zakup nieruchomości

Zakup nieruchomości przez spółkę – sprawdź księgowanie

Pytanie: Jak zaksięgować zakup nieruchomości mieszkalnej przez spółkę z o.o.? Na posesji są dwa budynki jeden mieszkalny, a drugi garażowo-gospodarczy. Na jakie konta zaksięgować i jak rozbić te środki trwałe?

Budynek mieszkalny, budynek garażowo-gospodarczy oraz grunt będą stanowiły trzy odrębne środki trwałe. Wynika, to z różnej klasyfikacji według przepisów rozporządzenia Rady Ministrów w sprawie Klasyfikacji Środków Trwałych (KŚT). Dodatkowo jest to związane z różnymi zasadami amortyzacji, gdyż:

- grunty (z wyjątkiem gruntów służących wydobyciu kopalin metodą odkrywkową) nie podlegają amortyzacji– ani bilansowej, ani podatkowej,

- budynek mieszkalny będzie podlegał jedynie amortyzacji bilansowej,

- budynek garażowo-gospodarczy będzie podlegał zarówno amortyzacji bilansowej, jak i podatkowej.

Jeśli w akcie notarialnym wyszczególniono ceny zakupu dla ww. składników majątku, będą one podlegały ujęciu w ewidencji według tych cen (z uwzględnieniem kosztów związanych z zakupem). W sytuacji gdy wyszczególniono jedynie cenę zakupu gruntu, oraz łączną cenę budynków, możliwe jest ustalenie ceny zakupu poszczególnych budynków z zastosowaniem klucza podziałowego na przykład w postaci powierzchni użytkowej.