Kiedy wpłaty do PPK może finansować tylko pracodawca

Dodano: 21 listopada 2023
Kiedy wpłaty do PPK może finansować tylko pracodawca

Od przysługujących uczestnikowi PPK świadczeń niepieniężnych stanowiących podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe pracodawca powinien naliczyć finansowane przez siebie wpłaty do PPK i oraz naliczyć i pobrać wpłaty finansowane przez uczestnika programu. A następnie wszystkie te wpłaty przekazać do instytucji finansowej. Tylko w jednej sytuacji pracodawca będzie zobowiązany do naliczenia i dokonania wpłat wyłącznie w części finansowanej przez siebie.

Wpłaty do PPK stanowią odpowiedni procent wynagrodzenia, w rozumieniu ustawy o PPK. Przez wynagrodzenie należy rozumieć podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe uczestnika PPK, o której mowa w ustawie o systemie ubezpieczeń społecznych, bez stosowania ograniczenia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 tej ustawy (czyli tzw. 30-krotności) oraz z wyłączeniem podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe osób przebywających na urlopie wychowawczym oraz pobierających zasiłek macierzyński lub zasiłek w wysokości zasiłku macierzyńskiego.

W przypadku pracownika podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe stanowi przychód w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym od osób fizycznych, uzyskiwany z tytułu zatrudnienia w ramach stosunku pracy, z wyłączeniami wskazanymi w art. 18 ust. 2 ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych oraz § 2 rozporządzenia ministra pracy i polityki socjalnej z 18 grudnia 1998 r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe.

Wpłaty do PPK nalicza się także od świadczeń niepieniężnych

Za przychody m.in. ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń. Oznacza to, że - jeśli dane świadczenia niepieniężne nie są wyłączone z podstawy wymiaru składek na wskazane wyżej ubezpieczenia - również ich wartość stanowi przychód ze stosunku pracy, który należy wliczyć do podstawy wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe, od której to podstawy nalicza się wpłaty do PPK.

Wyjątek od zasady

Tylko w jednym przypadku będzie inaczej. Chodzi tu o sytuację, w której w miesiącu, w którym uczestnik PPK otrzymuje świadczenie niepieniężne, które stanowi podstawę wymiaru składek na ubezpieczenia emerytalne i rentowe (np. pakiet medyczny finansowany w całości przez pracodawcę) – żadne inne wynagrodzenie nie jest mu wypłacane. W takiej sytuacji podmiot zatrudniający nie będzie mógł pobrać wpłat od uczestnika PPK. Innymi słowy, będzie zobowiązany do ich naliczenia i dokonania tylko w części finansowanej przez siebie. Podmiot zatrudniający nie będzie miał bowiem możliwości pobrania wpłat do PPK z wynagrodzenia uczestnika PPK, gdyż takie wynagrodzenie nie zostanie uczestnikowi wypłacone.

PrzykładUczestnikowi PPK przysługuje pakiet medyczny, finansowany w całości przez pracodawcę, o wartości 150 zł. Od września 2023 r. uczestnik ten przebywa na zwolnieniu lekarskim i poza pakietem medycznym nie otrzymuje żadnego innego wynagrodzenia. W okresie przebywania tego uczestnika na zwolnieniu lekarskim, pracodawca będzie naliczał i dokonywał tylko tych wpłat do PPK, które są przez niego finansowane. Pracodawca nie będzie naliczał, pobierał i dokonywał wpłat do PPK finansowanych przez uczestnika PPK.

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz