Zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego od dnia wniesienia skargi do sądu administracyjnego do dnia doręczenia organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego ze stwierdzeniem jego prawomocności jest zgodne z Konstytucją 12 grudnia 2023 r. Tak orzekł Trybunał Konstytucyjny w wyroku o sygn. SK 110/20. Poznaj szczegóły wyroku i komentarz eksperta KPMG.
Poznaj szczegóły wyroku Trybunału Konstytucyjnego odnośnie tego, czy zawieszenie biegu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego od dnia wniesienia skargi do sądu administracyjnego do dnia doręczenia organowi podatkowemu odpisu orzeczenia sądu administracyjnego ze stwierdzeniem jego prawomocności jest zgodne z Konstytucją.
Wyrok komentuje Grzegorz Grochowina, Deputy Director, Szef Zespołu Zarządzania Wiedzą w Dziale Doradztwa Podatkowego w KPMG w Polsce.
Polecamy też:
Faktury wystawione z naruszeniem terminu, na ogólnych zasadach, pozwalają na odliczenie podatku w nich naliczonego. Nie istnieje bowiem przepis, który wyłączałby lub ograniczał prawo do odliczenia naliczonego podatku z faktur wystawionych z naruszeniem terminu.
Ustawa z 4 lipca 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw przewiduje m.in.: wyłączenie możliwości korzystania ze zwolnienia podmiotowego przez dodatkowe grupy podatników oraz obniżenie wysokości dodatkowego zobowiązania podatkowego do 15% w przypadku, gdy podatnik złoży korektę deklaracji podatkowej w trakcie kontroli celno-skarbowej. Sprawdźmy, co w praktyce oznaczają te przepisy.
Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedział:
W przypadku zobowiązania podatkowego płaconego poleceniem przelewu, w kolumnie „Dochody wykonane" sprawozdania Rb-27S wykazuje się dane - w dacie obciążenia rachunku podatnika.
Zgodnie z podstawową zasadą, zobowiązanie podatkowe przedawnia się po upływie 5 lat od końca roku kalendarzowego, w którym upłynął termin płatności podatku. Tym samym, przykładowo podatek dochodowy od osób fizycznych za rok 2010, przedawni się z dniem 2 stycznia 2017 r. (z uwagi na fakt, że 31 grudnia 2016 r. to sobota). Niemniej, mając na uwadze ostatnie orzeczenia Naczelnego Sądu Administracyjnego w przedmiocie nadawania podatkowym decyzjom nieostatecznym rygoru natychmiastowej wykonalności w sytuacji zbliżającego się upływu przedawnienia zobowiązania, realny wymiar przyjmuje ryzyko wydłużania terminu przedawnienia o kolejne 5 lat.
ORD-TK (4) - Informacja o umowach mogących mieć wpływ na powstanie obowiązku podatkowego lub wysokość zobowiązania podatkowego innych osób
Nowe zaświadczenia umożliwią m.in. uzyskanie byłym wspólnikom uzyskanie zaświadczenia o wysokości zaległości podatkowych rozwiązanej spółki cywilnej. Takie zmiany wprowadza projekt rozporządzenia w sprawie zaświadczeń wydawanych przez organy podatkowe. Dowiedz się więcej.
Określone zostały wzory zaświadczeń, rejestru zaświadczeń prowadzonych przez urzędu skarbowe, ewidencji przekazanych lub otrzymanych informacji w sprawach zaświadczeń, a także oświadczenia małżonka podatnika o pozostawaniu z podatnikiem we wspólności majątkowej.
O wysokość straty poniesionej w roku podatkowym można obniżyć dochód w ciągu najbliższych pięciu latach. Okres przechowywania dokumentacji podatkowej w takiej sytuacji będzie dłuższy.
Strata podatkowa jest elementem kalkulacyjnym podatku w następujących po sobie kolejnych pięciu latach podatkowych, w których jest odliczana, a nie zobowiązaniem podatkowym za dany rok w którym wystąpiła. Nie można więc mówić o jej przedawnieniu.
Tak wyjaśniła Izba Skarbowa w Katowicach.
Proponujemy, aby nie można było narażać podatnika, przedsiębiorcy na ekonomiczną ruinę poprzez zajmowaniem jego majątku tylko dlatego, że urzędowi nie starczyło ustawowego czasu na rozstrzygnięcie kwestii – powiedział Prezydent Komorowski, podpisując projekt zmienionej Ordynacji podatkowej.
Przed upływem 5-letniego terminu przedawnienia organy skarbowe będą mogły dochodzić należności podatkowych także z przedmiotu hipoteki czy zastawu skarbowego. Po tym okresie zobowiązanie przedawni się - zakłada senacki projekt zmian w Ordynacji podatkowej, który w tym tygodniu wpłynął do Sejmu.
Przygotowany przez senatorów projekt jest wykonaniem wyroku Trybunału Konstytucyjnego z 8 października 2013 r. (sygn. akt SK 40/12). Trybunał orzekł, że art. 70 § 6 Ordynacji podatkowej w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 1998 r. do 31 grudnia 2002 r. - jest niezgodny z art. 64 ust. 2 Konstytucji RP. Choć przepis został zmieniony, to nadal może być podstawą orzeczeń i decyzji, stąd konieczność wydania wyroku przez Trybunał.
Organ podatkowy, na wniosek podatnika, może zwolnić płatnika z obowiązku pobrania podatku, jeżeli pobranie podatku zagraża ważnym interesom podatnika, a w szczególności jego egzystencji, lub podatnik uprawdopodobni, że pobrany podatek byłby niewspółmiernie wysoki w stosunku do podatku należnego za rok podatkowy lub inny okres rozliczeniowy. Jak powinien wyglądać taki wniosek? Zobacz wzór.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip