Firmy często zawierają ze swym kontrahentem umowę, na podstawie której oddają do używania składnik swego majątku stanowiący środek trwały. Czyni to co prawda bezpłatnie, czyli nie oczekując w zamian uzyskania ekwiwalentu pieniężnego, lecz z szeregiem zobowiązań po stronie biorącego rzecz, np. dokonywanie przez kontrahenta zakupów w określonej ilości u dającego przedsiębiorcy czy reklamowanie towarów/usług za pomocą przekazanych środków trwałych. Poznaj prawidłowy sposób rozliczenia i ewidencji takich transakcji.
Z komentarza eksperta dowiesz się:
Pobierz praktyczne narzędzia:
Obejrzyj wideoporady:
Podatnik, po rozpoczęciu amortyzacji danego środka trwałego, nie może już zmienić wybranej przez siebie metody amortyzacji. Sprawdź szczegóły wyroku NSA.
Chodziło o spółkę, która kupiła budynek użytkowy na potrzeby prowadzonego biznesu. Budynek został wpisany do ewidencji środków trwałych. Spełnia on wszelkie wymagania ustawowe do zastosowania indywidualnej stawki amortyzacji.
Zarząd spółki zdecydował, że budynek będzie amortyzowany 10% stawką przez 10 lat. Główny księgowy pomylił się i rozpoczęto amortyzację budynku według stawki 2,5% przez 40 lat.
Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych przedmiotu leasingu finansowego zostały określone w rozdziale VI pkt. 3 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 „Leasing, najem i dzierżawa” Zgodnie z jego treścią w przypadku leasingu finansowego odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający stosując zasady określone w art. 32 i 33 uor. Poznaj pełną treść odpowiedzi na pytanie.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip