energia elektryczna

   W jaki sposób spółdzielnia powinna rozliczać się z wyprodukowanej energii elektrycznej

W jaki sposób spółdzielnia powinna rozliczać się z wyprodukowanej energii elektrycznej

Pytanie: Proszę o wyjaśnienie kwestii rozliczenia energii elektrycznej z zamontowaną instalacją fotowoltaiczną w zakresie CIT i VAT. Spółdzielnia mieszkaniowa w lipcu 2022 roku zamontowała instalację fotowoltaiczną i w obowiązującym terminie zgłosiła do PGE. Spółdzielnia w kwietniu 2023 roku otrzymała z PGE fakturę na łączną kwotę za pobraną energię elektryczną 5.500 zł w tym: netto 4.472 zł i VAT 1.028 zł (VAT 23%). PGE na fakturze ustaliło kwotę do zapłaty: faktura za zużytą energię 5.500 zł; depozyt prosumencki rozliczony (net billing): 3.000 zł – do zapłaty 2.500 zł. Energia zużywana jest w budynku mieszkalnym – działalność zwolniona na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 11 ustawy VAT. 1. Czy spółdzielnia ma obowiązek wystawienia faktury VAT dla PGE na kwotę depozytu prosumenckiego, w kwocie brutto 3.000 zł (netto 2.439 zł i VAT 561 zł)? 2. Czy do kosztów należy zaliczyć całą kwotę 5.500 zł (netto 4.472 zł i VAT niepodlegający odliczeniu w wysokości 1.028 zł), czy różnicę między kwotą brutto a depozytem prosumenckim (wykorzystanym) w wysokości 3.000 zł, tj. koszty 2.500 zł (netto 2.033 zł i VAT 467 zł)? 3. Czy spółdzielnia ma obowiązek wystawienia faktury VAT na kwotę 3.000 zł (netto 2.439 zł i VAT 561 zł)? 4. Czy spółdzielnia wykorzystując energię elektryczną do sprzedaży zwolnionej, całą kwotę 5.500 zł zalicza w koszty bez odliczenia VAT, czy jeśli ma obowiązek wystawienia faktury do PGE, to może podzielić zużycie na działalność zwolnioną oraz opodatkowaną: do sprzedaży zwolnionej 2.500 zł (działalność zwolniona cała kwota wraz z VAT jest kosztem) i do sprzedaży opodatkowanej 3.000 zł (netto 2.439 zł i VAT 561 zł), odliczając VAT od części faktury, którą należy zafakturować dla PGE? Czy jeśli całą kwotę wraz z VAT zaliczymy do kosztów, a na kwotę rozliczonego depozytu prosumenckiego trzeba wystawić fakturę, to czy wówczas ponosimy dodatkowe opłaty z tytułu zapłaty VAT w kwocie 561 zł, którego nie odliczymy? 5. Czy jednak spółdzielnia nie ma obowiązku fakturowania rozliczonego depozytu prosumenckiego, w kwocie 3.000 zł? 6. Jak należy przyjąć do rozliczenia w CIT: czy uwzględnić całą kwotę 5.500 zł, jako koszt podatkowy i rachunkowy oraz 2.439 zł, jako przychody? Czy jeśli nie mamy obowiązku wystawienia faktury VAT dla PGE, to w koszty zaliczamy różnicę tj. 2.500 zł (wówczas rozliczony depozyt jest neutralny podatkowo)? 7. Czy może tylko zaliczamy do kosztów zapłaconą kwotę 2.500 zł i rozliczonego przez PGE depozytu prosumenckiego nie rozliczamy w CIT i VAT (jest neutralne podatkowo)?