Czy firma budowlana, która do tej pory korzystała z odwrotnego obciążania od września powinna była wystawiać faktury na ogólnych zasadach lub z informacją mechanizm podzielonej płatności? Czy limit 15.000 złotych netto w stosunku do jednego kontrahenta powinno się rozumieć w odniesieniu do miesiąca czy w ujęciu rocznym? Czy w odniesieniu do rodzaju transakcji? Czy jeśli przykładowo podatnik wykonuje prace budowlane w przeciągu 3 miesięcy, natomiast faktury wystawia co miesiąc na część wykonanych prac, to jak należy rozumieć ten limit?
Podatnik prowadzijednoosobową działalność gospodarczą, która wykonuje usługę pośrednictwa w sprzedaży maszyn na rzecz włoskiego kontrahenta. Usługi wykonywane są na terenie Polski i UE, a faktury wystawiane na włoskiego kontrahenta w formie odwrotnego obciążenia. Czy te przepisy, które wchodzą w życie od 1 listopada 2019 r., dotyczą również jego faktur? Czy musi pisać na nich „mechanizm podzielonej płatności" zamiast odwrotnego obciążenia? Czy kupując towary do 15.000 zł z odwrotnym obciążeniem od 1 listopada 2019 r., jest zobowiązany do podzielonej płatności? Czy będąc wystawcą faktury z odwrotnym obciążeniem jest zobowiązany do zapłaty swoim kontrahentom za towary i usługi metodą podzielonej płatności? Jak rozumieć likwidacje odwrotnego obciążenia od 1 listopada 2019 r. w stosunku do podzielonej płatności?
Czy obowiązkowy split payment od listopada br. dotyczy wyłącznie czynnych podatników VAT? Co oznacza stwierdzenie: „split payment obejmie transakcje dokonane pomiędzy podatnikami"? Czy podatnik zwolniony z VAT świadczący usługi budowlane poniżej kwoty 15.000 zł, musi otworzyć obowiązkowo rachunek firmowy z subkontem VAT? Czy może nadal posługiwać się swoim rachunkiem prywatnym?
Przedsiębiorca posiada dwa rachunki bankowe. W obu otrzymuje wpłaty od odbiorców. W jednym banku rachunek split payment jest oprocentowany. Czy istnieje możliwość przekazania środków zgromadzonych na rachunku split payment z jednego banku na rachunek split payment w drugim banku? Czy jest to zgodne z prawem?
Od 1 listopada br. wchodzą w życie nowe przepisy dotyczące split payment. Ustawodawca wprowadza obowiązek zapłaty z wykorzystaniem rachunku VAT w przypadku ściśle określonych towarów i usług, pod warunkiem że kwota należności przekroczy 15.000 zł. W praktyce pojawia się sporo niejasności, jak chociażby rozliczanie świadczeń kompleksowych.
Od 1 listopada 2019 r. podatnicy, który dokonują zakupów towarów tzw. wrażliwych będą musieli dokonywać płatności w ramach mechanizmu split payment, jeśli wartość zakupów jest wyższa niż 15.000 zł, czyli kwota, o której mowa w art. 19 pkt 2 ustawy z 6 marca 2018 r. – Prawo przedsiębiorców. Wykaz towarów, których zakup będzie tak opłacany zawiera załącznik nr 15 do ustawy VAT.
Kolejny pakiet zmian w VAT został już opublikowany w Dzienniku Ustaw. Chodzi o ustawę z 9 sierpnia 2019 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz.U. z 13 września 2019 r. poz. 1751). Część zmian wchodzi w życie od 1 listopada 2019 r.
Czy podatnik prowadzący jednoosobową działalność gospodarczą – architekt będący płatnikiem VAT od września br. ma obowiązek stosować split payment? Czy mąż podatnika prowadzący działalność – usługi remontowe zazwyczaj dla osób prywatnych nie będący płatnikiem VAT, rozliczający się na ryczałcie i posiadający kasę fiskalną również ma taki obowiązek?
Od 1 listopada 2019 r. zaczną obowiązywać przepisy wprowadzające obowiązkowy split payment. Nowe przepisy w praktyce sprawiają sporo kłopotów, nasz ekspert odpowiada na pytania, które ostatnio trafiły do naszej redakcji w sprawie split payment.
Prezydent podpisał już ustawę wprowadzającą obligatoryjny mechanizm podzielonej płatności dla określonych branż. Nasz ekspert zwraca na pewne niekonsekwencje w nowych przepisach.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip