Spółka cywilna (2-osobowa) na koniec roku likwiduje działalność. Jak prawidłowo rozliczyć podatek dochodowy (KPiR)? Zakładamy, że będzie część towarów handlowych, środki trwałe i wyposażenie. Czy można środki trwałe przeznaczyć na własne cele (tzn. czy wspólnicy mogą się nimi podzielić)? Czy wystarczy zamknąć księgi na koniec roku czy też rozliczyć się z remanentu końcowego?
Obejrzyj video poradę, odpowiedzi na pytanie udziela Samir Kayyali, doradca podatkowy.
Przedsiębiorcy, którzy decydują się na zawieszenie działalności, nie muszą płacić zaliczek na PIT ani składać deklaracji VAT. Przerwa w biznesie nie zwalania natomiast z obowiązku zapłaty podatku od nieruchomości. Z kolei podatnicy, którzy likwidują firmę, muszą m.in. przygotować spis z natury oraz prawidłowo zamknąć kasę fiskalną.
Wielu przedsiębiorców prowadzących biznes sezonowy po wakacjach decyduje się na zawieszenie działalności. Niektórzy jednak podejmują decyzję o zamknięciu firmy.
Podatnik, który zawiesił na jakiś czas prowadzenie biznesu, nie musi oddawać ulgi na kasę. Co innego, jeżeli po takiej przerwie zdecyduje się na likwidację firmy.
W określonych przepisami sytuacjach (chodzi o art. 111 ust. 6 ustawy o VAT oraz § 6 rozporządzenia w sprawie odliczenia i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących) podatnicy zobowiązani są do zwrotu tzw. ulgi na zakup kas. Konieczne jest to –– jeżeli w okresie trzech lat od rozpoczęcia ewidencjonowania:
Jeden z podatników skorzystał z ulgi na zakup kasy fiskalnej i zawiesił działalność po 2 latach aktywności. Likwidacja działalności nastąpiła po okresie 4 lat od daty rozpoczęcia działalności. W trakcie zawieszenia działalności, ale jeszcze przed jej zamknięciem, podatnik sprzedał towary będące w magazynie ze względu na obniżanie się cen i wartości tego towaru dla zmniejszenia strat, rejestrując tę sprzedaż na kasie. Czy w tej sytuacji trzeba zwrócić ulgę na zakup kas?
Podatnik może wykorzystać w swoim biznesie mieszkania nabyte w związku z rozwiązaniem spółki osobowej, w której był wspólnikiem. Wartość początkowa tych lokali będzie taka sama, jak wykazana w ewidencji środków trwałych zlikwidowanej spółki, z uwzględnieniem dokonanych wcześniej odpisów amortyzacyjnych.
Przedsiębiorca, który w sposób trwały zlikwidował działalność gospodarczą opodatkowaną według skali, może w tym samym roku założyć nowy biznes. Nie ma przeszkód, aby kolejną firmę rozliczać 19% podatkiem liniowym.
Wybór danej formy opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej nie jest wiążący dla stosowania zasad opodatkowania od rozpoczęcia działalności, aż do końca roku podatkowego. Istotne jest to, że wyboru formy (lub sposobu) opodatkowania dochodów podatnik dokonuje na dany rok podatkowy tylko, jeżeli nie została zgłoszona w trakcie tego roku podatkowego likwidacja działalności gospodarczej.
Dla nieruchomości czas korekty wynosi 10 lat. Jeżeli po tym okresie podatnik kończy prowadzenie działalności gospodarczej, nie ujmuje w spisie z natury nieruchomości, dla której upłynął już moment korekty podatku naliczonego.
Zagadnienie sporne
Podatnik wprowadził do ewidencji środków trwałych część usługową budynku na potrze-by prowadzonej kancelarii notarialnej. Odliczał podatek przy nabyciu towarów i usług na potrzeby wybudowania wyłącznie usługowej części budynku mieszkalno-usługowego. Spór dotyczył tego, czy osoba ta miała obowiązek ująć część usługową budynku mieszkalno-usługowego jako środek trwały w spisie z natury na czas zaprzestania wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu.
Stanowisko sądu
W przypadku towarów i usług, które na pod-stawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, a także gruntów i praw wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli zostały zaliczone do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych nabywcy, korekty dokonuje się w ciągu 5 kolejnych lat, a w przypadku nieruchomości i praw wieczystego użytkowania gruntów – w ciągu 10 lat, licząc od roku, w którym zostały oddane do użytkowania. Po upływie okresu korekty środki trwałe podatnika w momencie likwidacji działalności nie powinny podlegać opodatkowaniu i nie powinny być ujmowane w spisie likwidacyjnym.
Pytanie do eksperta: Czy w sytuacji, gdy podatnik likwiduje firmę, w czasie trwania 10-letniej korekty, to konieczne jest opodatkowanie takich środków trwałych?
Zobacz także- Udzielanie lekcji tańca mieści się w pojęciu działalności gospodarczej. - Wspólnik rezygnuje z prowadzenia działalności gospodarczej - Rezygnacja jednego ze wspólników a przejęcie pracowników
Sprzedaż towarów, materiałów, również ruchomości będących środkami trwałymi, nabytych w drodze spadku, podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym na zasadach ogólnych. Istnieje jednak sytuacja, gdy nie podlega opodatkowaniu. Sprawdź szczegóły. Poznaj odpowiedzi na wszystkie pytania w pełnej wersji porady!
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip