Uwaga! Kontrole nieruchomości będą na nowych zasadach

Bogdan Świąder

Autor: Bogdan Świąder

Dodano: 2 października 2018
3642d8d9b952dc88c1051b1fa3ebe643b657baf0-medium

Od 2020 roku wójt, burmistrz lub prezydent miasta nie będzie informował o wszczęciu kontroli w podatku od nieruchomości. Takie zmiany przewiduje projekt nowej Ordynacji podatkowej. Sprawdź szczegóły.

Podstawową zmianą będzie brak obowiązku informowania przez wójta, burmistrza lub prezydenta miasta o kontroli podatkowej. W projekcie nowej ustawy Ordynacja podatkowa, która ma obowiązywać od 2020 roku, w porównaniu z obowiązującymi przepisami katalog przypadków, gdy nie zawiadamia się o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, został uzupełniony o kontrole dotyczące podatku od nieruchomości, rolnego oraz leśnego, ale jedynie w zakresie sposobu użytkowania przedmiotu opodatkowania.

Przedmiotem kontroli podatkowej w zakresie podatku od nieruchomości są powierzchnie gruntów, budynków i ich sposób wykorzystania oraz budowle związane z działalnością gospodarczą.

Celem takiej kontroli jest sprawdzenie zgodności ze stanem faktycznym deklaracji i informacji składanych organowi podatkowemu, którym jest w tym przypadku wójt, burmistrz lub prezydent miasta.

Zawiadomienie o wszczęciu kontroli

Na podstawie obecnie obowiązujących przepisów organy podatkowe są zobligowane do zawiadomienia kontrolowanego o zamiarze wszczęcia kontroli podatkowej, z wyjątkiem sytuacji enumeratywnie wskazanych w art. 282c ustawy Ordynacja podatkowa.

Obecne przepisy

Obecnie kontrole dotyczące podatku od nieruchomości wymagają uprzedniego zawiadomienia ze strony organów podatkowych. Warto pamiętać, że kontrola podatkowa może być wszczęta nie wcześniej niż po upływie 7 dni od dnia doręczenia zawiadomienia, chyba że kontrolowany wyraził zgodę lub sam wnosił o jej wcześniejsze przeprowadzenie.

Resort finansów, który sygnuje nowe regulacje, uważa, że wcześniejsze zawiadomienie może uniemożliwić ustalenie faktycznego użytkowania, gdyż podatnicy korzystają z czasu pomiędzy zawiadomieniem a wszczęciem kontroli, aby dostosować przedmiot opodatkowania do pierwotnie złożonej informacji.

Pozostaje w nowych przepisach, tak jak w obowiązującej jeszcze Ordynacji podatkowej, regulacja, która stwierdza, że nie zawiadamia się podatnika również w razie konieczności rozszerzenia zakresu kontroli na inne okresy rozliczeniowe z uwagi na nieprawidłowości stwierdzone w wyniku dokonanych już czynności kontrolnych.

Zawieszenie kontroli

Pomimo formalnego wszczęcia kontroli podatkowej nieobecność kontrolowanego lub reprezentujących go osób może faktycznie uniemożliwić przeprowadzenie kontroli, a w szczególności, gdy nie jest zapewniony dostęp do odpowiednich dokumentów. W porównaniu do obecnie obowiązujących przepisów katalog ten został uzupełniony o sytuację, gdy zakończenie kontroli jest uzależnione od rozstrzygnięć innych organów (np. w stosunku do nieruchomości może to być ustalenie tytułu własności lub posiadania, umowy dzierżawy). W takim przypadku organ podatkowy będzie zobowiązany w formie postanowienia zawiesić kontrolę do czasu umożliwienia przeprowadzenia czynności kontrolnych.

Do czasu trwania kontroli nie będzie wliczany okres zawieszenia. Kontrola podatkowa, która została zawieszona, będzie podejmowana w każdym czasie, od momentu umożliwienia przeprowadzenia czynności.

Sprawdź też:

Źródło:

  • art. 250, art. 609 § 1, art. 611 § 1 lit. k projektu z 4 lipca 2018 r. ustawy Ordynacja podatkowa – przekazany do opiniowania.
Bogdan Świąder

Autor: Bogdan Świąder

Bogdan Świąder – z wykształcenia prawnik, od 2007 roku licencjonowany doradca podatkowy, dziennikarz, redaktor kilku ogólnopolskich gazet, wieloletni pracownik organów podatkowych w których zajmował się podatkami dochodowymi, VAT, kontrolą oraz sprawami karnymi skarbowymi. Autor licznych artykułów z zakresu prawa podatkowego, prawa celnego, spraw karnych skarbowych.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz