Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Zazwyczaj pracownicy - przedstawiciele handlowi są zatrudniani w systemie zadaniowego czasu pracy. Wynika to z faktu, że rodzaj ich pracy nie wymaga spędzania w pracy czasu od...do..., tylko wykonania konkretnych zadań. Natomiast trzeba podkreślić, że systemy czasu pracy występujące w prawie pracy nie są uzależnione od sposobu, w jaki pracownik jest wynagradzany.
1. Zadaniowy system czasu pracy
Jak stanowi Kodeks pracy, dalej kp w przypadkach uzasadnionych rodzajem pracy lub jej organizacją albo miejscem wykonywania pracy może być stosowany system zadaniowego czasu pracy. W tym systemie pracodawca, po porozumieniu z pracownikiem, ustala czas niezbędny do wykonania powierzonych zadań, uwzględniając wymiar czasu pracy wynikający z dobowej i średniotygodniowej normy czasu pracy w okresie rozliczeniowym.
Co ważne, ten system czasu pracy pozwala, żeby pracownik sam sobie ustalał rozkład czasu pracy, czyli to jak będzie pracował (ile godzin na dobę, w jakie dni tygodnia).
Tak jak każdy inny system czasu pracy, system zadaniowego czasu pracy wprowadza się w:
Przykładowy zapis może być następujący: „W Dziale Handlowym X, przedstawiciele handlowi, wykonują pracę w systemie zadaniowego czasu pracy, zgodnie z art. 140 Kodeksu pracy”.
Jak wynika z treści pytania, w Państwa branży jest sezonowe zapotrzebowanie na konkretne produkty, a co za tym idzie zwiększanie się zapotrzebowania na pracę przedstawicieli handlowych większe w miesiącach letnich, a zmniejszanie w miesiącach zimowych jest w pewnym sensie wymuszone.
Zatem, żeby praca odbywała się prawidłowo, także w miesiącach letnich pracownicy powinni otrzymywać przydział zadań możliwych do wykonania w ramach dobowej i tygodniowej normy czasu pracy. Taki efekt osiągają pracodawcy, którzy w okresie zwiększonego zapotrzebowania na pracę mogą zatrudnić dodatkowych pracowników.
2. Możliwość wydłużenia okresu rozliczeniowego
W okresie obowiązywania ustawy antykryzysowej (czyli do 31 grudnia 2011 r.) w przypadku pracodawcy będącego przedsiębiorstwem, rozwiązaniem może być wydłużenie okresu rozliczeniowego do 12 miesięcy. Wtedy okresy intensywniejszej pracy zbilansują się z okresami mniejszego zapotrzebowania na pracę. Rozwiązanie to wymaga jednak podpisania porozumienia w tej kwestii z działającymi w firmie organizacjami związkowymi, a jak ich nie ma - z przedstawicielstwem pracowników.
3. Godziny nadliczbowe dla pracownika zatrudnionego w zadaniowym systemie czasu pracy
Jeżeli dojdzie do pracy nadliczbowej, pracownikom zatrudnionym w systemie zadaniowego czasu pracy przysługuje rekompensata tej pracy na zasadach ogólnych wynikających z kp.
Jednak ze względu na charakter pracy w takim systemie i brak obowiązku ewidencjonowania godzin pracy trudno jest w razie sporu przed sądem pracy udowodnić, że za pracę nadliczbową został skutecznie udzielony czas wolny (trzeba by było udowodnić odebranie części zadań w wymiarze w jakim czas na ich wykonanie rekompensowałby pracę nadliczbową).
Dlatego prostszym rozwiązaniem jest rekompensata finansowa, albo - jeśli pracownicy zatrudnieni w tym systemie stale pracują poza zakładem pracy, tak jak to ma miejsce zazwyczaj w przypadku przedstawicieli handlowych - płacenie ryczałtu za pracę w godzinach nadliczbowych.
4. Zadaniowy system czasu pracy - najlepszy dla przedstawicieli handlowych!
Mimo powyższych niedogodności system zadaniowego czasu pracy wydaje się najlepszy do zorganizowania czasu pracy Państwa przedstawicieli handlowych.
Zachętą do stosowania tego systemu jest fakt, że:
27 stycznia 2010 r.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.