przedstawiciel handlowy

Szymon Dalc, doradca podatkowy w spółce doradztwa podatkowego Dalc i Ochocki – Doradcy sp. z o.o.

Od nagrody dla najlepszego sprzedawcy trzeba odprowadzić podatek

Handlowcy, którzy podejmują działania promocyjne, nie są ostatecznymi beneficjentami towaru, ponieważ nie do nich jest skierowana promocja. W konsekwencji wręczenie bonu dla pośrednika oferującego towary dla klientów spółki nie jest zwolnione z PIT.

Zagadnienie sporne

Spółka zajmująca się działalnością handlową, w ramach reprezentacji i reklamy zorganizowała promocję „Najlepsi sprzedawcy”. Akcja przeznaczona jest dla osób, które doprowadzą do sprzedaży określonych w regulaminie produktów spółki klientom końcowym. Najlepsi otrzymają kupony premiowe. Uczestnicy, którzy otrzymają nagrody, nie podpisują żadnych umów z organizatorem. Osoby te nie są pracownikami spółki i nie pozostają z nią w stosunku cywilnoprawnym.
Firma zapytała ministra finansów, czy uczestnicy promocji, którzy otrzymają bony, osiągną przychód podlegający PIT.
Podatnik twierdził, że wydawane uczestnikom w ramach promocji nagrody, których jednorazowa wartość nie będzie przekraczała 200 zł, stanowią (zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dalej: ustawa o PIT) dochód wolny od podatku dla uczestników.
Organ podatkowy uznał stanowisko spółki za niewłaściwe. Sprawa trafiła do sądu.

Stanowisko sądu

Wojewódzki Sąd Administracyjny we Wrocławiu uznał, że art. 21 ust. 1 pkt 68a ustawy o PIT skierowany jest do klientów, którzy w ramach nabywania towarów i usług otrzymują różne prezenty. Przepis ten nie dotyczy jednak pośredników, którzy jedynie oferują towary rzeczywistym klientom. W omawianej sprawie reklama nie jest skierowana do sprzedawców produktów spółki. Osoby te są jedynie pośrednikami, którzy te produkty mają zareklamować na dalszym etapie.

Pytanie do eksperta: Na co trzeba zwrócić uwagę, aby możliwe było zastosowanie zwolnienia do otrzymanych w promocji świadczeń?