spis z natury

Błędy w inwentaryzacji. Jak ich unikać?

Najczęściej popełniane błędy w inwentaryzacji – podpowiadamy, jak ich unikać

Błędy, które dotyczą wadliwego wprowadzania korekt do arkuszy spisowych, czy też brak przeszkolenia osób powołanych do czynności inwentaryzacyjnych – to tylko przykładowe nieprawidłowości podczas inwentaryzacji. Jakie jeszcze błędy mogą pojawić się w tym zakresie? Co zrobić, aby było ich jak najmniej? Wyjaśniamy w tekście. Sprawdź, jak unikać błędów w inwentaryzacji.

Błędy w inwentaryzacji, jakie pojawiają się w związku z inwentaryzacją, można podzielić na nieprawidłowości dotyczące:

  • ogólnego przebiegu inwentaryzacji,
  • dokumentacji,
  • przebiegów spisów,
  • przebiegów potwierdzeń salda,
  • przeprowadzania weryfikacji,
  • rozliczenia inwentaryzacji.

 Polecamy:

Pora na inwentaryzację – zasady, terminy, instrukcja

Błędy w inwentaryzacji: nieprawidłowości dotyczące ogólnych zasad inwentaryzacji

Chociaż ustawa o rachunkowości reguluje podstawowe kwestie, niestety zdarzają się błędy polegające na:

  • niezachowaniu ustawowych terminów inwentaryzacji;
  • rezygnacji z przeszkolenia osób powołanych do dokonania czynności inwentaryzacyjnych – wzrasta wtedy ryzyko błędów inwentaryzacyjnych;
  • zbyt łagodnym traktowaniu groźnych dla jednostki i niczym nieusprawiedliwionych naruszeń prawa i mienia oraz różnych fałszerstw i malwersacji;
  • rozciąganiu w czasie prac inwentaryzacyjnych i nieuzasadnione przerywanie tych prac na wiele dni lub tygodni.


Czytaj też:

Likwidacja stołówki szkolnej – sprawdź, co z inwentaryzacją

Problemem jednostek, które stosują art. 17 ust. 2 pkt 4 uor, jest nieustalenie stanu materiałów i towarów, które zostały w momencie zakupu odpisane w koszty i niedokonanie korekty kosztów o ustalony zapas materiałów i towarów.

Częstym błędem księgowym jest też brak zestawienia sald wszystkich ksiąg pomocniczych (analityki) na dzień zamknięcia ksiąg rachunkowych oraz brak zestawienia sald inwentaryzowanej grupy składników aktywów przed rozpoczęciem inwentaryzacji (takie zestawienie umożliwia ustalenie nadwyżek i niedoborów).

Uwaga

Przesunięcia terminów inwentaryzacji mogą dotyczyć wyłącznie inwentaryzacji
przeprowadzanych drogą spisu z natury i potwierdzenia sald. Oznacza to, że nie można przesuwać, tj. przeprowadzać na inny dzień niż koniec roku obrotowego inwentaryzacji pasywów aktywów drogą weryfikacji.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu będziesz wiedzieć:

- jakie są najczęściej popełniane błędy w inwentaryzacji;

- sprawdzisz, jak unikać błędów w inwentaryzacji;

Poznasz wskazówki eksperta, jak unikać błędów w inwentaryzacji.

Polecamy szkolenia online:

inwentaryzacja

Pora na inwentaryzację – zasady, terminy, instrukcja

Właściwie przeprowadzona inwentaryzacja pozwala na ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki. To czasochłonny proces dlatego warto go odpowiednio wcześniej zaplanować. Pamiętajmy bowiem, że prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja to podstawa do sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego. Jak dobrze przeprowadzić inwentaryzację? Skorzystaj z naszych wskazówek.

Jaki jest  cel inwentaryzacji

Przeprowadzenie, a następnie wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych, a ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.

Głównym celem inwentaryzacji jest ustalenie rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki oraz doprowadzenie danych wynikających z ksiąg rachunkowych do ich zgodności ze stanem faktycznym. Prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja to podstawa do sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego.

Oprócz ustawy o rachunkowości warto skorzystać z wytycznych zawartych w opublikowanym 28 lipca 2016 r. komunikacie ministra finansów dotyczącym ogłoszenia uchwały Komitetu Standardów Rachunkowości w sprawie przyjęcia stanowiska Komitetu dotyczącego inwentaryzacji drogą spisu z natury zapasów materiałów, towarów, wyrobów gotowych i półproduktów.

Polecamy poradę video:

Zaczynamy inwentaryzację – co powinno się znaleźć w zarządzeniu w sprawie inwentaryzacji

Podpowiedzi w zakresie inwentaryzacji środków trwałych zawarte są w KSR 11 „Środki trwałe” a rozrachunków w stanowisku KSR właśnie w sprawie rozrachunków.

Instrukcje inwentaryzacyjne pomogą sprawnie przeprowadzić inwentaryzację

Instrukcje inwentaryzacyjne mają stanowić pomoc w organizacji spisu i jego
przebiegu, doborze właściwych, dostosowanych do warunków czynności spisowych.

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

  • w jakim celu przeprowadza się inwentaryzację;
  • jakie są terminy inwentaryzacji;
  • jakie są etapy przeprowadzania inwentaryzacji;
  • co powinno znaleźć się w harmonogramie inwentaryzacji;
  • jakie dane zawrzeć w instrukcji inwentaryzacyjnej;
  • kto powinien brać udział w inwentaryzacji.
  Poradnia rachunkowa: Czy spis z natury można przeprowadzić na koniec listopada

Poradnia rachunkowa: Czy spis z natury można przeprowadzić na koniec listopada

Sprawdź 6 odpowiedzi na kluczowe pytania Czytelników Portalu FK dotyczące rachunkowości. Skorzystaj z gotowych wskazówek eksperta, które ułatwią codzienną pracę księgowych.

1.     Kiedy przeprowadzić spis z natury
Pytanie: Firma prowadząca JDG przeszła na pełne księgi. Czy może spis z natury sporządzić na 28 listopada 2023 r. i skorygować go o przychody i rozchody od 29 listopada 2023 r. do 31 grudnia 2023 r. i taki spis przekazać na koniec roku do biura rachunkowego? Czy przychody i rozchody po 28 listopada 2023 r. należy dodać do każdej pozycji odrębnie na spisie i poprawić te policzone pozycje? Czy można je dołączyć do spisu osobnym drukiem jako załącznik, np. suma PZ, WZ za ten pozostały okres i dodać do spisu?

Odpowiedź: Na podstawie art. 26 ust. 3 pkt 1 ustawy z 29września 1994 r. o rachunkowości inwentaryzacją drogą spisu z natury dla części aktywów można przeprowadzić w czasie ostatnich trzech miesięcy roku.

Przepis ten wskazuje, że termin i częstotliwość inwentaryzacji, określone w ust. 1, uważa się za dotrzymane, jeżeli inwentaryzację składników aktywów - z wyłączeniem aktywów pieniężnych, papierów wartościowych, produktów w toku produkcji oraz materiałów, towarów i produktów gotowych, określonych w art. 17 ust. 2 pkt 4 - rozpoczęto nie wcześniej niż 3 miesiące przed końcem roku obrotowego, a zakończono do 15. dnia następnego roku, ustalenie zaś stanu nastąpiło przez dopisanie lub odpisanie od stanu stwierdzonego drogą spisu z natury lub potwierdzenia salda - przychodów i rozchodów (zwiększeń i zmniejszeń), jakie nastąpiły między datą spisu lub potwierdzenia a dniem ustalenia stanu wynikającego z ksiąg rachunkowych, przy czym stan wynikający z ksiąg rachunkowych nie może być ustalony po dniu bilansowym.