Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Z dniem 5 października br. wejdą w życie przepisy ustawy o doręczeniach elektronicznych. Umożliwią one stosowanie tzw. e-doręczeń zarówno w instytucjach publicznych, jak i w kontaktach obywateli z tymi instytucjami, a także w obrocie gospodarczym. Pierwotnie regulacje tej ustawy miały zacząć obowiązywać z początkiem lipca, jednak trwająca pandemia COVID-19 pokrzyżowała te plany.
Jak tłumaczą autorzy nowych rozwiązań, obecnie podstawową formą wymiany korespondencji z podmiotami publicznymi jest tradycyjny sposób komunikacji, oparty o papierową przesyłkę poleconą lub osobistą wizytę w punkcie obsługi klienta. Poszczególne urzędy nadal muszą drukować i przesyłać korespondencję pocztą tradycyjną. Jest to postrzegane przez obywateli i przedsiębiorców jako uciążliwe. Wiąże się bowiem bardzo często z czasochłonnymi wizytami w urzędzie pocztowym. Z drugiej strony przygotowywanie korespondencji papierowej przez podmioty publiczne oznacza konieczność ponoszenia dużych nakładów pracy oraz nakładów finansowych. Z kolei doręczenie przy pomocy skrzynek ePUAP jest skuteczne tylko w komunikacji z podmiotami publicznymi i tylko w ramach spraw wszczętych elektronicznie lub dla których została wyrażona zgoda na doręczanie elektroniczne. Problemem jest też wykluczenie cyfrowe znacznej części społeczeństwa.
Wskazane wcześniej problemy w dużym stopniu ma rozwiązać ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych. Wprowadza ona doręczenia elektroniczne jako podstawową formę wymiany pism przez organy administracji publicznej oraz między niepublicznymi uczestnikami obrotu gospodarczego (w ramach usługi tzw. rejestrowanego doręczenia elektronicznego). W ten sposób ma być również możliwa korespondencja między obywatelami a administracją publiczną (każdy taki podmiot zasadniczo będzie miał jeden adres wykorzystywany do e-doręczeń). E-doręczenia mają wywoływać taki sam skutek jak odebranie tradycyjnego papierowego listu poleconego za zwrotnym potwierdzeniem odbioru.
Zasadą będzie zarówno nadawanie, jak i odbieranie korespondencji w postaci elektronicznej. Jednakże ustawodawca pomyślał również o obywatelach niekorzystających z technologii cyfrowych. Dla takich osób ma być dostępna tzw. publiczna usługa hybrydowa. Będzie ona polegała na tym, że korespondencja nadana drogą elektroniczną zostanie przetworzona do postaci papierowej (zgodnie z określonymi w przepisach wymogami) i już jako wydruk doręczona przez listonosza adresatowi.
Pierwotnie ustawa o doręczeniach elektronicznych miała wejść w życie 1 lipca 2021 r. Jednakże na podstawie jej nowelizacji – dokonanej mocą ustawy z 15 czerwca 2021 r. o zmianie ustawy o doręczeniach elektronicznych – termin ten został przesunięty na 5 października br. Jak wskazano w uzasadnieniu projektu nowelizacji, główną przyczyną przesunięcia terminu była długotrwała pandemia COVID-19, która utrudniła przeprowadzenie szerokich testów przed udostępnieniem usług, jak również przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników.
W świetle nowych regulacji terminy wdrożenia obowiązków wynikających z przepisów ustawy o doręczeniach elektronicznych przedstawiają się następująco:
Sprawdź też:
Nowe zasady wnoszenia pism procesowych do sądów cywilnych
Przepisy o e-doręczeniach wejdą w życie z opóźnieniem
Pismo do sądu skutecznie nadasz nie tylko na Poczcie Polskiej
E-doręczenie umożliwią wygodny kontakt z urzędem. Ustawa już uchwalona przez Sejm
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.