Przygotowanie wewnętrznej procedury w zakresie przeciwdziałania praniu pieniędzy i finansowaniu terroryzmu jest dużym wyzwaniem dla instytucji wynikającym z ustawowych zobowiązań nałożonych między innymi na zakłady ubezpieczeń na życie, instytucje finansowe, instytucje pieniądza elektronicznego, podmioty prowadzące działalność w zakresie gier losowych, firmy inwestycyjne, NBP, banki krajowe i oddziały banków zagranicznych. Proces należy rozpocząć od rzetelnego zapoznania się regulacjami prawnymi. Niedopełnienie obowiązku wprowadzania takiej procedury jest zagrożone karą pozbawienia wolności do lat 3.
Gospodarka oparta na wiedzy (GOW) to nowy typ gospodarki. Jest to gospodarka, w której przedsiębiorstwa opierają swoją przewagę konkurencyjną na wiedzy i nowoczesnych technologiach. Bez wątpienia podstawą GOW są innowacje, a do czynników ją charakteryzujących należy wysoko wykwalifikowana kadra, udział uczelni wyższych i ośrodków badawczych, infrastruktura informatyczna oraz zapewnienie odpowiednich warunków jej rozwoju przez władze państwowe.
Kapitały własne są postrzegane jako pozycja świadcząca o stabilności źródeł finansowania działalności przedsiębiorstwa. Jest to miara aktywów netto jednostki. Powstaje jednak pytanie, czy w związku ze zmianami w sposobie prezentowania danych na temat elementów dotychczas pokazywanych jako kapitały własne może zmienić się postrzeganie wartości godziwej jednostki.
Firmy, które opracowują swoje plany finansowe, dokonują w nich rozdziału zasobów do realizowania zadań. Będzie to przykładowo liczba planowanych etatów czy budżet na działania marketingowe. Osoby zarządzające działem powinny tak zarządzać, aby nie przekroczyć wykorzystania przyznanych im budżetów. Czasami obok wartości nominalnej powinny również utrzymywać niektóre wydatki na ustalonym udziale do sprzedaży netto. Pisaliśmy o tym w ostatnim numerze na temat OPEX. Jednak może się okazać, że sytuacja na rynku jest na tyle zmienna, iż będzie konieczne przeznaczenie dodatkowych środków. Może to być spowodowane agresywnymi zachowaniami konkurencji – wówczas mówimy o obronie rynku – ale może wynikać również z chęci korzystania z pojawiających się na rynku okazji. Jeśli takie sytuacje zachodzą, wówczas firma powinna mieć możliwość podejmowania decyzji, których konsekwencje wykraczają poza założenia budżetowe. Decyzje takie muszą jednak przynosić firmie korzyści. W tym celu sporządzamy Business Case.
Podstawowym narzędziem zarządzania w przedsiębiorstwie jest budżet. To właśnie na podstawie danych i założeń przyjętych w budżecie zarządzający firmą podejmują kluczowe decyzje. Proces budżetowania corocznie stawia przed działem kontrolingu versus księgowości wyzwania w zakresie zebrania danych liczbowych od menedżerów odpowiedzialnych za działalność operacyjną oraz wsparcie powyższej działalności w organizacji. Założeniem jest stworzenie optymalnego budżetu, tzn. takiego, który będzie realny do zrealizowania w zakładanym wolumenie, jak również interwale czasowym.
Oprócz tradycyjnego rachunku kosztów firma może wprowadzić system rachunku kosztów ABC, co z pewnością przyniesie korzyści przedsiębiorstwu. System ten stanowi w każdej firmie ważne źródło sprawozdawczości. Nie jest jedynie systemem kalkulacji kosztów, ale sposobem analizy dokonywanych przez firmę operacji, ujawniającym przewidywane i istniejące koszty działania. Umożliwia poznanie kosztu i rentowności poszczególnych produktów, usług, klientów oraz jednostek operacyjnych firmy. Nie jest jednak pozbawiony wad.
Każda firma powinna dążyć do tego, aby w pełni zaspokoić oczekiwania swoich właścicieli. Postulat ten musi więc także uwzględniać konieczność sprostania wymogom inwestorów odnośnie do poziomu i częstości wypłat dywidendy. Konstruując politykę wypłat dywidendy należy pamiętać o utrzymaniu struktury kapitału na optymalnym poziomie.
Tworzenie efektywnego i skutecznego systemu eliminującego działania niezgodne z zasadami prawa konkurencji i ochrony danych osobowych wymaga bezwzględnego zaangażowania w proces członków zarządu i kadry zarządzającej wyższego szczebla, która co do zasady powinna być wzorem do naśladowania dla pracowników w wymienionych powyżej obszarach.
Proces należy rozpocząć od wstępnej weryfikacji potencjalnych kandydatów do pracy, na pewno nie mogą przejść do następnego etapu rekrutacji osoby, w odniesieniu do których wydano decyzje administracyjne lub zapadły prawomocne wyroki dotyczące zmów cenowych lub działań naruszających przepisy ochrony danych osobowych, higieny i bezpieczeństwa pracy, zasady równego traktowania w miejscu pracy oraz malwersacji. Następnie spółka powinna stworzyć własny know-how , ustalać zasady oceny ryzyka, systematycznie szkolić pracowników, stymulować zainteresowanie pracowników, promować postawy przestrzegania prawa również w zakresie wymiernym, monitorować i ciągle doskonalić procedury kontrolne.
Budżetowanie jest zespołem działań, które pozwala w najbardziej efektywny sposób wykorzystać środki finansowe, będące w dyspozycji firmy. Umożliwia także podejmowanie właściwych decyzji produkcyjnych i finansowych, przykładowo w zakresie zarządzania kosztami, sprzedażą, zyskiem, zapasami i należnościami.
Podstawą funkcjonowania każdego przedsiębiorstwa jest utrzymywanie odpowiedniego poziomu płynności finansowej, która ma na celu zapewnienie zdolności do bieżącego regulowania przez nie zobowiązań, a także bezpiecznego stopnia zadłużenia oraz wypłacalności. Sytuacja przedsiębiorstwa pod względem płynności wynika ze wzajemnej relacji poziomu aktywów obrotowych oraz zobowiązań bieżących w bilansie przedsiębiorstwa. Pojęcie zadłużenia ma związek przede wszystkim ze wzajemną relacją pomiędzy kapitałami własnymi i obcymi (zobowiązaniami) w przedsiębiorstwie. Analizie podlega również wzajemna relacja kapitałów i zobowiązań do aktywów trwałych (złota reguła bilansowa, złota reguła bankowa), która ma związek z płynnością i jest wskaźnikiem mówiącym o stabilności finansowania aktywów.
Jedną z możliwości minimalizowania i optymalizacji kosztów w przedsiębiorstwie jest lepsze zarządzanie zobowiązania handlowymi. Warto więc odpowiedzieć na pytanie, w jaki sposób wpłynąć na lepsze wyniki firmy oraz jak stać się lepszym analitykiem, controllerem i posiąść dodatkowe bezcenne umiejętności w swoim „fachu”.
Może się zdarzyć, że mimo wzrostu przychodów nie możemy liczyć na zastrzyk gotówki. Powodem są niesolidni odbiorcy produktów naszej firmy. Trzeba więc podjąć odpowiednie kroki, aby uchronić się od bankructwa.
Koniec lata sprzyja wyprzedażom. Decyzje o wyprzedaży są podejmowane na różnych szczeblach zarządzania, w zależności od charakteru firmy oraz jej miejsca w łańcuchu dystrybucji. Decydują o tym zarówno koszty poniesione na wyprodukowanie czy nabycie towaru, a także potencjalne przychody, które firma może dzięki wyprzedaży osiągnąć oraz koszty utraconych możliwości. Opłacalność wyprzedaży trzeba więc bezbłędnie skalkulować.
Praktyczne przykłady analizy wskaźnikowej w języku polskim i angielskim.
W dobie globalizacji doskonale funkcjonują przedsiębiorstwa, które ponosząc znaczne nakłady potrafią kreować nowe rynki poprzez innowacje produktowe i jednocześnie wyznaczają trendy na rynkach już istniejących. Firmy te doskonale przetrwały czasy kryzysu, podczas gdy inne podmioty utraciły płynność finansową. Dyrektorzy finansowi takich korporacji, najczęściej międzynarodowych, mają bowiem umiejętność pozyskiwania kapitałów służących finansowaniu podstawowej działalności firmy i umożliwiających jej rozwój.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip