Nowy podmiot zatrudniający, powstały po okresie przejściowym na wdrożenie PPK, nie może uruchomić pracowniczego programu emerytalnego (PPE) zamiast PPK. Jeśli wdroży PPE, może nie finansować wpłat do PPK za osoby zatrudnione, które przystąpiły do PPE, ale tylko po spełnieniu wymagań określonych w przepisach.
Pracodawca jest obowiązany do obliczenia i dokonania wpłat do wybranej instytucji finansowej wpłat finansowanych przez siebie oraz przez uczestnika PPK. Warto pamiętać o prawidłowym ujęciu tego zdarzenia w księgach rachunkowych i odnotowaniu informacji o tym w polityce rachunkowości.
Zasady gromadzenia środków w pracowniczych planach kapitałowych (PPK) określa ustawa o pracowniczych planach kapitałowych. Zgodnie z nią podmiot zatrudniający jest obowiązany do obliczenia i dokonania wpłat do wybranej instytucji finansowej finansowanych przez ten podmiot oraz do obliczenia, pobrania od uczestnika PPK i dokonania wpłat do wybranej instytucji finansowej wpłat finansowanych przez uczestnika PPK. Poniżej znajdziesz informacje, jak ewidencjonować takie zdarzenia.
W Pracowniczych Planach Kapitałowych oszczędzać mogą nie tylko osoby zatrudnione na podstawie stosunku pracy, ale także na przykład zleceniobiorcy czy chałupnicy (osoby wykonujące pracę nakładczą). Warto o tym wiedzieć, ponieważ nie zawsze mamy możliwość zatrudnienia na etacie.
Jako jedne z ostatnich, w IV etapie, PPK wprowadzą jednostki sektora finansów publicznych, bez względu na stan zatrudnienia. Ustawa o pracowniczych planach kapitałowych obejmie ostatnią grupę podmiotów od 1 stycznia 2021 r. Jak przygotować się na wprowadzeni PPK w jednostkach?
Dla firm zatrudniających co najmniej 20 osób – według stanu na 31 grudnia 2019 r. − obowiązują następujące terminy zawarcia umów: umowa o zarządzanie PPK − najpóźniej do 27 października 2020 r.; umowa o prowadzenie PPK − najpóźniej do 10 listopada 2020 r.
Przystępowanie do PPK zostało rozłożone w czasie, w IV etapie do pracowniczych planów kapitałowych przystępują podmioty z najmniejszą liczbą zatrudnionych. Zdarza się, że wszyscy pracownicy złożą rezygnację z przystąpienia do PPK. Co w takiej sytuacji?
Firma zatrudnia dwóch pracowników na umowę o pracę. Czy w tej sytuacji obejmuje ją zwolnienie z PPK z ustawy czy pracownicy mogą złożyć oświadczenie, że rezygnują z tego programu? Jest to mała firma z przychodami do 50.000 zł miesięcznie.
Pracodawca, który dysponuje danymi kontaktowymi do pracownika pozyskanymi podczas rekrutacji, takimi jak np. adres prywatnej poczty elektronicznej czy numer prywatnego telefonu komórkowego – nie może ich wykorzystywać do kontaktów zawodowych z pracownikiem bez jego zgody. Zobacz, jak uzasadnił to Urząd Ochrony Danych Osobowych.
Pracownicze plany kapitałowe (PPK) to nowa forma długoterminowego i dobrowolnego systemu oszczędzania na przyszłą emeryturę. Od początku 2020 roku kolejne podmioty miały obowiązek wdrożenia PPK. W związku z wprowadzeniem tej instytucji znowelizowane zostały także m.in. przepisy ustaw o PIT, CIT i VAT.
Pracownicze play emerytalne są nowym rozwiązaniem, które stwarza obywatelom możliwość długoterminowego oszczędzania na przyszłą emeryturę. Ich wprowadzenie ma wpływ na wiele różnych aspektów funkcjonowania zarówno samych pracowników, jak i zatrudniających ich podmiotów. Dotyczy to również kwestii podatkowych, ponieważ wraz z wejściem w życie wprowadzających tę instytucję regulacji, znowelizowane zostały także m.in. przepisy ustaw o PIT, CIT i VAT.
Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedzieć:
- jakie masz obowiązki w związku z PPK;
- jak prawidłowo rozliczać wydatki związane z PPK
- jakie są podatkowe skutki wprowadzenia PPK.
Pracodawca w związku z obowiązkiem zawarcia umowy o prowadzenie PPK z wybraną instytucją finansową, powinien jej przekazać numer telefonu i adres e-mail pracownika – jeżeli dysponuje tymi danymi. Takie stanowisko przedstawił Prezes Urzędu Ochrony Danych Osobowych w informacji opublikowanej na stronie internetowej tej instytucji.
Przypominamy, że przedsiębiorcy zatrudniający co najmniej 250 osób (na dzień 31 grudnia 2018 r.). najpóźniej do 12 listopada 2019 r. muszą zawrzeć z instytucją finansową umowę o prowadzenie PPK.
Wielu pracodawców ma wątpliwości, kiedy zaliczać do kosztów uzyskania przychodów w CIT i PIT wpłaty do Pracowniczych Planów Kapitałowych (PPK). Przepisy są bowiem w tym zakresie niejasne. Poznaj wyjaśnienie eksperta w tej sprawie.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip