Reklamacje polegają na przyjęciu zwrotu towaru, który ma wady, czy nieprawidłowo wykonanej usługi. Z tego tytułu w księgach rachunkowych sprzedawcy zostaje wystawiona faktura korygująca. Powinna być ona ujęta w okresie, w którym zaistniało zdarzenie pierwotne.
Jednym z obowiązków sprzedawcy jest rozpatrzenie reklamacji dotyczącej sprzedawanych przez niego dóbr lub usług. Poniżej prezentujemy sposób ujęcia takiego zdarzenia w księgach rachunkowych.
Pytanie: Polska spółka (podatnik VAT UE) zakupiła w październiku 2021 roku towar od kontrahenta z Niemiec. W tym samym miesiącu dotarły też towar i faktura. Spółka rozliczyła WNT w pliku JPK za październik 2021 roku. W listopadzie 2021 roku dokonano weryfikacji zakupionego towaru i okazało się, że część towaru jest wadliwa. Informacja ta została przekazana do kontrahenta mailem. W grudniu 2021 roku dostawca uznał reklamację, co potwierdził fakturą korygującą wystawioną 6 grudnia 2021 r. Korekta ta dotarła do spółki również w grudniu. Wadliwy towar został zwrócony dostawcy dopiero w styczniu 2022 roku. W którym miesiącu spółka powinna rozliczyć otrzymaną korektę w ramach pliku JPK?
Usługowe prowadzenie ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą. A jak to bywa przy działalności gospodarczej, nie sposób wykluczyć niezadowolenia klientów, czy to wynikającego z ich odmiennych oczekiwań co do jakości usług, czy nawet z nieprawidłowości w ich wykonywaniu. W związku z tym biura rachunkowe mogą spotkać się z reklamacją ich usług. Ze względu na charakter działalności, reklamacje mogą nieść bardzo poważne skutki finansowe oraz wizerunkowe.
Reklamacje to nieodłączny element życia gospodarczego każdego sprzedawcy. Towary psują się ze względu na wady produkcyjne, niskiej jakości materiały czy niewłaściwe używanie przez kupujących. Niemniej, każdy sprzedawca odpowiada za wady sprzedawanych towarów, a reżim odpowiedzialności może wyznaczać rękojmia za wady rzeczy sprzedanej lub gwarancja. Ze względu na różne uprawnienia przysługujące kupującym, występują różne skutki dotyczące sprzedaży, co powinno znajdować odzwierciedlenie w rozliczanych podatkach.
Dowiedz się, jak dokonać rozliczenia, w przypadku gdy klient zwrócił do sklepu wadliwy towar, a przedsiębiorca uznał reklamację. Jakie będą skutki podatkowe i bilansowe?
Kupujący ma prawo do zwrotu oraz reklamacji zakupionego towaru. Sprawdź na przykładach skutki bilansowe i podatkowe skorzystania z tego prawa.
Klient zwrócił do sklepu wadliwy towar, przedsiębiorca uznał reklamację. Jak to rozliczyć? Sprawdź skutki podatkowe i bilansowe.
Jeśli kupujący stwierdzi, że nabyty przez niego towar ma wady zmniejszające jego wartość lub użyteczność ze względu na cel oznaczony w umowie albo wynikający z okoliczności lub z przeznaczenia rzeczy, może od umowy odstąpić lub żądać obniżenia ceny.
Zakład Ubezpieczeń Społecznych informuje, że od lipca 2013 r. obsługa reklamacji w zakresie błędów popełnianych przez instytucje obsługujące wpłaty składek, obejmujące zwrot wpłat przekazanych nadmiarowo, wpłat nienależnych oraz zwrot nadpłat powstałych w wyniku ich przekazania, będzie realizowana w terenowych jednostkach organizacyjnych Zakładu, według właściwości miejscowej płatnika składek, na którego koncie została zaewidencjonowana wpłata.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip