kwartalne sprawozdanie finansowe

Korekta błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym

Korekta błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym. Przykłady, wskazówki

W księgach rachunkowych czasem zdarzają się błędy. Mogą one prowadzić do poważnych konsekwencji. Jakie są najczęściej popełniane błędy księgowe, jak je poprawić i co zrobić, aby zapobiegać w przyszłości nieprawidłowościom? Skorzystaj z praktycznej wiedzy na temat tego, jak skutecznie dokonywać korekt błędów w zatwierdzonym sprawozdaniu finansowym.

Zadbaj o procedury kontrolne w jednostce

Zrozumienie natury, przyczyn i skutków błędów w księgach rachunkowych jest kluczowe dla każdego przedsiębiorstwa dążącego do utrzymania transparentnej i rzetelnej dokumentacji finansowej. Odpowiednie zarządzanie ryzykiem oraz skuteczne procedury kontrolne stanowią fundamenty zapobiegania i rozwiązywania problemów księgowych, które mogą zagrozić stabilności i reputacji firmy.

Czasem jednak błąd księgowy może być niewidoczny dla odbiorcy sprawozdania finansowego. Najbardziej szczegółowa struktura sprawozdania (wg załącznika nr 1 do UoR) pozwala na stwierdzenie, czy błąd rzeczywiście zaistniał. Jednak patrząc na strukturę wg załącznika nr 4 pewne zmiany mogą być niewidoczne (przykładowo prezentacyjnie w aktywach trwałych niecelowe pomylenie pozycji inwestycje długoterminowe i należności długoterminowe będzie niewidoczne z punktu widzenia odbiorcy sprawozdania finansowego). Może być to także przesłanką do braku konieczności dokonywania korekty, jeżeli nie wystąpiły inne błędy lub pomyłki.

Czym jest błąd księgowy

Błąd księgowy to pominięcie lub nieprawidłowe rozpoznanie i ujęcie operacji gospodarczej w ewidencji. Przyczyn błędu może być kilka:

1)     pomyłka w kalkulacjach (arytmetyczna),

2)     brak właściwego zastosowania polityki rachunkowości,

3)     niedopatrzenie, często rozumiane jako brak dochowania należytej staranności,

4)     mylna interpretacja zdarzenia lub ich ciągu,

5)     oszustwo księgowe.

Produktem końcowym księgowań przez osobę, której powierzono prowadzenie ksiąg rachunkowych, czy też zespół zarządzany przez ta osobę jest sprawozdanie finansowe, które może zostać zniekształcone.

Błąd wykryty przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego

Wiarygodność informacji o wykryciu błędu, a co za tym idzie ewentualnej korekcie sprawozdania finansowego może być uzależniona od momentu, w którym nieprawidłowość zostanie wykryta (przed zatwierdzeniem sprawozdania lub po zatwierdzeniu).

Oglądaj szkolenia online:

Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 1

Najczęściej popełniane błędy w sprawozdaniach finansowych cz. 2

Sprawdź, jakie są zasady poprawiania błędów księgowych

W przypadku wystąpienia pierwszej sytuacji należy dokonać odpowiednich zapisów w księgach rachunkowych oraz ponownie sporządzić sprawozdanie finansowe. Odmiennie sposób postępowania będzie wyglądał, jeżeli sprawozdanie to zostało już zatwierdzone.

Przyjąć należy, że właściwa klasyfikacja faktu popełnienia błędu księgowego dotyczącego poprzedniego okresu obrachunkowego to:

1)     pominięcie i/lub brak prawidłowości w sprawozdaniach finansowych jednostki za poprzednie lata obrotowe,

2)     błędy wskazujące na istotne zniekształcenie danych w zatwierdzonych sprawozdaniach,

3)     błędy powodujące możliwość uznania ich za zaburzające zasadę wiernego i rzetelnego obrazu (ang. true and fair view) w myśl art. 4 ust. 1 UoR, powodujące zaburzenie jasności i rzetelności w odniesieniu do sytuacji majątkowej, finansowej, czy chociażby wyniku finansowego jednostki.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu:

  • Poznasz praktyczne wskazówki dotyczące identyfikacji, korekty i zapobiegania najczęściej występującym błędom księgowym;
  • Sprawdzisz, jak odróżnić błąd istotny od błędu nieistotnego;
  • Będziesz wiedzieć, jak należy postępować w przypadku wykrycia błędów, zarówno przed zatwierdzeniem sprawozdania finansowego, jak i po jego zatwierdzeniu, będziesz też wiedzieć, jakich dokonać zapisów księgowych.

Oglądaj szkolenia video:

10 błędów w bilansie – sprawdź, jak ich unikać

10 błędów w rachunku zysków i strat – wskazówki eksperta, jak ich unikać

 Błędy w sprawozdaniu finansowym – 15 wskazówek, jak ich unikać

Polecamy też:  

Zatwierdzanie sprawozdań finansowych 2023 oraz ich ogłaszanie – obowiązki i terminy. Praktyczny przewodnik

  Jakie można zastosować uproszczenia w sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2023 rok

Jakie można zastosować uproszczenia w sporządzaniu sprawozdań finansowych za 2023 rok

Niektóre jednostki mogą przy sporządzaniu sprawozdania finansowego skorzystać z pewnych uproszczeń. Na czym polegają te uproszczenia i jakie warunki trzeba spełnić, aby można było przygotować sprawozdanie za 2023 w ograniczonym zakresie? Sprawdźmy.

Sprawozdanie finansowe 2023

Jednostki gospodarcze, które zgodnie z ustawą z 29 września 1994 r. o rachunkowości (tekst jedn.: Dz.U. z 2023 r. poz. 120 ze zm., dalej: UoR) są zobowiązane do prowadzenia ksiąg rachunkowych, muszą sporządzić sprawozdanie finansowe na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz inne dni bilansowe określone przepisami (art. 45 UoR).

Elementy sprawozdania finansowego

Podstawowymi elementami sprawozdania finansowego (zgodnie z art. 45 ust. 2 UoR) są:

  • bilans,
  • rachunek zysków i strat,
  • informacja dodatkowa, obejmująca wprowadzenie do sprawozdania finansowego oraz dodatkowe informacje i objaśnienia.

Ponadto jednostki gospodarcze mogą zostać zobowiązane do sporządzenia dodatkowych elementów sprawozdania finansowego:

  • zestawienia zmian w kapitale własnym (na podstawie art. 48a UoR),
  • rachunku przepływów pieniężnych (na podstawie art. 48b UoR).

Określone podmioty gospodarcze są również zobowiązane do sporządzenia sprawozdania z działalności na podstawie art. 49 UoR i złożenia go razem ze sprawozdaniem finansowym.

Jakie są formaty poszczególnych elementów sprawozdania finansowego

Format poszczególnych elementów sprawozdania finansowego, jak i jego zakres informacyjny został określony w załącznikach do UoR:

  • załącznik nr 1 - dla jednostek innych niż banki, zakłady ubezpieczeń i zakłady reasekuracji,
  • załącznik nr 2 – dla banków,
  • załącznik nr 3 – dla zakładów ubezpieczeń i zakładów reasekuracji,
  • załącznik nr 4 – dla jednostek mikro,
  • załącznik nr 5 – dla jednostek małych,
  • załącznik nr 6 – dla jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 2 ustawy z 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, z wyjątkiem spółek kapitałowych, oraz jednostek, o których mowa w art. 3 ust. 3 pkt 1 i 2 tej ustawy.

Jak widać, stosowanie załączników 2,3 oraz 6 jest zarezerwowane dla ściśle określonych podmiotów. Domyślnym rozwiązaniem dla pozostałych jednostek gospodarczych jest stosowanie załącznika nr 1 do UoR jako formatu i zakresu informacyjnego.

Zamknięcie roku 2023

Sprawozdanie finansowe – który załącznik wybrać

Przed jednostkami okres związany ze sporządzaniem sprawozdań finansowych. Trzeba zweryfikować, czy sprawozdanie finansowe jest przygotowywane według właściwego załącznika. Ustawa o rachunkowości daje kilka możliwości dotyczące wyboru odpowiedniego załącznika. Więcej na ten temat tego, który załącznik sprawozdania finansowego wybrać zobaczysz w szkoleniu video.