Jakie obowiązki informacyjne związane z PPK mają pracodawcy wobec swoich pracowników?

Dodano: 27 maja 2021
Jakie obowiązki informacyjne związane z PPK mają pracodawcy wobec swoich pracowników?

Pracodawcy, którzy wdrożyli PPK, muszą poinformować osoby zatrudnione w wieku 55+ o możliwości przystąpienia do tego programu. Pracodawca informuje uczestników PPK m.in. o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej oraz zadeklarowania wpłaty dodatkowej.

Pracodawca informuje osoby zatrudnione, które ukończyły 55 lat, ale nie ukończyły 70. roku życia, o tym, że - aby przystąpić do PPK - muszą złożyć pracodawcy wniosek o zawarcie, w ich imieniu i na ich rzecz, umowy o prowadzenie PPK. Ustawa o PPK  nie wskazuje terminu, w jakim pracodawca powinien przekazać im tę informację. Należy jednak przyjąć, że powinien zrobić to w takim czasie, aby umożliwić tym osobom przystąpienie do PPK w pierwszym możliwym dla nich terminie.

Pracodawca musi także poinformować wszystkich uczestników Pracowniczych Planów Kapitałowych, a więc osoby w imieniu i na rzecz których zawarł umowę o prowadzenie PPK, o możliwości obniżenia przez nich - po spełnieniu warunków określonych w ustawie o PPK - wysokości wpłaty podstawowej (do nie mniej niż 0,5% wynagrodzenia), a także o możliwości zadeklarowania wpłaty dodatkowej (maksymalnie 2% wynagrodzenia).

Również ta informacja powinna trafić do pracowników bez zwłoki, w takim terminie, aby mogli jak najszybciej skorzystać ze swoich ustawowych uprawnień.

Te obowiązki informacyjne ustawa o PPK nakłada na wszystkie podmioty zatrudniające, bez wyjątku i - jak wskazano powyżej - nie określa wprost terminów ich realizacji. Spełnienie innych obowiązków informacyjnych przez pracodawców zależy od zaistnienia określonych w ustawie o PPK zdarzeń, np. złożenia przez nowo zatrudnionego pracownika oświadczenia o zawartych w jego imieniu i na jego rzecz umowach o prowadzenie PPK albo zmiany instytucji finansowej przez pracodawcę. Jeszcze inne – tak jest w przypadku obowiązków wynikających z realizowanego raz na cztery lata tzw. autozapisu – mają charakter cykliczny. 

Transfer środków dla nowych pracowników

Nowo zatrudniony pracownik, jeśli jest już uczestnikiem PPK, powinien złożyć swojemu pracodawcy oświadczenie o zawartych w jego imieniu umowach o prowadzenie PPK.  Powinien zrobić to w terminie 7 dni, po upływie 10 dni miesiąca następującego po miesiącu, w którym upłynął mu termin 3 miesięcy zatrudnienia. W takiej sytuacji, pracodawca, niezwłocznie po zawarciu umowy o prowadzenie PPK w imieniu i na  rzecz tej osoby, zobowiązany jest do poinformowania jej o obowiązku złożenia w jej imieniu wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jej dotychczasowym rachunku (rachunkach) PPK na nowy rachunek PPK.

Pracownik może w ciągu 7 dni pisemnie poinformować pracodawcę o braku zgody na złożenie tego wniosku, a tym samym zablokować transfer swoich oszczędności.

Zmiana instytucji finansowej

Pracodawca ma także obowiązek poinformowania uczestników PPK o możliwości przetransferowania ich dotychczasowych oszczędności z jednego rachunku PPK na drugi, w sytuacji, gdy - z jego inicjatywy - dochodzi do zmiany instytucji finansowej. Pracodawca może tego dokonać poprzez wypowiedzenie umowy o zarządzanie PPK zawartej z instytucją finansową, jeżeli podpisał taką umowę z inną instytucją. W takiej sytuacji pracodawca zobowiązany jest do zawarcia w imieniu i na rzecz pracowników umowy o prowadzenie PPK z nową instytucją finansową oraz do poinformowania ich o obowiązku złożenia w imieniu każdego z nich wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na ich rachunkach PPK prowadzonym przez wcześniejszą instytucję finansową na rachunki prowadzone przez nową instytucję. Pracownicy mogą w ciągu 7 dni pisemnie poinformować pracodawcę o braku zgody na złożenie tego wniosku.

Autozapis co 4 lata

Poczynając od 2023 roku, co 4 lata, od 1 kwietnia pracodawca dokonuje wpłat za pracownika, który złożył deklarację o rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK, chyba że ponownie zrezygnuje z tych wpłat. Przed tym terminem, do ostatniego dnia lutego danego roku, pracodawca informuje pracownika o ponownym dokonywaniu za niego wpłat, w związku z czym pracownik może podjąć decyzję, czy kolejny raz chce zrezygnować z oszczędzania w PPK, czy jednak oszczędzać w tym programie.

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz