Co dalej z obowiązkiem prowadzenia elektronicznych ewidencji akcyzowych

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 25 września 2023
Co dalej z obowiązkiem prowadzenia elektronicznych ewidencji akcyzowych

Za kilka miesięcy miały wejść w życie przepisy nakładające obowiązek prowadzenia elektronicznych ewidencji i dokumentacji akcyzowych. Zostały one jednak uchylone. Dzięki tej korzystnej zmianie przedsiębiorcy nadal będą mogli to robić w tradycyjnej formie papierowej, jednak tylko przez określony czas.

Ustawa z 16 czerwca 2023 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw, oprócz nowelizacji ustawy o VAT (polegającej w szczególności na wprowadzeniu obligatoryjnego KSeF) zmodyfikowała również zapisy m.in. ustawy z 30 marca 2021 r. o  zmianie ustawy o podatku akcyzowym oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 694 ze zm.). Wspomniana modyfikacja polegała w szczególności na uchyleniu  w drugiej z wymienionych ustaw artykułu 1 pkt 53. Stanowił on, że ewidencje i inne dokumentacje, o których mowa w art. 138a-138l i art. 138o ustawy z 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym  prowadzi się w postaci elektronicznej. Przepis ten – zgodnie z art. 39 pkt 6 nowelizowanej ustawy – miał wejść w życie 1 lutego 2024 r. Jednakże i on został uchylony  na podstawie omawianej nowelizacji. Przepisy uchylające wymienione regulacje zaczną obowiązywać od początku przyszłego roku.

W wyniku wprowadzonych zmian, o których była mowa wcześniej, ewidencje i inne dokumentacje akcyzowe nadal będzie można prowadzić w tradycyjnej formie papierowej, również po 2023 roku.

Jak wyjaśnili  autorzy nowelizacji, uchylenie zmian dotyczących całkowitej elektronizacji ewidencji i innych dokumentacji akcyzowych z dniem 1 stycznia 2024 r. ma na celu stosowanie od tej daty przepisów pozwalających na prowadzenie tej ewidencji i dokumentacji w postaci zarówno papierowej, jak i elektronicznej. W ten sposób podmioty będą miały pewność, że mogą stosować papierową postać ewidencji i dokumentacji akcyzowej do ewentualnego momentu wydania aktu prawnego regulującego kwestię terminu wprowadzenia elektronizacji ewidencji. Zarazem padła zapowiedź, że od początku 2024 roku będą obowiązywać przepisy nowego rozporządzenia MF w sprawie ewidencji i dokumentacji w akcyzie, które umożliwią prowadzenie ewidencji i dokumentacji w postaci papierowej.

W tym miejscy warto nadmienić, że moment wejścia w życie przepisów nakładających wymóg  prowadzenia elektronicznie ewidencji m.in. suszu tytoniowego, energii elektrycznej, w zakresie wyrobów alkoholowych (w tym piwa i wina), gazowych i węglowych, czy podatkowych znaków akcyzy –  w ciągu ostatnich trzech lat był już kilkakrotnie odkładany w czasie (z 2020 roku na 2022 rok, następnie na 2023 rok, zaś w dalszej kolejności na 2024 rok). Przesunięcia te resort finansów tłumaczył m.in. trwającymi pracami nad Centralną Ewidencją Wyrobów Akcyzowych (CEWA). Termin elektronizacji ewidencji i innych dokumentacji ma zostać uregulowany w ustawie wdrażającej CEWA.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz