Czy wejście w życie obowiązkowego KSeF zostanie przesunięte

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Dodano: 21 grudnia 2023
Czy wejście w życie obowiązkowego KSeF zostanie przesunięte

Rzecznik Małych i Średnich Przedsiębiorców w piśmie do ministra finansów apeluje o rozłożenie w czasie wejścia w życie Krajowego Systemu e-Faktur. Jakie rozwiązania odnośnie do KSeF proponuje rzecznik? Od kiedy mali przedsiębiorcy musieliby obowiązkowo stosować KSeF? Sprawdź w tekście.

Niedawno odbyło się posiedzenie Zespołu Roboczego ds. Podatków i danin quasi podatkowych w ramach Rady Przedsiębiorców działającej przy Rzeczniku Małych i Średnich Przedsiębiorców. Rozmawiano na temat problemów, na które napotykają przedsiębiorcy dobrowolnie korzystający z Krajowego Systemu e-Faktur. Przedsiębiorcy poinformowali rzecznika o wyzwaniach organizacyjnych, technicznych, prawnych i finansowych, jakim będą musieli sprostać, aby odpowiednio wdrożyć rozwiązania w zakresie obligatoryjnego stosowania KSeF.

Przedsiębiorcy zwracali też uwagę na wysokie koszty, jakie związane są z wdrożeniem KSeF oraz na brak przygotowania przedsiębiorców do stosowania obligatoryjnego KSeF.

Przedsiębiorcy nie są przygotowani na KSeF

W liście do ministra finansów rzecznik przedsiębiorców Adam Abramowicz zwrócił uwagę, że podatnicy, także z sektora mikro-, małych i średnich przedsiębiorców nie są przygotowani do obligatoryjnego stosowania KSeF.

Z badania przeprowadzonego w III kwartale 2023 r. przez Ogólnopolską Sieć Certyfikowanych Biur Rachunkowych, pt.: ,,Biura rachunkowe o wdrożeniu KSeF wynika, że:

• 42,2 % biur rachunkowych nie podjęło jeszcze żadnych przygotowań do wdrożenia KSe-F;

• 35 % biur rachunkowych czuje się niedostatecznie przygotowanych;

• 20,2 % biur rachunkowych deklaruje gotowość z zastrzeżeniem, że wciąż poszukiwane są nowe informacje na temat KSe-F;

• tylko 2,5 % biur deklaruje pełną gotowość do udziału w procedurze fakturowania w ramach KSe-F.

Problemy z obowiązkowym KSeF

W liście do ministra finansów rzecznik przedsiębiorców zwrócił uwagę na wiele niedoprecyzowanych kwestii związanych z wprowadzeniem KSeF. Przedsiębiorcy zwrócili uwagę na niejasności w sposobie nadawania, zmiany lub odbierania uprawnień do korzystania z KSeF, krótki czas na przesłanie faktury do KSeF po awarii po stronie podatnika, czy też brak możliwości wystawiania not korygujących, która ma odnosić się zarówno do faktur ustrukturyzowanych, jak i wystawianych poza KSeF.

Postulat rozłożenia w czasie wejścia w życie obowiązkowego KSeF

Dlatego też w imieniu przedsiębiorców rzecznik zwrócił się do ministra finansów z postulatem  dotyczącym rozłożenia w czasie wdrożenia obowiązkowego KSe-F, na wzór wprowadzenia Jednolitego Pliku Kontrolnego.

Wdrożenie obowiązkowego KSeF mogłoby przebiegać następująco:

od 1 lipca 2024 r. duże podmioty,

od 1 stycznia 2025 r. średni podatnicy,

od 1 lipca 2025 r. mali podatnicy,

od 1 stycznia 2026 r. mikro-przedsiębiorcy (szczególnie prowadzący działalność jednoosobowo - JDG).

Na razie Ministerstwo Finansów nie odpowiedziało na list rzecznika. Będziemy na bieżąco Państwa informować o tym, czy KSeF zostanie przesunięty i o wszystkich zmianach w tym zakresie.

Autor:

Sylwia Maliszewska

Sylwia Maliszewska

Autor: Sylwia Maliszewska

Ekspert podatkowy. Od kilkunastu lat związana z wydawnictwem Wiedza i Praktyka. Redaktor prowadząca Portalu Finansowo-Księgowego oraz "Orzecznictwa i Interpretacji Podatkowych".
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz