e-faktura

KSeF w jednostce samorządu terytorialnego

KSeF w JST – sprawdź, jak przygotować się na nowe obowiązki w fakturowaniu

Przesunięcie wdrożenia obligatoryjnego fakturowania za pośrednictwem Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF) spowodowało, że podatnicy mają więcej czasu na przygotowanie się do nadchodzącego obowiązku. W chwili obecnej nie jest znany nowy termin wejścia w życie obowiązkowego KSeF, jednak według zapowiedzi nie nastąpi to wcześniej niż 1 stycznia 2025 r. Niemniej, ilość procesów związanych z wprowadzeniem KSeF powoduje, że podatnicy nie mogą zwlekać z tymi czynnościami i już teraz powinni przystąpić do działania. Poznaj wskazówki eksperta i dowiedz się, jak przygotować się na wdrożenie obowiązkowego KSeF w JST.

Przypomnijmy, że wdrożenie KSeF w Polsce jest możliwe na podstawie decyzji derogacyjnej Rady UE, która przewiduje jego obowiązkowe funkcjonowanie do końca 2026 r. Warto zaznaczyć, że obligatoryjne e-fakturowanie wpisuje się w tendencję ogólnoeuropejską. Celem wprowadzenia obligatoryjnego KSeF jest eliminowanie oszustw podatkowych oraz zwiększenie kontroli administracji skarbowych nad obrotem gospodarczym.

Obecnie KSeF funkcjonuje jako dobrowolna forma dokumentowania transakcji. Nieobowiązkowy charakter omawianego systemu wyraża się m.in. poprzez potrzebę wyrażenia akceptacji przez odbiorcę faktury na otrzymywanie dokumentu tą drogą. KSeF jest systemem teleinformatycznym prowadzonym przez Szefa KAS służącym do wystawiania i przekazywania faktur elektronicznych w określonym ustrukturyzowanym formacie elektronicznym, wg struktury logicznej opublikowanej przez MF - podobnie jak obecnie pliki JPK. Faktura wystawiana za pomocą KSeF jest uznawana za fakturę ustrukturyzowaną, co wynika z jednolitego formatu elektronicznego stosowanego dla tego typu dokumentów.

Obecnie działanie systemu KSeF polega na wystawianiu faktury w określonym formacie (przy użyciu własnego systemu informatycznego lub innego specjalistycznego oprogramowania księgowego) oraz przekazaniu jej do KSeF, gdzie nadawany jest jej indywidualny numer identyfikacyjny. Termin przekazania dokumentu do KSeF jest jednocześnie uważany za moment jej wystawienia.  Następnie faktura jest udostępniana nabywcy, o ile taki sposób został przez niego zaakceptowany.

Jak zdobyć uprawnienia w ksef - przewodnik

Nie zwlekaj ze zdobyciem uprawnień do korzystania z Krajowego Systemu e-Faktur (KSeF)

Już niedługo, bo od 1 lipca 2024 r. wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych będą możliwe wyłącznie przy użyciu KSeF i to tylko w przypadku posiadania stosownych uprawnień. Nadawanie uprawnień do korzystania KSeF to kolejne wyzwanie, z którym już niebawem będzie musiało zmierzyć się większość podatników VAT. Kwestia ta może być szczególnie problematyczna w przypadku podatników o złożonej strukturze organizacyjnej niebędących osobami fizycznymi, do których zaliczyć można także jednostki samorządu terytorialnego (JST). Jakie mogą pojawić się problemy w związku z uprawnieniami do korzystania z KSeF? Jakie są sposoby, aby uniknąć tych pułapek i bezpieczne korzystać z faktur ustrukturyzowanych?

Obecnie podatnicy posiadający rozbudowane struktury często działają jako niezależne byty w ramach jednej organizacji. Wystawieniem faktur zajmują się wyspecjalizowani w tym zakresie pracownicy, wykorzystujący do tego celu programy do fakturowania. Faktury po ich wystawieniu przekazywane są do działu księgowości.

Inaczej wygląda kwestia związana z otrzymywaniem faktur zakupowych. Faktury te przeważnie trafiają na wyznaczoną skrzynkę mailową, ale mogą być także dostarczane w tradycyjny sposób, tj. pocztą w formie papierowej. Odebrane faktury zakupowe przekazywane są do osób w organizacji, które są odpowiedzialne za ich akceptację, a dopiero po jej uzyskaniu są przekazywane do działu księgowości.

Niektórzy podatnicy decydują się również na powierzenie wystawiania faktur podmiotom zewnętrznym, tj. biurom rachunkowym, które także prowadzą ich rozliczenia podatkowe. W związku z tym po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, podatnicy przekazują do biur rachunkowych otrzymane faktury zakupowe.

Jeszcze bardziej skomplikowany wydaje się proces wystawienia i obiegu faktur zakupowych w JST, które składają się z wielu jednostek organizacyjnych. Pomimo tego, że są one jednym podatnikiem VAT i posługują się tym samym NIP, to zarówno proces wystawienia, jak i odbierania faktur w praktyce bywa często zdecentralizowany, a zatem przebiega odrębnie w każdej poszczególnej jednostce organizacyjnej.