informacja pit-11

Nie wszystkie błędy w informacji PIT-11 wymagają korekty

Nie wszystkie błędy w informacji PIT-11 wymagają korekty

Ze względu na skomplikowane i często zmieniające się przepisy, wielu płatników oraz biur rachunkowych popełnia błędy w dokumentach składanych do urzędu skarbowego. Dotyczy to również rocznych informacji PIT-11. Wiele z tych nieprawidłowości wynika z zaniedbań podatników lub przyczyn technicznych. Sprawdź, jak uniknąć takich błędów i kiedy korekta PIT-11 jest konieczna.

PIT-11 jest sporządzaną  przez płatników  informacją o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Zasadą jest, że  przesyła  się  ją  do urzędu skarbowego  (wyłącznie drogą elektroniczną) w terminie do końca stycznia roku następującego po roku  podatkowym.  Natomiast podatnikowi (np. pracownikowi, zleceniobiorcy itp.) dokument ten trzeba przekazać w terminie do końca lutego roku następującego po roku  podatkowym.  Zatem wspomniane informacje za 2024 rok należało przekazać fiskusowi do 31 stycznia 2025 r., zaś podatnikom – do 28 lutego 2025 r.

Jakie błędy mogą pojawić się w PIT-11

Może się zdarzyć, że pracodawca popełni błędy w sporządzonej informacji PIT-11, bądź z innych przyczyn dokument ten będzie niezgodny z rzeczywistym stanem prawnym lub faktycznym.

Niezgodności te mogą przykładowo:

  • wynikać z błędnego wprowadzenia danych, np. adresowych podatnika (tak samo jak płatnika),
  • być skutkiem pomyłek w jego imieniu i nazwisku,
  • polegać na podaniu nieprawidłowego NIP pracodawcy, czy PESEL pracownika,
  • polegać na wpisaniu niewłaściwego dla podatnika urzędu skarbowego,
  • dotyczyć wysokości przychodu lub dochodu tej osoby,
  • polegać na wykazaniu zaliczek na podatek w błędnej wysokości –np. w wyniku omyłek rachunkowych, zastosowania zawyżonych (zaniżonych) kosztów pracowniczych itp.

Przy czym błędy te w wielu przypadkach mogą w bardzo istotny sposób rzutować na sytuację podatnika, ponieważ na podstawie otrzymanej informacji PIT-11 sporządza on swoje zeznanie roczne (np. PIT-37, PIT-36).

Korekta PIT-11 – kiedy jest wymagana

Pojawia się pytanie, jak postąpić w razie stwierdzenia takich nieprawidłowości, czy to przez podatnika, czy też przez samego płatnika, który ten dokument sporządził, a następnie wysłał do urzędu skarbowego i temu podatnikowi. Przepisy nakazują, aby w takich sytuacjach płatnik sporządził korektę informacji PIT-11. Podstawę prawną do dokonywania takich korekt stanowi art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego treścią, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.

Elektroniczna wysyłka PIT-11

Elektroniczna wysyłka PIT-11 - jakie obowiązki ma płatnik w związku z przekazywaniem podatnikom informacji

Wiele firm korzysta z platform internetowych, systemów i aplikacji, które umożliwiają przesyłanie i wypełnianie wewnętrznych dokumentów. Coraz częściej płatnicy udostępniają podatnikom PIT-11 w wersji elektronicznej. O jakich wymaganiach trzeba pamiętać w przypadku elektronicznej wysyłki PIT-11, aby zakład pracy wypełnił ustawowe warunki związane z przekazaniem PIT-11 pracownikom. Sprawdźmy.

Pracodawcy jako płatnicy mają obowiązek poboru zaliczek na PIT od przychodów ze stosunku pracy. Zakłady pracy są zobowiązane ponadto zobowiązane do sporządzenia oraz przesłania podatnikom oraz urzędom skarbowym informacji PIT-11 po zakończeniu każdego roku podatkowego. Do urzędu PIT-11 trzeba wysłać do końca stycznia, a podatnikom przekazać do 28 lutego 2025 r.

W wielu firmach pracownicy mają możliwość dostępu oraz korzystania z wewnętrznego elektronicznego portalu pracowniczego. Służy on do obsługi spraw kadrowo-płacowych oraz pracowniczych. Takie narzędzie umożliwia pracownikom składanie określonych  wniosków. Można też pobierać dokumenty udostępniane na portalu.

Niektóre podmioty rezygnują w związku z tym z przesyłania informacji PIT-11 w formie papierowej.

Jak elektronicznie można przekazywać PIT-11

Coraz częściej firmy decydują się na przesyłanie pracownikom informacji PIT-11 w formie dokumentu elektronicznego. Jest on zamieszczony  w portalu firmowym w postaci nieedytowalnego pliku PDF. Plik jest sporządzany zgodnie z ustalonym wzorem określonym przez ministra finansów oraz opatrzony nadrukiem z imieniem, nazwiskiem oraz stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do sporządzenia Informacji PIT-11.

Brak PESEL i adresu podatnika – czy wolno nie wysłać PIT-11

Brak PESEL i adresu podatnika – czy wolno nie wysłać PIT-11