Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak jednostka powinna księgować wymianę uszkodzonego zbiornika w kotłowni.
Polecamy też inne porady dla JST:
Refakturowania kosztów mediów – jak ująć w klasyfikacji budżetowej
Koszt zakwaterowania i wyżywienia podczas szkolenia strażaków – czy doliczyć do przychodu pracownika
Księgowanie na koncie 990 „Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym”
Jednostki, zobowiązane na podstawie odrębnych przepisów, do planowania i sprawozdawczości w układzie zadaniowym dokonują ewidencji operacji dotyczących wykonania budżetu w układzie zadaniowym przy wykorzystaniu konta pozabilansowego 990 „Plan finansowy wydatków budżetowych w układzie zadaniowym”.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Samorządowe zakłady budżetowe zobowiązane są do wpłaty do budżetu jednostki samorządu terytorialnego nadwyżki środków obrotowych, ustalonej na koniec okresu sprawozdawczego, chyba że organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego postanowi inaczej.
W świetle art. 16 ust. 2 pkt 5 ustawy o finansach publicznych, tworząc samorządowy zakład budżetowy, organ stanowiący jednostki samorządu terytorialnego określa terminy i sposób ustalania zaliczkowych wpłat nadwyżki środków obrotowych dokonywanych przez zakład do budżetu jednostki samorządu terytorialnego oraz sposób i terminy rocznych rozliczeń i dokonywania wpłat do budżetu.
Faktyczny stan środków obrotowych samorządowego zakładu budżetowego na koniec roku ustala się jako różnicę między sumą stanu środków obrotowych na początek roku i przychodów należnych związanych z prowadzoną działalnością a sumą opłaconych kosztów, zobowiązań i nieponiesionych wydatków na inwestycje finansowane ze środków własnych, ujętych w zatwierdzonym planie finansowym samorządowego zakładu budżetowego.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak zaksięgować nadwyżkę środków obrotowych w samorządowym zakładzie budżetowym w księgach rachunkowych i jak ująć to w sprawozdaniu Rb-30S.
Polecamy też:
Sprawozdanie Rb-28S. Wskazówki dotyczące wypełniania z przykładem
Należności zasądzone orzeczeniem sądu – czy wykazać w sprawozdaniu Rb-27S
Pobierz:
Od momentu wprowadzenia centralizacji VAT w jednostkach samorządu terytorialnego, gmina przejęła obowiązki podatnika VAT od swoich jednostek organizacyjnych. Dlatego w przypadku wystawiania faktur sprzedaży na podstawie uprzednio zawartych umów cywilnoprawnych, wskazuje się nazwę oraz NIP gminy.
Organ stanowiący w gminie powinien ustalić zasady gromadzenia informacji w zakresie VAT i przekazywania cząstkowych deklaracji VAT-7 przez jednostki podległe, na podstawie obowiązujących przepisów prawa, aby gmina, jako podatnik VAT terminowo i rzetelnie przekazała łączną deklarację VAT-7 do organu podatkowego.
Zasady zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym
Obowiązujące przepisy prawa nie regulują zasad zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych. Organ stanowiący gminy może takie zasady określić.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jakie są zasady zwrotu otrzymanej nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym przez gminy dla swoich jednostek organizacyjnych;
Jak ujmować w księgach rachunkowych zwrot nadwyżki VAT naliczonego nad VAT należnym.
Polecamy też:
Odszkodowanie na pokrycie szkód za pękniętą szybę w samochodzie strażackim – ewidencja księgowa
Likwidacja zakładu budżetowego i przekazanie środków pieniężnych do gminy - księgowanie
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jak zaksięgować odszkodowanie na pokrycie szkód za pękniętą szybę w samochodzie strażackim.
Polecamy też:
Odsetki od nieprawidłowo rozliczonych dotacji - w którym paragrafie ująć
Likwidacja zakładu budżetowego i przekazanie środków pieniężnych do gminy - księgowanie
Dofinansowanie do zakupu środka trwałego w ramach realizacji projektu dotyczącego utrzymania zdolności do pracy przyznawane jest na podstawie przepisów Rozdziału 5 ustawy o ubezpieczeniu społecznym z tytułu wypadków przy pracy i chorób zawodowych.
Dofinansowanie to pochodzi ze środków Funduszu Ubezpieczeń Społecznych, który jest państwowym funduszem celowym. W ramach prewencji wypadkowej środki z tego funduszu przeznaczane są
m.in. na finansowanie działalności związanej z zapobieganiem wypadkom przy pracy i chorobom zawodowym, z uwzględnieniem zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej w aspekcie jej wpływu na powstawanie tych zdarzeń, w szczególności na dofinansowanie działań skierowanych
na utrzymanie zdolności do pracy przez cały okres aktywności zawodowej, prowadzonych przez płatników składek.
Przekazanie dofinansowania odbywa się na podstawie zawartej umowy pomiędzy ZUS , a płatnikiem, który wnioskował o dofinansowanie. Umowa określa warunki udzielenia dofinansowania oraz wykonania przedsięwzięcia inwestycyjnego lub inwestycyjno-doradczego, o określonej wartości, w ustalonych ramach czasowych.
Proszę o wskazanie sposobu księgowania:
- wpływu zaliczki z ZUS,
- przekazania wkładu własnego na wyodrębnione konto na realizację inwestycji,
- zwrotu dochodów własnych z powiatu,
- naliczenia kosztów realizacji inwestycji,
- zapłaty faktur w ramach realizacji inwestycji zakupu ŚT,
- przeniesienia wartości zrealizowanej inwestycji na ŚT.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak zaksięgować dofinansowanie do zakupu środka trwałego w ramach realizacji projektu dotyczącego utrzymania zdolności do pracy.
Polecamy też:
Odsetki od nieprawidłowo rozliczonych dotacji - w którym paragrafie ująć
Likwidacja zakładu budżetowego i przekazanie środków pieniężnych do gminy - księgowanie
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
w którym paragrafie ująć odsetki od nieprawidłowo rozliczonych dotacji.
Polecamy też:
Jak zaksięgować fakturę korygującą dotyczącą rozliczenia energii elektrycznej z ubiegłych lat
Jak postąpić, gdy konto 141 wskazuje za małe saldo Wn „Środki w drodze”
Dotacje budżetowe przekazywane od innej jednostki - księgowanie
Fakturę dotyczącą poprzedniego roku, która została wystawiona w nowym roku
i otrzymana przed zamknięciem ksiąg rachunkowych, należy ująć w księgach rachunkowych jednostki zgodnie z zasadą memoriału. Zgodnie z tą zasadą, w księgach rachunkowych jednostki należy ująć wszystkie osiągnięte, przypadające na jej rzecz przychody i obciążające ją koszty związane z tymi przychodami dotyczące danego roku obrotowego, niezależnie od terminu ich zapłaty.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak powinny wyglądać prawidłowe księgowania faktury z ubiegłego roku, która trafiła do jednostki przed zamknięciem ksiąg rachunkowych.
Polecamy też:
Jak w sprawozdaniu Rb-27 wykazać środki w drodze
Sprawdź, jak księgować otrzymany w ramach darowizny środek trwały
Zakładowy fundusz świadczeń socjalnych (dalej: ZFŚS) tworzony jest przez pracodawców na podstawie ustawy z 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych. W myśl ustawy działalność socjalna polega m.in. na udzielaniu pomocy materialnej - rzeczowej lub finansowej oraz zwrotnej lub bezzwrotnej pomocy na cele mieszkaniowe na warunkach określonych w umowie.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jak ująć w bilansie pożyczki mieszkaniowe z ZFŚS.
Polecamy też:
Jak postąpić, gdy konto 141 wskazuje za małe saldo Wn „Środki w drodze”
Dotacje budżetowe przekazywane od innej jednostki - księgowanie
Sprawozdanie Rb-27S to sprawozdanie z wykonania planu dochodów budżetowych samorządowej jednostki budżetowej czy jednostki samorządu terytorialnego, natomiast sprawozdanie Rb-27ZZ jest sprawozdaniem z wykonania planu dochodów związanych z realizacją zadań z zakresu administracji rządowej oraz innych zadań zleconych jednostkom samorządu terytorialnego ustawami. Jeżeli jednostka otrzymuje dotację z zakresu administracji rządowej zlecone na swoje wydatki, należność za koszty z tytułu zużycia mediów powinny zostać wykazane w sprawozdaniu Rb-27ZZ.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jak postąpić, gdy najemca nie zapłacił za usługę w terminie;
jak zaksięgować należność za koszty z tytułu zużycia mediów i w którym sprawozdaniu to wykazać.
Polecamy też inne porady dla sektora publicznego:
Sprawdź, jak ująć w księgach rachunkowych opłaty na PFRON
Grzywna w celu przymuszenia – sprawdź księgowanie
Jak zaksięgować fakturę korygującą dotyczącą rozliczenia energii elektrycznej z ubiegłych lat
W kolumnie „Należności” sprawozdania Rb-27S wykazujmy : salda początkowe (należności pozostałych do zapłaty zmniejszone o nadpłaty), powiększone o kwoty przypisów należności z tytułu dochodów budżetowych, po zmniejszeniu ich o kwoty odpisów, chodzi tutaj jednak o odpisy należności z powodu np. umorzenia, korekty deklaracji podatkowej.
W kolumnie „Należności” nie wykazujemy należności długoterminowych. Odpisów aktualizujących wartość należności dokonuje się zgodnie z ustawą o rachunkowości, tj. na dzień bilansowy, należności wycenia się w kwocie wymaganej zapłaty tj. łącznie z naliczonym oprocentowaniem i odsetkami za zwłokę, z zachowaniem zasady ostrożności.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy w sprawozdaniu Rb-27S należy wykazywać należności zasądzone orzeczeniem sądu.
Polecamy też:
Jak ująć w sprawozdaniu nadpłatę za energię elektryczną
Jak postąpić, gdy konto 141 wskazuje za małe saldo Wn „Środki w drodze”
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.