Dyrektorzy Izb Skarbowych w Bydgoszczy, Katowicach, Łodzi, Poznaniu i Warszawie mają prawo m.in.: do zmiany interpretacji indywidualnych na etapie rozpatrywania wezwania do usunięcia naruszenia prawa, mogą też stwierdzić wygaśnięcie interpretacji. Takie zmiany od 1 stycznia 2016 wprowadziło rozporządzenie ministra finansów w sprawie upoważnienia do dokonywania niektórych czynności w zakresie interpretacji indywidualnych.
Po zmianach urzędem skarbowym właściwym w sprawach VAT będzie urząd ustalony ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podatnika.
Od 1 stycznia 2016 r. dla podatnika wykonującego czynności podlegające opodatkowaniu na terenie objętym zakresem działania jednego tylko urzędu skarbowego właściwość urzędu skarbowego do celów VAT ustala się ze względu na siedzibę lub miejsce zamieszkania podatnika.
Gdy nie będzie możliwe ustalenie właściwości miejscowej dla celów VAT, właściwym będzie Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego Warszawa–Śródmieście. Właściwość miejscowa w sprawach podatku należnego z tytułu importu towarów będzie ustalana na podstawie przepisów prawa celnego. Sprawdź szczegóły zmian.
Ministerstwo Finansów przygotowało projekt zmian w rozporządzeniu z 22 sierpnia 2005 r. w sprawie właściwości organów podatkowych (Dz.U. nr 165, poz. 1371 ze zm.). Zaczną one obowiązywać od 1 stycznia 2016 r. Celem nowelizacji jest dostosowanie przepisów do aktualnego stanu prawnego oraz do zmian wprowadzonych ustawą z 10 września 2015 r. o zmianie ustawy – Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 2015 r. poz. 1649).
Kolejna ze zmian jakie wprowadza nowela ustawy o Ordynacji podatkowej to możliwość wystawiania pełnomocnictwa ogólnego, które będzie uznawane we wszystkich procedurach podatkowych i przed wszystkimi organami podatkowymi. Przepisy mają wejść w życie w lipcu 2016 r., ale już dziś warto poznać szczegóły, o które zapytaliśmy eksperta podczas przeprowadzonego wywiadu.
Podatnik, który będzie musiał złożyć wyjaśnienia w urzędzie skarbowym, zostanie poproszony, a nie wezwany na wizytę.
Przez pierwsze 18 miesięcy mikroprzedsiębiorca rozpoczynający prowadzenie działalności będzie miał asystenta. Urzędnik poinformuje jak prawidłowo wypełnić zeznania i deklaracje podatkowe, podpowie, jaką formę opodatkowania wybrać, z jakich dostępnych ulg można skorzystać. Takie zmiany zakłada przyjęty przez Rząd projekt ustawy o administracji podatkowej.
Przedsiębiorcy/podatnicy mogą korespondować z urzędem skarbowym w formie elektronicznej. Warunkiem otrzymywania pism w tej formie jest złożenie wniosku o taki sposób komunikacji lub wyrażenie na nią przez podatnika zgody.
Zmiana ta jest wynikiem nowelizacji Ordynacji podatkowej (dalej: op) w zakresie wykonywania obowiązków oraz korzystania z uprawnień w kontaktach z urzędami skarbowymi. Możliwości internetowego przesyłania podatnikom przez pracowników skarbówki decyzji, postanowień, interpretacji oraz wzywania do złożenia wyjaśnień lub zeznań, przyczynia się do oszczędności czasu oraz upraszcza kontakt z fiskusem. Jeśli podatnik zgadza się na komunikację elektroniczną, to sam również może już w ten sam sposób składać wyjaśnienia, przesyłać żądania, odwołania, zażalenia, ponaglenia i wnioski.
Przedsiębiorca, który ponoszone wydatki chce zaliczać do kosztów musi je właściwie udokumentować. Bez tego, fiskus zakwestionuje prawo pomniejszenia przychodu o wydane sumy. Kontrole w firmach w dużej części skupiają się na tej dokumentacji firmowej.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip