Przypomnij swoim klientom o styczniowych obowiązkach informacyjnych związanych z PPE

Dodano: 13 stycznia 2025
Przypomnij swoim klientom o styczniowych obowiązkach informacyjnych związanych z PPE

Pracodawcy mają obowiązek przekazać do Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) oświadczenia o liczbie pracowników i uczestników Pracowniczych Programów Emerytalnych (PPE) zatrudnionych u danego pracodawcy na 1 stycznia i na 1 lipca w danym roku kalendarzowym. Dowiedz się, jak i do kiedy należy się z niego wywiązać.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Do  kiedy pracodawcy prowadzący PPE muszą złożyć oświadczenie o liczbie pracowników
  • W jakich sytuacjach wygasa uprawnienie do niewdrażania PPK ze względu na prowadzenie PPE
  • Jakie znaczenie w tym zakresie ma tzw. stan partycypacji w PPE

Sprawdź też:

Limity w ramach IKE, IKZE, PPE oraz OIPE na 2025 rok

Czy trzeba dokonywać wpłat do PPK po ustaniu zatrudnienia

Sprawdź, czy pracodawca może dokonać zaległych wpłat do PPK

Czy zatrudnienie samych zleceniobiorców obliguje do utworzenia PPK

Takie oświadczenie pracodawcy powinni przekazać elektronicznie albo w postaci papierowej 2 razy w roku, odpowiednio do 31 stycznia i do 31 lipca.  W celu sprawnej realizacji tego obowiązku PFR umożliwia przekazanie tych danych w sposób elektroniczny, za pomocą specjalnego formularza. Od 2 stycznia br. PFR wysyła do przedsiębiorców prowadzących PPE indywidualne kody TOKEN. Wraz z numerem NIP umożliwiają one zalogowane się na stronie www, na której znajduje się formularz.

Spadek partycypacji w PPE może powodować obowiązek wdrożenia PPK

Z uprawnienia do niewdrożenia pracowniczego planu kapitałowego (PPK) z uwagi na prowadzenie PPE mógł skorzystać podmiot zatrudniający, który - w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o PPK (przepisy przejściowe) - prowadził PPE, w którym uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie, oraz naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia w rozumieniu art. 2 ust. 1 pkt 15 ustawy o PPE.

Uprawnienie do niestosowania przepisów ustawy o PPK nie jest bezterminowe. Przestaje ono obowiązywać począwszy od dnia:

  • zawieszenia naliczania i odprowadzania składek podstawowych do PPE w okresie przekraczającym 90 dni,
  • ograniczenia wysokości odprowadzanych składek podstawowych do PPE poniżej 3,5% wynagrodzenia,
  • likwidacji PPE,
  • opóźnienia w odprowadzaniu składek podstawowych do PPE przekraczającego 90 dni, które wynikło z celowego działania podmiotu zatrudniającego,
  • następującego po dniu 1 stycznia lub 1 lipca danego roku, jeśli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.

Terminy wdrożenia PPK ze względu na stan partycypacji w PPE

W przypadku, gdy stan partycypacji w PPE na 1 stycznia jest niższy niż 25% osób zatrudnionych w danym podmiocie zatrudniającym (zgodnie z definicją „osób zatrudnionych” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK), zwolnienie tego podmiotu z obowiązku wdrożenia PPK przestaje obowiązywać następnego dnia po tej dacie.

W takiej sytuacji należy – w terminie do 10. dnia miesiąca następującego po upływie 3 miesięcy (90 dni) – zawrzeć w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych umowę o prowadzenie PPK, oraz  (nie później niż na 10 dni roboczych przed upływem tego terminu) umowę o zarządzanie PPK.

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz