Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Można zatrudnić w biurze rachunkowym osoby bez uprawnień do usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych. Podstawą zatrudnienia może być umowa o pracę lub umowa zlecenia.
Uprawnione do wykonywania czynności z zakresu usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych są osoby posiadające certyfikat księgowy, osoby wpisane do rejestru biegłych rewidentów lub na listę doradców podatkowych.
Z powyższego wynika, że Pani jako osoba posiadająca wymagane uprawnienia może zatrudnić w swoim biurze osoby bez uprawnień, jednakże ich pracę powinna Pani stale nadzorować. Ustawodawca nie reguluje, jaki stosunek prawny miałby łączyć obie strony - osobę usługowo prowadzącą księgi rachunkowe z pomocnikiem. Może to być, więc zarówno umowa o pracę jak i umowa zlecenia.
Prowadzenie ksiąg na podstawie umowy zlecenia dla klientów biura może być realizowane pod warunkiem właściwego sformułowania samej treści umowy. Zatem, to na zleceniodawcy, czyli Pani, powinien spoczywać obowiązek zorganizowania księgowości, a prace powinny być wykonywane przy użyciu Pani majątku rzeczowego. Również to na zleceniodawcy powinno być przerzucone ryzyko gospodarcze związane z realizacją czynności wynikających z umowy. Trzeba, bowiem pamiętać, że wykonywanie czynności usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jest działalnością gospodarczą w rozumieniu przepisów o swobodzie działalności gospodarczej. Stąd, praca dla zleceniobiorcy powinna być tak zorganizowana, aby nie nosiła znamion działalności gospodarczej.
Przypomnijmy, że pod pojęciem usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych mieści się m.in.:
W ramach tego typu działalności można również:
Co do odpowiedzialności, to przede wszystkim Pani, jako osoba prowadząca działalność gospodarczą w zakresie usługowego prowadzenia ksiąg rachunkowych jest obowiązana do zawarcia umowy ubezpieczenia odpowiedzialności cywilnej za szkody wyrządzone w związku z prowadzoną działalnością. Tak wynika z art. 76h uor.
Pracownik natomiast ponosi odpowiedzialność na zasadach i w granicach wynikających z przepisów kodeksu pracy.
Można, więc w umowie postanowić o przyjęciu odpowiedzialności materialnej przez zleceniobiorcę, szczególnie jeśli operuje on mieniem powierzonym, z obowiązkiem zwrotu lub wyliczenia się (pieniądze, narzędzia, sprzęt elektroniczny). Umowa powinna określać zakres tej odpowiedzialności. W razie wyrządzonej szkody zleceniobiorca może odpowiadać w pełnej wysokości za wyrządzone szkody w mieniu stanowiącym własność zleceniodawcy. Zleceniobiorca może również ponosić odpowiedzialność materialną na zasadach ogólnych tzn. naprawić szkodę, jeśli wyrządzi ją wskutek niezachowania należytej staranności przy wykonywaniu zlecenia bądź niewykonania zlecenia. Umowa zlecenia jest, bowiem umową starannego działania.
Na koniec warto dodać, że odpowiedzialność wynikająca z samej uor spoczywa na kierowniku jednostki, którym jest m.in. osoba prowadząca działalność. Zgodnie z art. uor, kierownik jednostki ponosi odpowiedzialność za wykonywanie obowiązków w zakresie rachunkowości określonych ustawą, w tym z tytułu nadzoru, również w przypadku, gdy określone obowiązki w zakresie rachunkowości - z wyłączeniem odpowiedzialności za przeprowadzenie inwentaryzacji w formie spisu z natury - zostaną powierzone innej osobie za jej zgodą. Przyjęcie odpowiedzialności przez inną osobę powinno być stwierdzone w formie pisemnej.
8 marca 2011 r.
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.