Przedsiębiorca podjął się wykonania usługi transportowej. Jednak z winy zleceniodawcy, nie doszło do wykonania usługi transportu. Z tego tytułu otrzymał od klienta rekompensatę w wysokości ceny netto zlecenia. Prowadzi PKPiR. Czy powinien zaksięgować ten wpływ jako pozostałe koszty operacyjne na podstawie dowodu wewnętrznego?
Rozliczenie zamknięcia roku 2023 powinno nastapić zgodnie z przepisami rozporządzenia ministra finansów z 23 grudnia 2019 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, które od 1 stycznia 2020 r. zastąpiło wcześniej obowiązujące rozporządzenie i zasadami wynikającymi z ustawy z 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych.
Podatnik używa własny samochód do działalności firmy. W jaki sposób powinien ewidencjonować koszty tego samochodu w PKPIR i rejestrze VAT.
Podatnik rozliczający się na PKPiR i VAT miał szkodę samochodem osobowym, na który miał wykupione ubezpieczenie AC i Szyby. W czasie kolizji uszkodzeniu uległa szyba, której koszt wymiany wyniósł 5.300 zł brutto. Z racji tego, że suma ubezpieczenia szyb opiewała na kwotę 5.000 zł, ubezpieczyciel uregulował warsztatowi mechanicznemu kwotę 5.000 zł, a podatnik musiał dopłacić 300 zł. Jak rozliczyć taki wydatek w PKPiR i VAT oraz jaką przyjąć wartość odszkodowania z tytułu pozostałych przychodów?
Podatnik zakupił pod koniec 2021 r. urządzenie wiertnicze za kwotę 1.222.242 zł. Urządzenie wprowadził na środki trwałe firmy w styczniu 2022 r. Podlega ono amortyzacji od lutego 2022 (stawka amortyzacji 20 %, współczynnik 1,4). We wrześniu 2022 r. podatnik zamierza sprzedać je. Czy sprzedając urządzenie wiertnicze przed upływem roku gdy środek trwały nie jest umorzony w całości w momencie jego likwidacji, niezamortyzowana część wartości początkowej może stanowić koszt uzyskania przychodu w PKPiR?
Ze względu na osiągane w walucie obcej dochody przedsiębiorca rozważa zakup pojazdów samochodowych w ramach walutowego leasingu operacyjnego. Jak powinno wyglądać prawidłowe księgowanie faktury leasingowej w PKPIR oraz jak wygląda kwestia różnic kursowych w przypadku takiego leasingu?
Czy zatrudniając studenta na umowę zlecenie bez opłacania za niego składek na ubezpieczenia społeczne oraz podatku dochodowego od osób fizycznych (ulga dla młodych), całość rachunku można wliczyć w koszty PKPiR?
Lekarz prowadzący działalność gospodarczą brał udział w szkoleniu w zakresie specjalizacji jaką wykonuje. W tym celu poniósł koszty dojazdu pociągiem do miejscowości, w której odbywało się szkolenie. Na dowód poniesionych kosztów posiada fakturę za szkolenie i wydruk biletu elektronicznego ze wskazaniem jego imienia i nazwiska, ceny oraz informacji, że bilet nie jest fakturą. Czy taki wydatek będzie kosztem uzyskania przychodu? Jeżeli tak, to na podstawie jakiego dokumentu należy wprowadzić wydatek do PKPiR w zakresie poniesionych kosztów z tytułu dojazdu na szkolenie.
Podatniczka prowadzi mobilny zakład kosmetyczny. Chciałaby od swojego pracownika wynająć samochód osobowy, na podstawie umowy najmu. Samochód będzie służył firmie. Czy taka umowa jest dozwolona? Czy ewentualny czynsz i koszty ponoszone z tytułu używania wynajętego samochodu w firmie, jak naprawy i paliwo mogą być ujęte w PKPiR? Jeżeli tak to czy na potrzeby rozliczania kosztów konieczne jest prowadzenie ewidencji przebiegu pojazdu?
Jak zaksięgować w PKPiR duplikat faktury oraz odliczyć VAT? Dokument nie dotarł do przedsiębiorstwa i dotyczy przełomu roku podatkowego. Duplikat faktury został wystawiony 31.01.2022 r. Informacja na duplikacie – faktura pierwotna data wystawienia 27.12.2021 r., data sprzedaży – 27.12.2021 r. Nie odliczono VAT i nie zaksięgowano w kosztach.
Podatnik prowadzi działalność gospodarczą i rozlicza się na PKPiR i na zasadach ogólnych. Zatrudniony pracownik otrzymuje wynagrodzenie brutto 3.010 zł. Które składniki wynagrodzenia pracownika w 2022 r. stanowią koszt działalności gospodarczej? Ile można wpisać w koszty działalności?
Podatnik wynajmuje obiekt pod działalność gospodarczą. Do niedawna miał umowę najmu i comiesięcznie otrzymywał faktury za wynajem. Jednak od listopada 2021 r. nie otrzymuje faktur ani nie płaci za wynajem. Firma, od której podatnik wynajmował lokal prowadzi w sądzie sprawy sporne od tego obiektu i nikt nie poczuwa się do wystawienia mu faktury ani chęci przyjęcia pieniędzy za wynajem. Jak postąpić w takiej sytuacji co wpisać w PKPiR i jak rozliczyć podatek?
Przedsiębiorca otrzymał od kontrahenta z Holandii Sales Credit Momo dotyczące kosztów naprawy nawierzchni sztucznej sportowej na kortach tenisowych, którą musiał usunąć, bo była uszkodzona. Nota dotyczy faktury, które otrzymał wcześniej, i są na niej wpisane numery. W jakiej kolumnie PKPiR należy prawidłowo wpisać notę? Czy wpisanie ze znakiem minus w kolumnie 10 i zaznaczeniem korekta jest prawidłowe?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip