samochód osobowy

Leasing samochodu – podatki i księgowanie

Leasing samochodu i wykup auta. Rozliczenia podatkowe i księgowania na przykładzie

Na leasing samochodu decyduje się wielu przedsiębiorców. W praktyce rozliczenia podatkowe i bilansowe kosztów związanych z leasingiem samochodów mogą przynieść sporo problemów. Dużo wątpliwości związanych jest też, jeżeli chodzi o wykup auta z leasingu. Wyjaśnienia tych kwestii przedstawiamy na konkretnym przykładzie.

Szczegółowe zalecenia dotyczące rachunkowego ujmowania leasingu zawarte zostały w Krajowym Standardzie Rachunkowości nr 5 „Leasing, najem i dzierżawa” (dalej KSR nr 5). Zgodnie z KSR nr 5 wartość początkową przedmiotu leasingu finansowego, stanowiącą odpowiednik ceny jego zakupu, ustala się jako niższą spośród:

  • wartości rynkowej przedmiotu leasingu, ustalonej na moment rozpoczęcia leasingu (jest to najczęściej wartość wskazana w umowie), lub
  • wartości bieżącej opłat leasingowych, ustalonej za pomocą stopy procentowej leasingu lub stopy procentowej korzystającego.

Wartość początkową przedmiotu leasingu zwiększają poniesione przez korzystającego bezpośrednie koszty zawarcia umowy, przystosowania przedmiotu leasingu, ulepszenia itp. Zatem dla celów bilansowych wartość początkową należy ustalić jako sumę kwoty netto samochodu i podatku od towaru i usług nie podlegającego odliczeniu, tj. sumę rat kapitałowych i kwoty wykupu oraz przypadającego na nie kwoty podatku od towarów i usług niepodlegającego odliczeniu.

Sprzedaż poleasingowego samochodu – jakie skutki podatkowe

Pytanie: Podatnik prowadzący działalność gospodarczą (KPiR VAT) od sierpnia 2018 roku korzystał z leasingu na samochód osobowy. W lipcu 2022 wykupił ten samochód prywatnie. Nie wprowadził go do ewidencji środków trwałych firmy. W lutym lub marcu 2024 zamierza sprzedać ten samochód. Czy powstanie przychód z działalności gospodarczej, czy transakcja będzie neutralna podatkowo dla podatnika?

Przypomnijmy, że  źródłami przychodów źródłami przychodów są:

odpłatne zbycie, z zastrzeżeniem ust. 2:

a) nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości,

b) spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub użytkowego oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

c) prawa wieczystego użytkowania gruntów,

d) innych rzeczy,

 - jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane w przypadku odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w lit. a-c - przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie lub wybudowanie, a innych rzeczy - przed upływem pół roku, licząc od końca miesiąca, w którym nastąpiło nabycie; w przypadku zamiany okresy te odnoszą się do każdej z osób dokonującej zamiany

(art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT).

Przy czym zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 4 ustawy przepisów ust. 1 pkt 8 nie stosuje się do odpłatnego zbycia składników, o których mowa w art. 14 ust. 2 pkt 19, nawet jeżeli przed zbyciem zostały wycofane z działalności gospodarczej, a między pierwszym dniem miesiąca następującego po miesiącu, w którym składniki te zostały wycofane z działalności gospodarczej, i dniem ich odpłatnego zbycia nie upłynęło 6 lat.

Odliczenie VAT z faktur dokumentujących koszty pośrednio związane z nabyciem samochodu osobowego

Pytanie: Moje pytanie dotyczy nabycia środka trwałego za granicą (samochód osobowy, używany także prywatnie). Podatnik poniósł wydatki związane z tłumaczeniem faktury zakupu samochodu i oraz wydatek na bilet pasażerski na busa pracownika (delegacja po odbiór samochodu), które zwiększą wartość środka trwałego. Jak rozliczyć VAT od takich faktur, czy można odliczyć pełny VAT?

Koszty wynajętego samochodu zastępczego – skutki podatkowe i księgowanie

Pytanie: W grudniu mieliśmy naprawiany samochód z OC sprawcy. Auto jest w leasingu. Byliśmy poszkodowanymi w kolizji. Naprawa odbyła się dla nas bezgotówkowo. Jedynie otrzymaliśmy fakturę za wynajem samochodu zastępczego. Cena 650 zł netto, 799,50 zł brutto, VAT 149,50 zł. Z tego my musieliśmy zapłacić VAT 50% 74,75 zł. Proszę o informację, jak to zaksięgować w firmie na pełnej księgowości? Czy mogę odliczyć 50% VAT.

Analizując przepisy ustawy o VAT należy uwzględnić podstawową zasadę dotyczącą odliczenia VAT wynikającą z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT. W zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Dodatkowo uwzględniając, że koszt wynajmu samochodu należy do wydatków związanych z pojazdami samochodowymi, należy zwrócić na szczególne regulacje dotyczące tych wydatków. W przypadku wydatków związanych z pojazdami samochodowymi kwotę podatku naliczonego stanowi 50% kwoty podatku wynikającej z faktury otrzymanej przez podatnika.

Wymiana opon – rozliczenie podatkowe

Jak rozliczać wydatki związane z wymianą opon na zimowe

Z używaniem przez przedsiębiorców samochodów wiąże się konieczność ponoszenia wielu różnych wydatków. Dotyczy to także zakupu opon oraz ich wymiany z letnich na zimowe. Ze względu na dużą różnorodność przypadków, w których ponoszone są te wydatki, ich rozliczanie może przysporzyć problemów, zarówno na gruncie przepisów o podatku dochodowym, jak i VAT.

Okres jesienno-zimowy to czas, kiedy większość przedsiębiorców decyduje się na wymianę opon w swoich samochodach z letnich na zimowe. W tym celu ponoszą wydatki, których wysokość zależy m.in. od tego, czy wiążą się one z zakupem nowych opon wraz z ich montażem, czy jedynie samej ich sezonowej wymiany.

Jeśli chodzi o kwalifikację tych wydatków do kosztów podatkowych, to znajduje tutaj zastosowanie ogólna zasada sformułowana na gruncie przepisów o podatku dochodowym. Mianowicie przedsiębiorcy wolno będzie pomniejszyć z tego tytułu swoje przychody pod warunkiem, że wspomniane wydatki zostały poniesione w związku z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą, zaś ich celem jest osiągnięcie przychodów, względnie zachowanie lub zabezpieczenie ich źródła (art. 22 ust. 1 ustawy o PIT i art. 15 ust. 1 ustawy o CIT).. Dodatkowo dany wydatek nie może figurować w ustawowym katalogu tzw. kosztów niepotrącalnych, a ponadto trzeba go odpowiednio udokumentować.

Sprawdź też:

Zakup wideorejstratora do samochodu używanego w działalności a koszty

Nie ulega wątpliwości, że jeśli wydatki poniesione np. na  zakup i wymianę opon dotyczą samochodu, który jest wykorzystywany na potrzeby prowadzonej przez podatnika firmy, to co do zasady przysługuje mu prawo do pomniejszenia o ich wartość osiąganych z tej działalności przychodów. Jednakże sposób rozliczenia poniesionych w tym celu nakładów będzie zależał m.in. od tego, czy samochód został wprowadzony do ewidencji środków trwałych podatnika, czy też jest jego pojazdem prywatnym używanym we wspomnianej działalności. Jeśli jest on autem osobowym, będzie to miało dodatkowe znaczenie.