Przeprowadzenie, a następnie wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych, a ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. Sprawdźmy, jak zrobić to poprawnie.
Przeprowadzenie a potem wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych, a ujawnione w toku inwentaryzacji różnice trzeba wyjaśnić i rozliczyć w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji. Sprawdźmy, jak zrobić to prawidłowo.
W jednostce, w której rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym, różnice wykryte podczas inwentaryzacji za 2014 r. należy rozliczyć w księgach 2014 r., oczywiście przed zamknięciem ksiąg rachunkowych za ten rok.
Przeprowadzenie, a potem wyniki inwentaryzacji należy odpowiednio udokumentować i powiązać z zapisami ksiąg handlowych. Z kolei ujawnione w toku inwentaryzacji różnice wymagają wyjaśnienia i rozliczenia w księgach tego roku obrotowego, na który przypadał termin inwentaryzacji.
Prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja pozwala na ustalenie w sposób udokumentowany rzeczywistego stanu aktywów i pasywów jednostki. Jeżeli w trakcie inwentaryzacji zostaną wykryte straty (niedobory), przedsiębiorstwo może je zaliczyć do kosztów podatkowych, ale trzeba je wyjaśnić i odpowiednio udokumentować.
Skorzystaj z gotowego wzoru decyzji kierownika jednostki w sprawie różnic inwentaryzacyjnych, która zatwierdza rozliczenie końcowe.
Ujawnione w trakcie remanentu niedobory magazynowe można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w wartości odpowiadającej cenie nabycia utraconych towarów. Natomiast wykryte nadwyżki trzeba opodatkować.
Niewłaściwe sporządzanie arkuszy spisowych, wadliwe wprowadzanie do nich korekt i poprawek czy rozciąganie w czasie prac, to tylko niektóre błędy popełniane podczas inwentaryzacji. Nieprawidłowości jest znacznie więcej.
Należy pamiętać, że aktywa niemające postaci materialnej lub powierzone innym jednostkom należy zinwentaryzować drogą potwierdzenia sald. Sprawdź zatem, jak sporządzić prawidłowy wzór potwierdzenia sald. Poznaj podstawowe przyczyny powodujące różnice inwentaryzacyjne w zakresie składników majątku inwentaryzowanych w formie potwierdzenia sald.
Pytanie: Jestem księgową w jednostce budżetowej zwolnionej z VAT. Proszę o interpretację zapisu w § 26 ustawy o rachunkowości: „Inwentaryzacją drogą spisu z natury obejmuje się również znajdujące się w jednostce składniki aktywów, będące własnością innych jednostek, powierzone jej do sprzedaży, przechowania, przetwarzania lub używania, powiadamiając te jednostki o wynikach spisu”. Co oznacza sformułowanie: „powiadomić jednostkę o wynikach spisu”? Jak to zrobić? Kto powinien rozliczyć różnice inwentaryzacyjne? Czy stan rzeczywisty mienia wykazany w arkuszach spisu z natury powinien zostać porównany z ewidencją pomocniczą znajdującą się u podatnika, czy też z ewidencją główną jednostki powierzającej swoje mienie użytkownikowi?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip