Możliwość wykonywania pracy zdalnej na stałe w Kodeksie pracy – to główne założenie projektu ustawy przyjętego przez Radę Ministrów. Według Ministerstwa Rodziny i Polityki Społecznej jest to odpowiedź na zmieniające się trendy na rynku pracy, a z drugiej strony szansa na poprawę możliwości zatrudnienia m.in. rodziców małych dzieci.
Praca zdalna została wprowadzona w ramach ustaw covidowych. Czy po zakończeniu stanu epidemii przepisy pozostaną? Jakie zmiany planowane są w zakresie pracy zdalnej? Sprawdzamy w poradzie video.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii prowadzi działania zmierzające do dalszego uelastyczniania form zatrudnienia w celu ułatwiania pracownikom godzenia pracy zawodowej z życiem osobistym, w tym z opieką nad dzieckiem, które wpisują się w inicjatywy przewidziane w Polskim Ładzie. Tak wynika z odpowiedzi udzielonej przez resort na interpelację poselską.
Jest już projekt zmian w Kodeksie pracy, który zawiera regulacje związane z pracą zdalną. Jakie obowiązki będą ciążyć na pracodawcy w związku z pracą zdalną podwładnego? Sprawdźmy.
Obecne przepisy Kodeksu pracy nie zawierają uregulowań prawnych dotyczących pracy zdalnej. Wprowadzono ją w czasie trwającej pandemii. Na razie dość ogólnikowo pracę zdalną reguluje jedynie ustawa z 2 marca 2020 r. o szczególnych rozwiązaniach związanych z zapobieganiem, przeciwdziałaniem i zwalczaniem COVID-19, innych chorób zakaźnych oraz wywołanych nimi sytuacji kryzysowych. Niebawem ma to się jednak zmienić. Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii pracuje bowiem nad zmianami w Kodeksie pracy polegającymi na uchyleniu całego rozdziału II b dotyczącego telepracy i wprowadzeniu nowego – II c – dotyczącego pracy zdalnej.
Ułatwienie zdalnej współpracy – przed nami czas wprowadzania na stałe bądź ulepszania narzędzi, których zadaniem będzie wsparcie komunikacji czy działań rekrutacyjnych. Rozwiązania te na stałe zagoszczą w większości organizacji. Nie masz czasu czytać dalej a praca zdalna jeszcze nie wdrożona? Zadzwoń +48 533 367 330 lub napisz [email protected]!
Praca zdalna funkcjonuje w naszym systemie prawnym od ponad roku. Wykonywanie pracy zdalnej zostało wprowadzone w celu przeciwdziałania COVID-19. Dzięki temu pracodawcy mają możliwość jej stosowania w tej szczególnej sytuacji, jaką jest pandemia. Projekt zmian w kp dotyczący organizacji pracy zdalnej został skierowany do konsultacji międzyresortowych i konsultacji publicznych.
Kiedy pracownik będzie mógł świadczyć pracę zdalną? Jakie obowiązki będą ciążyć na pracodawcy w związku z pracą zdalną podwładnego? Jak zadbać o BHP i czy szef będzie mógł skontrolować pracownika w domu? Odpowiedzi m.in. na te pytania znajdziemy w najnowszym projekcie przygotowanym przez Ministra Rozwoju, Pracy i Technologii. Przeczytaj o tym jak będzie wyglądała praca zdalna w Kodeksie pracy.
Ministerstwo Rozwoju, Pracy i Technologii rozpoczyna szerokie konsultacje społeczne Polskiego Ładu z przedsiębiorcami. Przedmiotem dyskusji będą projekty ustaw przygotowywane przez MRPiT dotyczące m.in. poprawy sytuacji mieszkaniowej Polaków, zmian w Kodeksie pracy, lądowej energetyki wiatrowej, a także zaproponowane w Polskim Ładzie rozwiązania podatkowe.
Projekt ustawy o zmianie Kodeksu pracy oraz niektórych innych ustaw, dotyczący organizacji pracy zdalnej, został skierowany do konsultacji międzyresortowych, opiniowania i konsultacji publicznych.
W ramach Krajowego Planu Odbudowy firmy z sektora MŚP otrzymają wsparcie finansowe na rozwój pracy zdalnej. Wdrażane będą również rozwiązania mające na celu ułatwienie aktywności zawodowej m.in. seniorom oraz kobietom wychowującym małe dzieci.
W trzeciej fali pandemii do pracodawców kierowanych jest wiele apeli o to, by tam, gdzie to możliwe, organizować pracę zdalną. Dla niektórych firm taki sposób działalności to zupełna nowość. Sprawdź wpływ podjęcia decyzji o pracy zdalnej na realizację obowiązków podatkowych, zarówno po stronie tych podmiotów, jak i zatrudnionych przez nich osób.
Pandemia COVID-19 spowodowała, że duża część przedsiębiorców postanowiła wysłać swoich pracowników do świadczenia pracy zdalnej w domach. W związku z tym u wielu z nich ma wątpliwości, jak to wpływa na realizację obowiązków podatkowych, zarówno po stronie tych podmiotów, jak i zatrudnionych przez nich osób.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip