Zasady dokonywania odpisów amortyzacyjnych przedmiotu leasingu finansowego zostały określone w rozdziale VI pkt. 3 Krajowego Standardu Rachunkowości nr 5 „Leasing, najem i dzierżawa” Zgodnie z jego treścią w przypadku leasingu finansowego odpisów amortyzacyjnych dokonuje korzystający stosując zasady określone w art. 32 i 33 uor. Poznaj pełną treść odpowiedzi na pytanie.
Mimo czasowego nieużywania części budynku, podatnik może zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od całej wartości początkowej budynku.
Wątpliwości podatnika dotyczyły tego, czy mimo czasowego nieużywania części budynku, można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów odpisy amortyzacyjne od całej wartości początkowej budynku, a więc obejmujące również czasowo nieużywaną część.
W sytuacji, gdy Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego wydał pozwolenie na użytkowanie parteru w budynku usługowym, podatnik może rozpocząć amortyzację tej części. Jest to możliwe nawet wtedy, gdy pozostałe piętra nie zostały jeszcze wykończone – wyjaśnił NSA.
Sprawa dotyczyła podatnika, który ramach spółki cywilnej prowadzi działalność gospodarczą, m.in. w zakresie wynajmu nieruchomości. W latach 2008–2010 wybudowano budynek usługowy z częścią mieszkalną. Podatnik otrzymał pozwolenie na użytkowanie pomieszczeń znajdujących się na parterze. Po odbiorze wprowadził budynek do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych. Następnie rozpoczął jego amortyzację. Wszystkie odebrane pomieszczenia były wynajmowane.
Przedsiębiorca, który wprowadził składniki majątku do ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych w kwietniu, pierwszy odpis amortyzacyjny zaliczy do kosztów uzyskania przychodów w maju.
Minister finansów potwierdził, że odpisów amortyzacyjnych dokonuje się od wartości początkowej środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych począwszy od pierwszego miesiąca następującego po miesiącu, w którym środek lub wartość wprowadzono do ewidencji.
Amortyzacja majątku trwałego w przedsiębiorstwie stanowi specyficzne źródło finansowania. Jest to tzw. finansowanie wewnętrzne. Wpierw przedsiębiorstwo nabywa za posiadane środki finansowe składniki majątku trwałego, które nie są wliczane w koszty prowadzonej działalności operacyjnej. Dopiero w trakcie jego eksploatacji następuje stopniowe zarachowywanie kwoty nabycia środka trwałego w koszty operacyjne. Przeczytaj to studium przypadku i zapoznaj się z analizą czterech rodzajów amortyzacji. Dowiedz się:
Jakie są zasady amortyzacji aktywów trwałych i jej wpływ na przepływy pieniężne?
Czym charakteryzuje się metoda amortyzacji równomiernej (liniowej)?
Jak wygląda metoda amortyzacji przyspieszonej?
Jak zastosować amortyzację uwzględniającą nakłady i efekty?
Rachunek racjonalizacji doboru zasady amortyzacji – co się opłaca?
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip