Błędy, które dotyczą wadliwego wprowadzania korekt do arkuszy spisowych, czy też brak przeszkolenia osób powołanych do czynności inwentaryzacyjnych – to tylko przykładowe nieprawidłowości podczas inwentaryzacji. Jakie jeszcze błędy mogą pojawić się w tym zakresie? Co zrobić, aby było ich jak najmniej? Wyjaśniamy w tekście. Sprawdź, jak unikać błędów w inwentaryzacji.
Błędy w inwentaryzacji, jakie pojawiają się w związku z inwentaryzacją, można podzielić na nieprawidłowości dotyczące:
Polecamy:
Pora na inwentaryzację – zasady, terminy, instrukcja
Błędy w inwentaryzacji: nieprawidłowości dotyczące ogólnych zasad inwentaryzacji
Chociaż ustawa o rachunkowości reguluje podstawowe kwestie, niestety zdarzają się błędy polegające na:
Czytaj też:
Likwidacja stołówki szkolnej – sprawdź, co z inwentaryzacją
Problemem jednostek, które stosują art. 17 ust. 2 pkt 4 uor, jest nieustalenie stanu materiałów i towarów, które zostały w momencie zakupu odpisane w koszty i niedokonanie korekty kosztów o ustalony zapas materiałów i towarów.
Częstym błędem księgowym jest też brak zestawienia sald wszystkich ksiąg pomocniczych (analityki) na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz brak zestawienia sald inwentaryzowanej grupy składników aktywów przed rozpoczęciem inwentaryzacji (takie zestawienie umożliwia ustalenie nadwyżek i niedoborów).
Uwaga
Przesunięcia terminów inwentaryzacji mogą dotyczyć wyłącznie inwentaryzacji
przeprowadzanych drogą spisu z natury i potwierdzenia sald. Oznacza to, że nie można przesuwać, tj. przeprowadzać na inny dzień niż koniec roku obrotowego inwentaryzacji pasywów aktywów drogą weryfikacji.
Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedzieć:
- jakie są najczęściej popełniane błędy w inwentaryzacji;
- sprawdzisz, jak unikać błędów w inwentaryzacji;
Poznasz wskazówki eksperta, jak unikać błędów w inwentaryzacji.
Polecamy szkolenia online:
Właściwie przeprowadzona inwentaryzacja pozwala na ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki. To czasochłonny proces dlatego warto go odpowiednio wcześniej zaplanować. Pamiętajmy bowiem, że prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja to podstawa do sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego. Jak dobrze przeprowadzić inwentaryzację? Skorzystaj z naszych wskazówek.
Jaki jest cel inwentaryzacji
Przeprowadzenie, a następnie wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych, a ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Głównym celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki oraz doprowadzenie danych wynikających z ksiąg rachunkowych do ich zgodności ze stanem faktycznym. Prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja to podstawa do sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego.
Oprócz ustawy o rachunkowości warto skorzystać z wytycznych zawartych w opublikowanym 28 lipca 2016 r. komunikacie ministra finansów dotyczącym ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu dotyczącego inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.
Polecamy poradę video:
Zaczynamy inwentaryzację – co powinno się znaleźć w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji
Podpowiedzi w zakresie inwentaryzacji środków trwałych zawarte są w KSR 11 „Środki trwałe” a rozrachunków w stanowisku KSR właśnie w sprawie rozrachunków.
Instrukcje inwentaryzacyjne pomogą sprawnie przeprowadzić inwentaryzację
Instrukcje inwentaryzacyjne mają stanowić pomoc w organizacji spisu i jego
przebiegu, doborze właściwych, dostosowanych do warunków czynności spisowych.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź 6 odpowiedzi na kluczowe pytania Czytelników Portalu FK dotyczące rachunkowości. Skorzystaj z gotowych wskazówek eksperta, które ułatwią codzienną pracę księgowych.
1. Kiedy przeprowadzić spis z natury
Pytanie: Firma prowadząca JDG przeszła na pełne księgi. Czy może spis z natury sporządzić na 28 listopada 2023 r. i skorygować go o przychody i rozchody od 29 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. i taki spis przekazać na koniec roku do biura rachunkowego? Czy przychody i rozchody po 28 listopada 2023 r. należy dodać do każdej pozycji odrębnie na spisie i poprawić te policzone pozycje? Czy można je dołączyć do spisu osobnym drukiem jako załącznik, np. suma PZ, WZ za ten pozostały okres i dodać do spisu?
Odpowiedź: Na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z 29września 1994 r. o rachunkowości inwentaryzacją drogą spisu z natury dla części aktywów można przeprowadzić w czasie ostatnich trzech miesięcy roku.
Przepis ten wskazuje, że termin i częstotliwość inwentaryzacji, określone w ust. 1, uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.
Po przeczytaniu tekstu poznasz 5 najnowszych odpowiedzi na pytania z rachunkowości. Dowiesz się:
Polecamy też:
Poradnia rachunkowa - odpowiedzi na pytania z webinaru 19 października
Oglądaj szkolenia online:
Zapasy, czyli składniki rzeczowe majątku obrotowego, z reguły są składnikami, które można policzyć, zważyć, zmierzyć. Podstawową metodą inwentaryzacji jest tu więc spis z natury. Warto do tego spisu odpowiednio się przygotować, aby prace przebiegały sprawnie. Poznaj wskazówki, jak przeprowadzić spis z natury zapasów.
Podczas szkolenia online dr Katarzyna Trzpioła wyjaśni m.in.:
Polecamy też inne szkolenia dotyczące inwentaryzacji:
Polecamy też:
Przeprowadzając spis z natury, trzeba pamiętać o dużym znaczeniu osób odpowiedzialnych materialnie w spisie. Jakie są najważniejsze zadania tych osób? Sprawdźmy.
Zarządzenie kierownika jednostki dotyczące przeprowadzenia spisu z natury powinno przypominać osobie materialnie odpowiedzialnym, że przed przygotowaniem spisu powinny one zwrócić uwagę na uporządkowanie miejsca spisowego, oznaczenie odpowiednie składników majątkowych.
Podczas szkolenia online dr Katarzyna Trzpioła wyjaśni m.in.:
Polecamy też:
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy trzeba drukować spis z natury.
Polecamy też:
Zakup wideorejstratora do samochodu używanego w działalności a koszty
Przedsiębiorca, który zamyka firmę musi dopełnić obowiązków w VAT. Jak wygląda likwidacja działalności i jakie ma to konsekwencje w VAT?
Mirosław Siwiński, doradca podatkowy, radca prawny, partner w Advicero Tax Nexia wyjaśni m.in.:
Polecamy też:
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Likwidacja działalności a opodatkowanie VAT w ramach spisu z natury
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.