Przepisy o e-doręczeniach wejdą w życie z opóźnieniem

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 1 lipca 2021
Przepisy o e-doręczeniach wejdą w życie z opóźnieniem

Od 25 czerwca br. obowiązują przepisy nowelizujące ustawę o doręczeniach elektronicznych. Na ich podstawie uległ  przesunięciu termin jej wejścia w życie, a także terminy rozpoczęcia stosowania e-doręczeń przez zobligowane do tego podmioty. Tak jak w przypadku wielu innych przepisów, zmiany w ich obowiązywaniu mają związek z trwającą pandemią COVID-19.

Ustawa z 18 listopada 2020 r. o doręczeniach elektronicznych (dalej: ustawa o e-doręczeniach) wprowadziła nową usługę w postaci rejestrowanego doręczenia elektronicznego, pozwalającą na szybką i tanią wymianę korespondencji między obywatelami a administracją publiczną. Dzięki wspomnianej usłudze możliwe będzie jej przesyłanie bez konieczności korzystania z papierowych wersji dokumentów. Jeśli chodzi o skutki e-doręczeń, będą one równoważne z wysłaniem listu poleconego lub ze złożeniem korespondencji w wyniku osobistej wizyty w urzędzie. Rząd chciałby, aby każdy podmiot, obywatel i przedsiębiorca miał jeden adres do kontaktu z administracją, a wraz z nim odpowiednio zabezpieczoną skrzynkę e-doręczeniową (która w obsłudze przypomina zwykłą skrzynkę mailową). Wysłana tą drogą korespondencja trafi prosto do adresata, a na potwierdzenie tej czynności zostaną wystawione dowody – odpowiednio wysłania i otrzymania. Wszystkie adresy podmiotów publicznych znajdą się w Bazie Adresów Elektronicznych, co umożliwi łatwe ich wyszukanie. W dniu 25 czerwca 2021 r. weszła w życie nowelizacja uchwalonych w ubiegłym roku przepisów.

Modyfikacja terminów dla administracji publicznej

Nowelizacja przesunęła termin wejścia w życie przepisów ustawy o e-doręczeniach z  1  lipca 2021 r. na 5 października 2021 r. (a więc ponad 3 miesiące). Ponadto zmieniły się terminy rozpoczęcia stosowania e-doręczeń przez zobligowane do tego podmioty, w zakresie doręczania korespondencji z wykorzystaniem publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej (polegającej na drukowaniu przesyłek nadanych elektronicznie, a następnie doręczaniu ich obywatelom przez pocztę w tradycyjnej formie papierowej).

Na podstawie zmienionych przepisów termin ten został przesunięty w przypadku:
  • organów administracji rządowej – z 1 października br. do 5 lipca 2022 r. (o 9 miesięcy),
  •  ZUS, KRUS i NFZ – z 1 stycznia 2022 na 5 lipca 2022 (o 6 miesięcy).

Nie zmienił się natomiast termin wdrożenia e-doręczeń przez jednostki samorządu terytorialnego. Tego rodzaju podmioty będą musiały zacząć je stosować od 1 stycznia 2024 r.

Ważna zmiana dla przedsiębiorców

Kolejna zmiana polega na wydłużeniu do 5 lipca 2022 r. terminu, w którym podmioty niepubliczne wpisane do rejestru przedsiębiorców KRS będą obowiązane do posiadania adresu do doręczeń elektronicznych wpisanego do bazy adresów elektronicznych. Przypomnijmy, że pierwotnie w odniesieniu do takich podmiotów na realizację wspomnianego obowiązku przewidziany był termin 1 października 2021 r. Natomiast przedsiębiorcy wpisani do CEIDG zostaną objęci tym obowiązkiem od 1 października 2026 r.

Obowiązki operatora wyznaczonego

Ponadto do 5 sierpnia 2021 r. wydłużono termin, do  którego operator wyznaczony w rozumieniu przepisów ustawy Prawo pocztowe będzie zobowiązany przedłożyć Prezesowi Urzędu Komunikacji Elektronicznej (UKE) projekt cennika dla publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego i publicznej usługi hybrydowej oraz regulaminu świadczenia tych usług.

Uzasadnienie wprowadzonych zmian

Jak wyjaśniono w uzasadnieniu projektu nowelizacji, długotrwała pandemia COVID-19 utrudniła przeprowadzenie szerokich testów przed udostępnieniem usług związanych z e-doręczeniami, jak również przeprowadzenie szkoleń dla użytkowników. Dlatego zasadne stało się przesunięcie terminu wdrożenia publicznej usługi rejestrowanego doręczenia elektronicznego oraz publicznej usługi hybrydowej w celu zapewnienia jak najwyższej jakości dla użytkowników końcowych. Z tego powodu autorzy wspomnianej nowelizacji za uzasadnione uznali również przesunięcie terminów w zakresie realizacji przez operatora wyznaczonego obowiązków, o których była mowa wcześniej.

Autor:

Mariusz Olech

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz