Jak prawidłowo wywiązać się z obowiązku informacyjnego o PPK

Dodano: 11 października 2023
Jak prawidłowo wywiązać się z obowiązku informacyjnego o PPK

Ustawa o PPK nakłada na pracodawców oraz instytucje finansowe obowiązek informowania pracowników o zasadach i funkcjonowaniu Pracowniczych Planach Kapitałowych. Sprawdź, jak się z niego wywiązać.

Przed zawarciem umowy o prowadzenie PPK, pracodawca może poinformować zatrudnione u niego osoby o warunkach uczestnictwa w PPK, a także o obowiązkach i uprawnieniach (swoich i pracowników) związanych z PPK. Należy podkreślić, że może, ale nie musi udzielić takich informacji. Może się zatem zdarzyć, że o warunkach uczestnictwa w PPK pracownik dowie się dopiero z informacji otrzymanej od instytucji finansowej. Udostępnienie jej pracownikowi jest bezwzględnym obowiązkiem tej instytucji.

Pracodawca musi jednak pamiętać, że jest zobowiązany do poinformowania osób, które ukończyły 55 lat, ale nie ukończyły 70. roku życia, o tym, że mogą przystąpić do PPK wyłącznie na swój wniosek. Ponadto wszyscy uczestnicy PPK muszą być przez niego poinformowani o możliwości obniżenia wpłaty podstawowej (o czym w dalszej części publikacji) i możliwości zadeklarowania wpłaty dodatkowej do PPK.

Dowolna forma zawiadomienia

Ustawa o PPK nie określa sposobu, w jaki takie informacje mają trafić do pracownika. Pracodawca może to zatem zrobić w wybrany przez siebie sposób, np. przekazać omawiane informacje osobom zatrudnionym na piśmie, wysłać je do pracowników na ich maile bądź umieścić na stronie firmy, służącej do komunikowania się z załogą (pod warunkiem jednak, że wszyscy pracownicy mają do niej dostęp). W razie sporu na pracodawcy będzie spoczywał ciężar wykazania, że wywiązał się z nałożonych na niego obowiązków.

Dotyczy to także innych obowiązków informacyjnych pracodawcy. Również i w ich przypadku ustawa o PPK nie określa formy ani sposobu, w jaki określona informacja powinna trafić do pracownika.

Obowiązek informacyjny pracodawcy

Pracodawca ma obowiązek poinformować:

  • uczestnika PPK o obowiązku złożenia w jego imieniu wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego rachunku PPK w instytucji finansowej, której pracodawca wypowiedział umowę o zarządzanie PPK, na rachunek PPK prowadzony przez nową instytucję finansową (art. 12 ust. 2 ustawy o PPK),
  • osobę zatrudnioną, która ukończyła 55 rok życia, a nie ukończyła jeszcze 70 lat, o możliwości złożenia przez nią wniosku o zawarcie – w jej imieniu i na jej rzecz – umowy o prowadzenie PPK (art. 15 ust. 2 ustawy o PPK),
  • uczestnika PPK o obowiązku złożenia w jego imieniu wniosku o wypłatę transferową środków zgromadzonych na jego dotychczasowych rachunkach PPK (rachunku PPK) na jego nowy rachunek PPK – prowadzony przez instytucję finansową, z którą umowę o prowadzenie PPK zawarł ten pracodawca, któremu uczestnik PPK złożył oświadczenie o posiadanych rachunkach PPK; dotyczy to zmiany pracodawcy przez uczestnika PPK (art. 19 ust. 1 i 2 ustawy o PPK),
  • osobę zatrudnioną i uczestnika PPK, którzy złożyli deklarację rezygnacji z dokonywania wpłat do PPK o ponownym dokonywaniu takich wpłat. Pracodawca robi to co 4 lata, w terminie do ostatniego dnia lutego danego roku – po raz pierwszy w 2023 roku (art. 23 ust. 5 ustawy o PPK),
  • uczestnika PPK o możliwości zadeklarowania wpłaty dodatkowej oraz o możliwości obniżenia wysokości wpłaty podstawowej (art. 27 ust. 4 ustawy o PPK).

Źródło:

www.mojeppk.pl

Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz