Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy też:
Pytanie: Z początkiem maja zgłoszono likwidację spółki z o.o. Spółka (mikroprzedsiębiorca) w sprawozdaniu finansowym sporządzanym w formie uproszczonej ujęła stratę dotyczącą kosztów prowadzenia rachunku bankowego oraz rezerwę na koszty sądowe związane z likwidacją. W rachunku zysku i strat za ten okres (do 30 kwietnia 2024 r.) ujęto koszty za prowadzenie rachunku bankowego (199,97), ale bez rezerwy. Rezerwy na koszty sądowe związane z likwidacją zostały zaksięgowane w kwocie wyższej (1.500 zł) niż rzeczywiste koszty (646,28 zł) na dzień przed ogłoszeniem likwidacji. Jak powinna być uwzględniona nadwyżka niewykorzystanej rezerwy w bilansie i rachunku zysków i strat?
Dowiesz się, jak prawidłowo rozliczyć niewykorzystaną rezerwę – Zrozumiesz, jak zaksięgować nadwyżkę, aby Twoje sprawozdanie finansowe było zgodne z przepisami.
Poznasz zasady rachunkowości w likwidacji spółki – Dowiesz się, jaki wpływ mają rezerwy na kapitał i jak poprawnie zamknąć księgi rachunkowe.
Nauczysz się księgować rozwiązanie rezerw – Otrzymasz konkretny przykład zapisu księgowego, który pomoże Ci w praktycznym zastosowaniu tej wiedzy.
Zyskasz pewność w kwestii nierozliczonych zobowiązań – Zrozumiesz, jak je wykazać w bilansie, aby uniknąć błędów i nieprawidłowości.
Przeczytaj także:
Prowadząc działalność gospodarczą przedsiębiorcy korzystają z różnego rodzaju składników majątku, np. maszyn, urządzeń, środków transportu czy budynków. Wiele z nich to środki trwałe poddawane amortyzacji zgodnie z obowiązującymi przepisami. Najbardziej popularną metodą stosowaną przez firmy w tym zakresie jest amortyzacja metodą liniową.
Amortyzacja podatkowa odzwierciedla stopniową utratę wartości składnika majątku z upływem czasu, w związku z jego użytkowaniem. Chodzi zarówno o jego zużycie fizyczne, jak i moralne, w wyniku nieustannego postępu technicznego, który sprawia, że z czasem staje się on przestarzały. W praktyce polega ona na rozłożeniu w czasie rozliczenia wydatków związanych z wprowadzeniem danego środka trwałego do firmy, poprzez tzw. odpisy amortyzacyjne. Wydatki te przedsiębiorcom co do zasady wolno jest bowiem zaliczać do kosztów uzyskania przychodów nie bezpośrednio, lecz właśnie w drodze wspomnianych odpisów. Dokonuje się ich od wartości początkowej środka trwałego, którą na ogół ustala się na podstawie ceny jego nabycia lub kosztów wytworzenia we własnym zakresie – z uwzględnieniem późniejszych ulepszeń. Trwa to aż do czas zrównania się wspomnianej wartości z dokonanymi odpisami amortyzacyjnymi (względnie zbycia środka trwałego, likwidacji, czy stwierdzenia jego niedoboru, np. w wyniku kradzieży). Podobne zasady dotyczą tzw. wartości niematerialnych i prawnych.
Z tego tekstu dowiesz się:
Przedsiębiorców działający w gminach o wysokim wskaźniku bezrobocia czekają korzystne zmiany w zakresie amortyzacji. Projekt nowelizacji przepisów o podatku dochodowym przewiduje rozwiązania, które mają wprowadzić istotne zmiany w zakresie amortyzacji niektórych budynków i budowli niemieszkalnych.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip