kasa online

Zakończenie korzystania z kasy – utylizacja

Jakie obowiązki ma podatnik po zakończeniu korzystania z kasy fiskalnej

Podatnicy, którzy wycofują z eksploatacji kasy rejestrujące, zastanawiają się, czy mogą je zutylizować.  Pojawiają się wątpliwości, czy podatnicy mają obowiązek przechowywania urządzenia, aż do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przyjrzyjmy się temu na przykładzie kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii i kasy online.

Przypomnijmy, że stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Sprzedaż to z koleiodpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z  29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1625 ze zm., dalej: rozporządzenie).  

Jakie obowiązki ma podatnik po zakończeniu korzystania z kasy rejestrującej

W przypadku zakończenia używania kas online, a także kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (tzw. kasy tradycyjne) podatnik:

1) wystawia raport fiskalny dobowy (w przypadku kas tradycyjnych dodatkowo raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2) niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół (w przypadku kas tradycyjnych niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół), według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym (lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym – dot. tylko kas on-line), w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia

(§  31 ust. 1, §  34 rozporządzenia).

Wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas

Podatnik, który kończy używanie kasy on-line, kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym musi złożyć wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas.

Wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas wraz z protokołem z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy i wystawionym raportem fiskalnym rozliczeniowym składa się do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia (a w przypadku gdy odczytu kasy dokonuje podmiot prowadzący serwis główny, wniosek o wyrejestrowanie kasy podatnik sporządza i składa w terminie 5 dni od dnia otrzymania kopii protokołu).

Zgodnie z §  34 rozporządzenia, w przypadku zakończenia używania kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii z powodu zakończenia działalności gospodarczej lub pracy tych kas w trybie fiskalnym, podatnik:

1) wystawia raport fiskalny dobowy i raport fiskalny okresowy (miesięczny);

2) niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół, według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;

3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym, w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;

4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia.

W przypadku zakończenia przez kasę pracy w trybie fiskalnym podatnik nie może prowadzić ewidencji przy użyciu tej kasy (§  36 rozporządzenia).