W każdej działalności powinien istnieć niezawodny i wiarygodny system informacyjno-decyzyjny, ponieważ trafne decyzje uda się podejmować tylko w sytuacji wykorzystania pełnej, aktualnej i wiarygodnej informacji. Z tego artykułu dowiesz się: jakie narzędzia informatyczne możesz wykorzystać do skutecznego raportowania, czym różnią się potrzeby małych i dużych firm w stosunku do systemu raportowania i analiz, jak w praktyce wdrożyć system raportowania oraz jakie koszty możesz przypisać wdrożeniu i wykorzystywaniu systemu raportowania.
Wydatki udokumentowane zeskanowanymi dokumentami i fakturami, a także dokumentami otrzymywanymi w formie elektronicznej podatnik ma prawo zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów. Takie stanowisko prezentuje fiskus w jednej z ostatnich interpretacji.
Przepisy prawa pracy przewidują, iż jedną z możliwości przejściowego wstrzymania wykonywania pracy jest zarządzenie przestoju. Może być on spowodowany właśnie z uwagi na poważny spadek zamówień w okresie letnim.
Aby osiągnąć pożądany poziom rentowności produktu przy rynkowej cenie, warto strategiczne decyzje dotyczące przyszłych kosztów podjąć zanim rozpocznie się jego produkcja. Narzędziem zarządzania kosztami, które może w tym pomóc, jest rachunek kosztów docelowych - target costing.
Pytanie: Spółka w listopadzie 2015 roku dokonała wpłaty zaliczki na pokrycie kosztów komorniczych według wezwania do uzupełnienia wniosku:
koszty zapytań art. 39.2.7 – 120,00 zł,
doręczenie korespondencji art. 39.2.8 – 100 zł,
poszukiwanie majątku art. 53a.1 – 66,17 zł
Razem: 286,17 zł. Następnie komornik wystawił fakturę zaliczkową VAT w listopadzie 2015 roku na jedną z ww. zapłaconych czynności, tj. poszukiwanie majątku – wartość netto – 66,17 zł, doliczając VAT 23%, tj. 15,22 zł. Wartość brutto faktury – 81,39 zł. Adnotacja: zapłacono. Jak prawidłowo zewidencjonować wpłaconą zaliczkę na koszty komornicze oraz fakturę zaliczkową VAT?
Pytanie: Firma na koniec roku ma niezapłacone składki ZUS, a wynagrodzenia z umów cywilnoprawnych za grudzień 2015 roku będą wypłacone w styczniu 2016 roku. Koszty ZUS i płac zostały zaksięgowane w 2015 roku i są kosztem bilansowym, uwzględnionym w rachunku zysków i strat, natomiast nie są kosztem podatkowym. Będą nim w 2016 roku. Jak ująć je w ewidencji, żeby w 2016 roku nie zwiększały kosztów bilansowych tylko podatkowe? Czy założyć w tym celu konto pozabilansowe i jak na nim zaksięgować te koszty?
Pytanie: Jesteśmy firmą produkcyjną. W księgach rachunkowych mamy trzy rozpoczęte kilka lat temu inwestycje. Ponieśliśmy koszty związane z dokumentacją i pozwoleniami, ale ich realizacja nie doszła do skutku i w grudniu 2015 roku właścicielka podjęła decyzję o zaniechaniu inwestycji. Czy poniesione wydatki możemy zaliczyć do kosztów uzyskania zgodnie z art. 22 ust. 5e i czy musimy korygować VAT? Czy do wyksięgowania wystarczy tylko decyzja o zaniechaniu inwestycji?
Delegacje odbywane przez pracowników w skali jednostkowej wydają się mało istotnym kosztem. Jeśli jednak dokonamy podsumowania całkowitych kosztów delegacji, może okazać się, że stanowią one grupę kosztów mającą ważny wpływ na wynik finansowy. Z tego powodu firmy coraz dokładniej starają się kontrolować i planować tego rodzaju koszty. W artykule zaprezentowano założenia, które pozwolą opracować proces zarządzania kosztami delegacji.
Coraz więcej firm poszukując poprawy wyników, aktywnie zarządza OPEX. Kompetencje w zakresie kontroli i zarządzania są przekazywane do działu kontrolingu, który współpracując z działami bezpośrednio generującymi te koszty, bliżej przygląda się zasadności ich ponoszenia i możliwości ograniczania, jeśli nie wpłynie to na zdolność do generowania przychodów. Na pewno wprowadzenie takich zmian z początku nie będzie łatwe. Ludzie przyzwyczajeni do ponoszenia pewnych wydatków mogą niechętnie współpracować. Jednak po pewnym czasie sami zauważą, że pewne koszty były generowane na skutek złych nawyków lub po prostu braku wiedzy, że można coś zrobić taniej. W naszym artykule przeanalizujemy przykład działu handlowego. Na jego podstawie zaprezentujemy, jak rejestrować te koszty, jak je kontrolować i jakie narzędzia wykorzystywać do ich lepszego monitoringu.
Faktyczna data zapisu w księgach rachunkowych nie może zmieniać kwalifikacji wydatku i wpływać na moment zaliczenia go do kosztów podatkowych. Przepisy w zakresie rachunkowości określają jedynie sposób prowadzenia ksiąg i jako takie nie mogą rozstrzygać o tym, co jest, a co nie jest kosztem uzyskania przychodów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip