Ze względu na skomplikowane i często zmieniające się przepisy, wielu płatników oraz biur rachunkowych popełnia błędy w dokumentach składanych do urzędu skarbowego. Dotyczy to również rocznych informacji PIT-11. Wiele z tych nieprawidłowości wynika z zaniedbań podatników lub przyczyn technicznych. Sprawdź, jak uniknąć takich błędów i kiedy korekta PIT-11 jest konieczna.
PIT-11 jest sporządzaną przez płatników informacją o przychodach z innych źródeł oraz o dochodach i pobranych zaliczkach na podatek dochodowy. Zasadą jest, że przesyła się ją do urzędu skarbowego (wyłącznie drogą elektroniczną) w terminie do końca stycznia roku następującego po roku podatkowym. Natomiast podatnikowi (np. pracownikowi, zleceniobiorcy itp.) dokument ten trzeba przekazać w terminie do końca lutego roku następującego po roku podatkowym. Zatem wspomniane informacje za 2024 rok należało przekazać fiskusowi do 31 stycznia 2025 r., zaś podatnikom – do 28 lutego 2025 r.
Jakie błędy mogą pojawić się w PIT-11
Może się zdarzyć, że pracodawca popełni błędy w sporządzonej informacji PIT-11, bądź z innych przyczyn dokument ten będzie niezgodny z rzeczywistym stanem prawnym lub faktycznym.
Niezgodności te mogą przykładowo:
Przy czym błędy te w wielu przypadkach mogą w bardzo istotny sposób rzutować na sytuację podatnika, ponieważ na podstawie otrzymanej informacji PIT-11 sporządza on swoje zeznanie roczne (np. PIT-37, PIT-36).
Korekta PIT-11 – kiedy jest wymagana
Pojawia się pytanie, jak postąpić w razie stwierdzenia takich nieprawidłowości, czy to przez podatnika, czy też przez samego płatnika, który ten dokument sporządził, a następnie wysłał do urzędu skarbowego i temu podatnikowi. Przepisy nakazują, aby w takich sytuacjach płatnik sporządził korektę informacji PIT-11. Podstawę prawną do dokonywania takich korekt stanowi art. 81 § 1 Ordynacji podatkowej. Zgodnie z jego treścią, jeżeli odrębne przepisy nie stanowią inaczej, podatnicy, płatnicy i inkasenci mogą skorygować uprzednio złożoną deklarację.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Potwierdzenie odbioru PIT-11 przez pracownika – obowiązki płatnika i konsekwencje
Podwyższone koszty w PIT-11 dla osoby pracującej z innej miejscowości
W jaki sposób pracodawca może wydrukować deklaracje PIT-11 – sprawdź 2 możliwości
Przy sporządzaniu informacji PIT-11 za 2024 rok wielu płatników zastanawia się, jaki adres podatnika wpisać w formularzu – adres zamieszkania czy zameldowania? Wątpliwości pojawiają się zwłaszcza wtedy, gdy pracownik zmienił miejsce zamieszkania w trakcie roku podatkowego lub tuż przed wysyłką dokumentu. Sprawdź, jakie dane należy uwzględnić, aby poprawnie wypełnić PIT-11 i uniknąć błędów.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Ważne obowiązki do 31 stycznia 2025 r. Ściągawka dla księgowych
Czy płatnicy powinni wystawiać zerowe informacje PIT-11
Podwyższone koszty w PIT-11 dla osoby pracującej z innej miejscowości
Jednym z najważniejszych obowiązków pracodawców w zakresie rozliczeń podatkowych zatrudnionych przez nich pracowników, jest wystawienie rocznej informacji PIT-11. W związku z jego realizacją mogą powstać wątpliwości, jak postąpić np. w przypadku braku u pracownika dochodów, względnie przesłanek do ich opodatkowania. Sprawdź, czy trzeba wówczas wystawić informację zerową PIT-11.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Dowiedz się więcej na temat wystawiania informacji PIT-11:
Wiele firm korzysta z platform internetowych, systemów i aplikacji, które umożliwiają przesyłanie i wypełnianie wewnętrznych dokumentów. Coraz częściej płatnicy udostępniają podatnikom PIT-11 w wersji elektronicznej. O jakich wymaganiach trzeba pamiętać w przypadku elektronicznej wysyłki PIT-11, aby zakład pracy wypełnił ustawowe warunki związane z przekazaniem PIT-11 pracownikom. Sprawdźmy.
Pracodawcy jako płatnicy mają obowiązek poboru zaliczek na PIT od przychodów ze stosunku pracy. Zakłady pracy są zobowiązane ponadto zobowiązane do sporządzenia oraz przesłania podatnikom oraz urzędom skarbowym informacji PIT-11 po zakończeniu każdego roku podatkowego. Do urzędu PIT-11 trzeba wysłać do końca stycznia, a podatnikom przekazać do 28 lutego 2025 r.
W wielu firmach pracownicy mają możliwość dostępu oraz korzystania z wewnętrznego elektronicznego portalu pracowniczego. Służy on do obsługi spraw kadrowo-płacowych oraz pracowniczych. Takie narzędzie umożliwia pracownikom składanie określonych wniosków. Można też pobierać dokumenty udostępniane na portalu.
Niektóre podmioty rezygnują w związku z tym z przesyłania informacji PIT-11 w formie papierowej.
Jak elektronicznie można przekazywać PIT-11
Coraz częściej firmy decydują się na przesyłanie pracownikom informacji PIT-11 w formie dokumentu elektronicznego. Jest on zamieszczony w portalu firmowym w postaci nieedytowalnego pliku PDF. Plik jest sporządzany zgodnie z ustalonym wzorem określonym przez ministra finansów oraz opatrzony nadrukiem z imieniem, nazwiskiem oraz stanowiskiem służbowym osoby upoważnionej do sporządzenia Informacji PIT-11.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Pracodawcy do 31 stycznia mają czas na przekazanie do urzędów skarbowych informacji PIT-11 za 2023 rok. Wielu z nich jeszcze tego nie zrobiło, ponieważ nie dysponują informacjami wymaganymi do sporządzenia tych dokumentów, np. wymaganym przez fiskusa identyfikatorem PESEL / NIP osób, których one dotyczą, a także ich danymi adresowymi. Aby pokonać problemy z tym związane, poszukują różnych rozwiązań, jednak niektóre z nich wiążą się z dużym ryzykiem.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Dowiedz się więcej na temat wystawiania informacji PIT-11:
PIT-11 to informacja o uzyskanych przez podatnika dochodach oraz pobranych zaliczkach na podatek dochodowy od osób fizycznych. W tym roku obowiązuje PIT-11 w wersji 29. Jak wypełnić PIT-11 za 2023 roku?
Zapraszamy do obejrzenia szkolenia video, w którym Monika M. Brzostowska wyjaśni m.in.:
Polecamy też:
Pobierz:
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.