Firma podjęła decyzje o likwidacji układu zbiorowego pracy, na podstawie którego wypłacała nagrody jubileuszowe pracownikom. Uzgodniła ze związkami zawodowymi, że z tytułu likwidacji nagrody jubileuszowej wypłaci rekompensatę pracownikom, którzy utracą prawo do tego świadczenia. Czy rekompensata stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe?
Twoja firma zaproponowała pracownikowi rozwiązanie umowy o pracę na mocy porozumienia stron? W zamian za zgodę pracownika zamierzacie mu wypłacić jednorazową rekompensatę. Przeczytaj tekst i dowiedz się, czy świadczenie to należy oskładkować, w sytuacji kiedy rozwiązanie umowy nie następuje z przyczyn ekonomicznych. Poznaj stanowisko ZUS.
Załóżmy, że rozliczana prze Ciebie firma zawarła z pracownikiem ugodę sądową, na podstawie której musiała zapłacić odszkodowanie za niezgodne z prawem rozwiązanie stosunku pracy. Upewnij się, czy taki wydatek zaliczysz do kosztów podatkowych.
Sprawa dotyczyła spółki, która zawarła z pracownikiem ugodę sądową. Musiała zapłacić odszkodowanie z tytułu niezgodnego z prawem rozwiązania stosunku pracy. Przedsiębiorstwo było zdania, że wypłata odszkodowania jest przychodem pracownika ze stosunku pracy, co powoduje jednocześnie, że jest to koszt poniesiony w celu osiągnięcia przychodu lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów.
Organ podatkowy uznał jednak, że kwota odszkodowania, choć wynika z wcześniej łączącego strony stosunku pracy, nie jest wypłaconym zaległym wynagrodzeniem pracownika, ale swoistą sankcją za niezgodne z prawem działanie pracodawcy, skutkami którego nie można obciążać budżetu państwa poprzez obniżenie podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym. Sprawa trafiła do NSA.
Przyznanie zwolnionym osobom świadczeń wynegocjowanych na podstawie porozumień to działanie racjonalne i związane z prowadzoną działalnością. W konsekwencji poniesione wydatki na wypłatę dodatkowych odpraw firma zaliczy do kosztów uzyskania przychodów.
O interpretację do ministra finansów wystąpiła spółka, która w ramach przeprowadzanego procesu restrukturyzacji redukuje zatrudnienie. Po podpisaniu z pracownikiem dokumentu rozwiązującego umowę o pracę na mocy porozumienia stron pracownik otrzymuje odprawy wynikające bezpośrednio z przepisów prawa, umowy o pracę, jak też dodatkowych świadczeń niewynikających bezpośrednio z przepisów. Firma zwróciła się do organu podatkowego z pytaniem, czy wydatki ponoszone przez nią na wypłatę dodatkowej rekompensaty zwalnianym pracownikom stanowią dla spółki koszt uzyskania przychodów. Zgodnie z jej stanowiskiem racjonalizacja struktury zatrudnienia ma na celu ograniczenie kosztów zatrudnienia ponoszonych przez firmę, przyczyniając się jednocześnie do dostosowania się do zmieniających się warunków rynkowych i uzyskiwania przychodów w przyszłości. W konsekwencji spółka twierdziła, że przyznanie zwolnionym pracownikom dodatkowych świadczeń należy uznać za działanie racjonalne i związane z prowadzoną działalnością, natomiast wydatki poniesione w związku z wypłatą dodatkowych odpraw powinny stanowić koszt uzyskania przychodów. Przyznawanie pracownikom dodatkowych odpraw ma na celu m.in. zapobieganie wysuwaniu roszczeń na drodze sądowej przez byłych pracowników oraz budowanie wizerunku firmy na rynku pracy jako pracodawcy dbającego o pracowników i zabezpieczającego ich interesy.
Organ podatkowy przyznał spółce rację i odstąpił od uzasadnienia.
Pytanie do eksperta: Jakie warunki muszą być spełnione, aby dodatkowe świadczenia wypłacane odchodzącym z firmy pracownikom, można było zaliczyć do kosztów podatkowych?
Wyrok komentuje Mariusz Mincewiczdoradca podatkowy, ECDDP Spółka Doradztwa Podatkowego
Zwrot kosztów gwarancyjnych związanych z wymianą poduszek powietrznych w samochodach ma charakter odszkodowania. Nie może być zatem uznana za koszt uzyskania przychodów. Dotyczy to też sytuacji, gdy wady w dostarczonych produktach nie zostały stwierdzone.
Sprawa dotyczyła spółki, zajmującej się produkcją oraz sprzedażą części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych (w tym poduszek powietrznych do samochodów). Kontrola skarbowa wykazała, że firma nieprawidłowo zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów wydatki dotyczące zwrotu kosztów gwarancyjnych wymiany wadliwych poduszek powietrznych. Organy podatkowe uznały, że przez zaliczenie do kosztów odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów.
Sprawa dotyczyła spółki, zajmującej się produkcją oraz sprzedaż części i akcesoriów do pojazdów mechanicznych (w tym poduszek powietrznych do samochodów). Kontrola skarbowa wykazała, że firma nieprawidłowo zaliczyła do kosztów uzyskania przychodów wydatki dotyczące zwrotu kosztów gwarancyjnych wymiany wadliwych poduszek powietrznych do samochodów.
Organy podatkowe uznały, przez zaliczenie do kosztów odszkodowań z tytułu wad dostarczonych towarów, spółka zawyżyła koszty uzyskania przychodów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip