Zdarza się, że firma chce obdarować wybranych kontrahentów drobnymi prezentami. Sprawdź, jakie skutki w CIT i VAT ma przekazanie upominku za 1 zł.
Przedsiębiorca kupuje do firmy: pieczywo, wędliny, słodycze, owoce i warzywa. Czy może zaliczyć takie wydatki do kosztów uzyskania przychodów? Ostatnio w tej sprawie wypowiedział się dyrektor KIS. Poznaj jego stanowisko.
Wydatki związane z uczestnictwem pracowników w imprezach branżowych mogą być uznane za pośrednie koszty działalności gospodarczej. Co innego, jeśli w spotkaniu biorą udział przedstawiciele lokalnych władz i kontrahenci.
Spółka z branży górniczo-energetycznej organizowała Dzień Górnika i Dzień Elektryka. W imprezach brali udział pracownicy, przedstawiciele władz i społeczności lokalnych oraz firm współpracujących ze spółką.
Wątpliwości dotyczyły tego, czy można zaliczyć do kosztów podatkowych wydatki na organizację tradycyjnej imprezy branżowej.
Wydatki na drobne poczęstunki, napoje, a także obiady i lunche podczas, których prowadzone są rozmowy z kontrahentami można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Nie ma przy tym znaczenia czy spotkania odbywają się w siedzibie podatnika, czy też w restauracji – takie jest najnowsze stanowisko ministra finansów.
Koszty poniesione przez firmę na organizację eventu, którego celem jest budowanie pozytywnego wizerunku oraz pozyskanie nowych kontrahentów i pracowników, są wydatkami na reprezentację.
Okazałość czy wystawność oferowanego partnerowi biznesowemu poczęstunku nie stanowi kryterium kwalifikowania wydatków jako kosztów reprezentacji.
Podatnik prowadził w swoim przedsiębiorstwie szkolenia z udziałem prelegentów wewnętrznych, a także zewnętrznych, bez udziału kontrahentów. Ponadto zarówno w siedzibie przedsiębiorstwa, jak i poza nią, odbywają się spotkania z kontrahentami, podczas, których podawany jest poczęstunek. Przedsiębiorca spytał ministra finansów, czy wyłączenie wydatków z kosztów uzyskania przychodów, zawarte w art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych (dalej: ustawa o PIT) dotyczy pieniędzy wydanych na taki poczęstunek.
Wydatki na posiłki w restauracji, podczas których biznesmen prowadzi negocjacje i prezentuje swoje produkty nie są reprezentacją – uznał wczoraj NSA w wyroku o sygn. akt I FSK 2019/13.
Wczorajszy wyrok NSA jest kolejnym korzystnym dla przedsiębiorców orzeczeniem dotyczącym zaliczania wydatków na spotkania służbowe do kosztów podatkowych.
Wydatków poniesionych na stroje firmowe, które nie pełnią funkcji reklamowej, nie można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu, ponieważ nie mają wpływu na zwiększenie sprzedaży, a w rezultacie na zwiększenie przychodu.
Sprawa dotyczyła spółki wchodzącejw skład międzynarodowej grupy zajmującej się sprzedażą odzieży oraz akcesoriów. Firma ma swoje sklepy zlokalizowane w galeriach handlowych. Spółka chciała wiedzieć, czy ma prawo zaliczyć wartość wydatków poniesionych na zakup strojów służbowych do kosztów uzyskania przychodu. Jej zdaniem - tak.
Naczelny Sąd Administracyjny stwierdził, że zakres pojęcia kosztów reprezentacji można ustalić jedynie w konkretnej sprawie i odmówił podjęcia uchwały dotyczącej uznawania wydatków na nabycie artykułów spożywczych za koszty reprezentacji.
Obowiązujące zasady rozliczania kosztów uzyskania przychodów pozwalają rozliczać w ramach działalności wydatki ponoszone na reklamę firmy, natomiast wydatki reprezentacyjne nie mogą być zaliczane do kosztów podatkowych. Co więcej, podatnicy mają olbrzymie trudności z interpretowaniem pojęcia „reprezentacja” dla celów podatkowych, co znajduje również odzwierciedlenie w rozbieżnych stanowiskach organów podatkowych i sądów administracyjnych. Czy resort finansów planuje nowelizację tych przepisów?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip