Pracodawcy będą wzywani do zawarcia umowy o zarządzanie PPK

Dodano: 13 listopada 2023
Do zadań Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) należy m.in. sprawdzanie, czy podmioty zobowiązane do utworzenia PPK uruchomiły ten program.

Do zadań Polskiego Funduszu Rozwoju (PFR) należy m.in. sprawdzanie, czy podmioty zobowiązane do utworzenia PPK uruchomiły ten program. Od 14 listopada br. pracodawcy, którzy nie zawarli umowy o zarządzanie PPK, będą otrzymywać wezwania do zawarcia tej umowy poprzez PUE ZUS. Wezwania otrzyma około 150 tys. podmiotów.

PFR porównuje otrzymane z ZUS dane o podmiotach, które zadeklarowały składki na obowiązkowe ubezpieczenia emerytalne i rentowe za osoby zatrudnione, z danymi zawartymi w prowadzonej przez niego ewidencji PPK i w ten sposób wyłania podmioty, które – mimo ciążącego na nich obowiązku wdrożenia PPK – nie uruchomiły tego programu. Podmioty te otrzymają – poprzez profil informacyjny ZUS (PUE) –wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, zawierające link przekierowujący do specjalnego formularza. Wypełniając ten formularz, pracodawca będzie mógł poinformować PFR o zawarciu umowy o zarządzanie PPK albo o przyczynie niezawarcia tej umowy.

Podmioty zwolnione z tworzenia PPK również odpowiadają na wezwanie

Niektóre podmioty, które otrzymają wezwanie, mogą być zwolnione z obowiązku wdrożenia PPK – na podstawie przepisów ustawy o PPK. Przepisów tej ustawy nie stosuje się do:

  • mikroprzedsiębiorcy, ale tylko wtedy, gdy wszystkie osoby zatrudnione zadeklarowały mu niedokonywanie wpłat do PPK,
  • osoby fizycznej zatrudniającej inną osobę fizyczną wyłącznie w celach prywatnych (np. opiekunkę do dziecka).

Ponadto ustawy o PPK mogą nie stosować podmioty, które − w dniu objęcia ich przepisami tej ustawy, w terminach określonych w przepisach przejściowych (art. 134) − prowadziły pracowniczy program emerytalny (PPE) oraz naliczały i odprowadzały składki podstawowe do PPE w wysokości co najmniej 3,5% wynagrodzenia dla minimum 25% osób zatrudnionych i nadal są uprawnione do korzystania z tego zwolnienia.

Mogą mieć miejsce także inne sytuacje, gdy przedsiębiorcy otrzymają wezwanie do zawarcia umowy o zarządzanie PPK, mimo braku obowiązku jej zawarcia. Może tak być np. w przypadku:

  • braku osób zatrudnionych w danym podmiocie – mimo, że wcześniej zatrudniał on takie osoby, 
  • zakończenia albo zawieszenia działalności gospodarczej,
  • połączenia z innym podmiotem,
  • zmiany numeru NIP lub REGON,
  • zawarcia umowy o zarządzanie PPK przez oddział, który ma odrębny NIP.

W takim przypadku należy poinformować PFR o przyczynie niezawarcia umowy o zarządzanie PPK. Nie są to sytuacje wyjątkowe, które powinny niepokoić przedsiębiorców - w ubiegłym roku, na formularzu udostępnionym adresatom wezwań PFR, przyczyny niezawarcia umowy o zarządzanie PPK zostały podane około 50 tys. razy.

Zawarcie umowy o zarządzanie PPK

Jeśli pracodawca nie jest zwolniony z obowiązku wdrożenia PPK, powinien jak najszybciej zawrzeć umowę o zarządzanie PPK z wyznaczoną instytucją finansową (PFR TFI) albo wybrać instytucję finansową, z którą chce zawrzeć tę umowę. Wszystkie instytucje finansowe zarządzające rachunkami PPK oraz ich oferty można znaleźć tutaj.

Na zawarcie umowy o zarządzanie PPK pracodawca ma 30 dni od otrzymania wezwania PFR. Po wyborze instytucji finansowej i zawarciu umowy o zarządzanie PPK, pracodawca powinien poinformować o tym PFR poprzez otrzymany formularz.

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz