Praktyczne aspekty stosowania ulgi na robotyzację budzą wątpliwości. Dotyczą między innymi rozumienia kategorii „kosztów uzyskania przychodów poniesionych w roku podatkowym na robotyzację”, co stanowi centralne pojęcie w przepisach regulujących stosowanie tej ulgi. Jakie problemy pojawiają się przy rozliczaniu ulgi na robotyzację i jak sobie z nimi poradzić? Sprawdźmy.
Problem: Spółka, której rok podatkowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, nabyła fabrycznie nowe roboty przemysłowe. Niektóre zostały zakupione przed 1 stycznia 2022 r. (data faktury dokumentującej zakup i instalacji robota). Część z nich została przyjęta do używania jeszcze w 2021 i w tym samym roku rozpoczęto dokonywanie od nich odpisów amortyzacyjnych.
Inne, choć zakupione w 2021 roku, przyjęto do używania po 1 stycznia 2022 r., a więc pierwszych odpisów amortyzacyjnych od nich dokonano w 2022 roku. Czy koszty poniesione na roboty nabyte przed 1 stycznia 2022 r. mogą być uwzględnione przez spółkę w ramach ulgi na robotyzację?
Rozwiązanie: Zgodnie z poglądem prezentowanym aktualnie przez dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej także roboty przemysłowe nabyte i wprowadzone do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych przed 1 stycznia 2022 r. uprawniają do ulgi na robotyzację. Rozliczeniu w ramach ulgi mają podlegać dokonywane w okresie od 2022 do 2026 roku odpisy amortyzacyjne od tych robotów. Stanowisko to może jednak budzić wątpliwości.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Ustawodawca zaplanował na rok 2018 liczne zmiany w podatkach dochodowych. Nie wszystkie jeszcze są przesądzone, ale ze względu na ich rewolucyjny charakter, tym najważniejszym poświecimy cykl artykuł, który zaczynamy od omówienia zmiany wprowadzającej jednoznaczne powiązanie momentu zaliczenia danego kosztu do kosztów podatkowych z momentem jego księgowego rozliczenia.
Jednoznaczne powiązanie momentu zaliczenia danego kosztu do kosztów podatkowych z momentem jego księgowego rozliczenia – to jedna ze zmian, jaką zakłada najnowszy projekt zmian w podatkach dochodowych. Czy skończą się wątpliwości księgowych? Co w praktyce oznacza ta zmiana?
Moment zaliczenia wydatków do kosztów podatkowych nie zależy od bilansowego ujęcia poniesionych kosztów. Sprawdź komentarz eksperta.
Spółka w swojej działalność wykorzystuje oprogramowanie operacyjne do ewidencji wszystkich zdarzeń dotyczących obsługiwanych wierzytelności. Podjęto decyzję o samodzielnym wytworzeniu nowego oprogramowania. Koszty związane z realizacją projektu spółka kwalifikuje dla celów bilansowych jako prace rozwojowe i aktywuje je do momentu przyjęcia oprogramowania do użytkowania jako aktywa niematerialne wytworzone we własnym zakresie.
Prenumerata czasopism fachowych (lub abonament do wydań elektronicznych) pozwala pracownikom na bieżący dostęp do specjalistycznych informacji, , dlatego też wydatek ten niewątpliwie spełnia ogólny warunek zaliczenia go do kosztów podatkowych.
Za dzień poniesienia kosztu uzyskania przychodu – co do zasady – uważa się dzień, na który ujęto koszt w księgach rachunkowych (zaksięgowano), albo dzień, na który ujęto koszt na postawie innego dowodu w przypadku braku faktury (rachunku), z wyjątkiem sytuacji, gdy dotyczyłoby to ujętych jako koszty rezerw albo biernych rozliczeń międzyokresowych.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip