Wydatki na reklamę przedsiębiorca może zaliczyć do kosztów podatkowych. Trzeba jednak pamiętać, aby były prawidłowo udokumentowane.Tych na reprezentację już nie.
Trzeba pamiętać, że to, co dla podatnika jest reklamą, nie musi nią być dla fiskusa, który dany wydatek może uznać za reprezentację i wyłączyć z kosztów podatkowych. Źródłem powstałych rozbieżności jest przede wszystkim brak ustawowej definicji zarówno reklamy, jak i reprezentacji, co pozwala na tworzenie własnych definicji przez sądy administracyjne oraz organy podatkowe.
Przedsiębiorca, który podczas spotkania biznesowego w restauracji negocjuje z kontrahentem warunki współpracy, może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów fakturę za obiad, w tym wydatki na alkohol. Trzeba jednak pamiętać o odpowiedniej dokumentacji.
Na podstawie art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT, nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych. Jednak wymienienie w przepisach podatkowych, jako przykładowych kosztów reprezentacji, tj. wydatków na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych, nie oznacza, że wydatki tego rodzaju zawsze muszą zostać wyłączone z kosztów uzyskania przychodów.
Wydatki ponoszone przez lekarza na usługi gastronomiczne podczas spotkań, na których omawiane są sprawy związane z monitorowaniem badań klinicznych, będą stanowiły koszty uzyskania przychodu.
Wydatki poniesione przez podatnika na usługi gastronomiczne mają na celu uzyskiwanie (zwiększenie) przez podatnika przychodów z prowadzonej działalności gospodarczej – uznał organ podatkowy.
Sumy wydane na wynagrodzenie dla osób prowadzących szkolenie czy też usługę hotelową dla klientów – stanowią koszty uzyskania przychodów. Z kolei program artystyczny, zapewniony w trakcie takiego szkolenia, to reprezentacja. Nie służy bowiem reklamowaniu produktów oferowanych przez spółkę.
Aby określony wydatek można było uznać za koszt uzyskania przychodów, między tym kosztem a przychodem musi istnieć związek przyczynowo-skutkowy. Chodzi tu o związek tego typu, że poniesienie kosztu ma wpływ na powstanie lub zwiększenie przychodu. Uznanie danego wydatku za koszt uzyskania przychodów jest możliwe tylko wtedy, gdy z prawidłowo i rzetelnie udokumentowanych zdarzeń wynika, że jest to wydatek celowy i racjonalnie uzasadniony – przypomniał dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.
Wydatki poniesione na współorganizowanie konferencji i szkoleń produktowych nie stanowią kosztów reklamy. W konsekwencji nie można zaliczyć ich do kosztów uzyskania przychodów.
Pojęcie reprezentacji nie zostało zdefiniowane w ustawach podatkowych i często sprawia trudności w ustaleniu, czy określone wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu, czy też podlegają wyłączeniu zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 28 ustawy o CIT.
W orzecznictwie sądów administracyjnych odnoszono pojęcie reprezentacji do dobrego reprezentowania firmy i nie zawsze utożsamiano z wystawnością, czy okazałością w celu wywołania jak najlepszego wrażenia.
Wydatki związane z otwarciem zakładu produkcyjnego na terenie specjalnej strefy ekonomicznej są związane są ze stworzeniem i utrwalenie jak najkorzystniejszego wizerunku firmy na zewnątrz. W konsekwencji podatnik nie może takich opłat zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów.
Wydatki na zakup usług gastronomicznych ponoszonych podczas spotkań biznesowych, odbywanych z kontrahentami w restauracjach, udokumentowane fakturą/rachunkiem stanowią koszty uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej.
Wydatki na drobne poczęstunki, napoje, a także obiady i lunche podczas, których prowadzone są rozmowy z kontrahentami można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nie ma przy tym znaczenia czy spotkania odbywają się w siedzibie podatnika, czy też w restauracji – takie jest najnowsze stanowisko ministra finansów.
Koszty poniesione przez firmę na organizację eventu, którego celem jest budowanie pozytywnego wizerunku oraz pozyskanie nowych kontrahentów i pracowników, są wydatkami na reprezentację.
Wydatki, które podatnik ponosi na zakup napojów bezalkoholowych oraz zwyczajowy poczęstunek podawany gościom podczas szkoleń, należący do powszechnie obowiązujących kanonów kultury może zostać uznany za koszt uzyskania przychodów.
Reprezentację należy postrzegać jako wszelkie działania związane z tworzeniem wizerunku przedsiębiorcy, utrzymywaniem dobrych relacji z kontrahentami, które wprawdzie nie są konieczne dla osiągania przychodu lub zabezpieczenia jego źródła, ale sprzyjają temu celowi.
Wydatków poniesionych na stroje firmowe, które nie pełnią funkcji reklamowej, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ nie mają wpływu na zwiększenie sprzedaży, a w rezultacie na zwiększenie przychodu.
Sprawa dotyczyła spółki wchodzącejw skład międzynarodowej grupy zajmującej się sprzedażą odzieży oraz akcesoriów. Firma ma swoje sklepy zlokalizowane w galeriach handlowych. Spółka chciała wiedzieć, czy ma prawo zaliczyć wartość wydatków poniesionych na zakup strojów służbowych do kosztów uzyskania przychodu. Jej zdaniem - tak.
Wydatki poniesione na kolacje służbowe można uznać za koszt podatkowy - orzekł Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z 17 czerwca 2013 r. (sygn. akt II FSK 702/11).
NSA uznał, że wydatki na obiady, kolacje biznesowe z kontrahentem oraz drobny poczęstunek dla klientów nie podlegają automatycznemu wyłączeniu z kosztów uzyskania przychodu. Pytanie do eksperta: Czy wyrok NSA w poszerzonym składzie skończy spory podatników z organami podatkowymi dotyczącymi reprezentacji?
Obowiązujące zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów pozwalają rozliczać w ramach działalności wydatki ponoszone na reklamę firmy, natomiast wydatki reprezentacyjne nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Co więcej, podatnicy mają olbrzymie trudności z interpretowaniem pojęcia „reprezentacja” dla celów podatkowych, co znajduje również odzwierciedlenie w rozbieżnych stanowiskach organów podatkowych i sądów administracyjnych. Czy resort finansów planuje nowelizację tych przepisów?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip