Niektórzy pracodawcy bez PPK w lipcu muszą sprawdzić tzw. partycypację

Dodano: 28 czerwca 2024
Niektórzy pracodawcy bez PPK w lipcu muszą sprawdzić tzw. partycypację

W lipcu 2024 roku pracodawca, który nie uruchomił PPK z uwagi na prowadzenie PPE, musi sprawdzić, czy nadal przysługuje mu to uprawnienie.  Pracodawcy, którzy podjęli decyzję o niestosowaniu ustawy o PPK z uwagi na prowadzenie PPE, muszą pamiętać, że uprawnienie to nie jest bezterminowe. Pracodawca traci je m.in. w przypadku, gdy według stanu na 1 lipca w PPE uczestniczy mniej niż 25% osób zatrudnionych.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • Jak prowadzenie pracowniczych programów emerytalnych (PPE) wpłynęło na obowiązki w zakresie  wdrożenia PPK
  • Czym jest tzw. partycypacja pod kątem wspomnianych obowiązków
  • Jaki wpływ na te obowiązki ma liczba uczestników PPE w zakładzie pracy
  • Jakie są skutki utraty przez pracodawcę uprawnień do niestosowania ustawy o PPK

Sprawdź też:

Wzrost minimalnego wynagrodzenia za pracę od 1 lipca a obniżenie wpłat do PPK

Sprawdź, czy pracodawca może dokonać zaległych wpłat do PPK

Czy zatrudnienie samych zleceniobiorców obliguje do utworzenia PPK

Jaką datę uznaje się za datę zawarcia umowy o prowadzenie PPK

Kalkulator wynagrodzeń brutto - netto

Kto mógł nie wdrożyć PPK

PPK mogli nie wdrożyć pracodawcy, którzy - w dniu objęcia ich przepisami ustawy o PPK, w terminie wskazanym w art. 134 ust. 1 ustawy o pracowniczych planach kapitałowych (przepisy przejściowe) - prowadzili pracowniczy program emerytalny (PPE). Z takiego rozwiązania można było skorzystać tylko w przypadku, gdy pracodawca naliczał i odprowadzał składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia, a w PPE uczestniczyło co najmniej 25% osób zatrudnionych w tym podmiocie.

Utrata uprawnień do niestosowania ustawy o PPK

Pracodawca niestosujący ustawę o PPK z uwagi na prowadzenie PPE traci to uprawnienie m.in. począwszy od dnia następującego po 1 stycznia albo 1 lipca danego roku, jeżeli według stanu na ten dzień w PPE uczestniczy u niego mniej niż 25% osób zatrudnionych, zgodnie z definicją „osób zatrudnionych” zawartą w art. 2 ust. 1 pkt 18 ustawy o PPK. Jeśli ten wymóg dotyczący  partycypacji w PPE nie jest spełniony, pracodawca ma obowiązek wdrożenia PPK. Termin, w jakim powinno to nastąpić, ustala zgodnie z art. 8 ust. 1 i art. 16 ust. 1 ustawy o PPK.

Oznacza to, że - licząc od dnia utraty omawianego uprawnienia - pracodawca ma obowiązek zawrzeć, w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych, umowę o prowadzenie PPK w terminie do 10 dnia miesiąca następującego po upływie trzech miesięcy (90 dni).

Natomiast umowę o zarządzanie PPK należy zawrzeć nie później niż na 10 roboczych przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK.

Złożenie oświadczenia o liczbie pracowników

Pracodawcy prowadzący PPE mają obowiązek, dwa razy w roku - do 31 stycznia oraz do 31 lipca, przekazać Polskiemu Funduszowi Rozwoju S.A. oświadczenie o liczbie pracowników i uczestników PPE zatrudnionych u danego pracodawcy odpowiednio według stanu na 1 stycznia i 1 lipca. Wynika to z art. 23a ustawy o pracowniczych programach emerytalnych.

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz