Sprawdź, czy doradztwo z zakresu IT można zaliczyć do kosztów podatkowych

Katarzyna Knapik-Pacyga

Autor: Katarzyna Knapik-Pacyga

Dodano: 14 maja 2018
5532c47bde1048ab964489c1b166f096812a5a49-medium

Wydatki na usługi informatyczne np.: bieżące wsparcie użytkowników w ich codziennej pracy z komputerem można w całości zaliczyć do kosztów. Inaczej będzie z usługami doradczymi z zakresu IT – tu zaliczanie do kosztów jest limitowane.

Jaki był problem

Spółka jest polskim rezydentem podatkowym i podlega w Polsce nieograniczonemu obowiązkowi podatkowemu. Spółka prowadzi działalność operacyjną w zakresie produkcji i dystrybucji sprzętu AGD. Korzysta ze wsparcia informatycznego od podmiotu powiązanego. Nabywane przez spółkę usługi informatyczne obejmują w szczególności:

A. usługi w zakresie bieżącego wsparcia IT dla użytkowników.

B. usługi administrowania systemami IT.

D. administrowanie infrastrukturą IT.

E. usługi dotyczące projektów wdrożeniowych na systemach będących własnością spółki.

F. usługi doradcze z zakresu IT, które obejmują m.in.: zarządzanie strategią IT Grupy, do której należy Spółka, zarządzanie zasadami IT w obrębie Grupy, zarządzanie finansowaniem IT w obrębie Grupy, optymalizację usług IT w obrębie Grupy.

Wątpliwości dotyczyły tego, czy wydatki na nabycie tych usług podlegają ograniczeniu w zakresie ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów określonemu w art. 15e ustawy o CIT.

Spółka uważała, że tylko wydatki poniesione na usługi wskazane w lit. F podlegają ograniczeniu określonemu w art. 15e ustawy o CIT w zakresie ich zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów.

Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przyznał spółce rację.

Od 1 stycznia 2018 r. (na podstawie art. 15e ust. 1 ustawy o CIT), podatnicy są zobowiązani wyłączyć z kosztów uzyskania przychodów koszty:

  1. usług doradczych, badania rynku, usług reklamowych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ubezpieczeń, gwarancji i poręczeń oraz świadczeń o podobnym charakterze,
  2. wszelkiego rodzaju opłat i należności za korzystanie lub prawo do korzystania z praw lub wartości, o których mowa w art. 16b ust. 1 pkt 4-7,
  3. przeniesienia ryzyka niewypłacalności dłużnika z tytułu pożyczek, innych niż udzielonych przez banki i spółdzielcze kasy oszczędnościowo-kredytowe, w tym w ramach zobowiązań wynikających z pochodnych instrumentów finansowych oraz świadczeń o podobnym charakterze

- poniesione bezpośrednio lub pośrednio na rzecz podmiotów powiązanych, o których mowa w art. 11, lub podmiotów mających miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium lub w kraju wymienionym w przepisach wydanych na podstawie art. 9a ust. 6, w części, w jakiej koszty te łącznie w roku podatkowym przekraczają 5% kwoty odpowiadającej nadwyżce sumy przychodów ze wszystkich źródeł przychodów pomniejszonych o przychody z tytułu odsetek nad sumą kosztów uzyskania przychodów pomniejszonych o wartość zaliczonych w roku podatkowym do kosztów uzyskania przychodów odpisów amortyzacyjnych (o których mowa w art. 16a-16m), i odsetek.

KOMENTARZ EKSPERTA Katarzyna Knapik-Pacyga doradca podatkowy, Kancelariia KSP Legal & Tax Advice w Katowicach

W omawianej interpretacji organ podatkowy potwierdził, że usługi w zakresie bieżącego wsparcia IT, usługi administrowania systemami oraz infrastrukturą IT nie stanowią usług doradczych, usług zarządzania i kontroli, ani usług przetwarzania danych. W konsekwencji wydatki poniesione na ich nabycie nie są ograniczone regulacją art. 15e ustawy o CIT. Inaczej jest w przypadku usług zarządzania strategią oraz zasadami IT, zarządzania finansowaniem IT oraz optymalizacją usług IT, które w ocenie organu podatkowego stanowią usługi doradcze oraz kontroli i jako takie podlegają ograniczeniu w zaliczaniu do kosztów podatkowych zgodnie ze wspomnianą regulacją.

W kolejno wydanych indywidualnych interpretacjach podatkowych Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej przedstawił podobne stanowisko.

Przykładowo, w interpretacji z 8 marca 2018 r. Dyrektor KIS uznał, że wydatki ponoszone na nabycie usług w zakresie IT (tj. utrzymanie serwera, utrzymanie oprogramowania, zapewnienie funkcjonowania wirtualnej sieci prywatnej, sieci Internet, sieci rozległej, a także wsparcie w zakresie szeroko pojmowanych kwestii z zakresu zagadnień IT oraz szkolenia) nie stanowią usług doradczych, ani żadnych innych wymienionych w przepisie art. 15e ustawy o CIT.

Także w indywidualnej interpretacji podatkowej z 14 marca 2018 r. (nr 0111-KDIB1-1.4010.33.2018.1.BS) Dyrektor KIS potwierdził, że usługi informatyczne (obejmujące m.in. ustalanie i wdrażanie standardów IT, zapewnienie wsparcia informatycznego, koordynowanie wdrażania nowych rozwiązań IT, zapewnienie odpowiednich szkoleń, zapewnienie właściwego wykorzystania systemów i zasobów, administrowanie systemami IT oraz ich modyfikacjami, monitoring i modernizacje sieci teleinformatycznej oraz infrastruktury IT) nie stanowią usług doradczych, zarządzania i kontroli, przetwarzania danych, ani świadczeń o podobnym charakterze.

Powyższe jest także zgodne z wyjaśnieniami opublikowanymi na stronie internetowej Ministra Finansów 24 kwietnia 2018 r. Wynika z nich, że usługami doradztwa objętymi limitem, o którym mowa w  art. 15e ustawy o CIT są m.in. usługi doradztwa związane z zarządzaniem strategicznym, zarządzaniem finansami, zarządzaniem rynkiem, zarządzaniem zasobami ludzkimi, zarządzaniem produkcją oraz łańcuchem dostaw, a także procesami gospodarczymi oraz usługi doradztwa w zakresie PR. Ministerstwo Finansów nie wymieniło wśród nich usług informatycznych.

Rada eksperta

Biorąc pod uwagę treść przedmiotowej regulacji należy starannie oceniać charakter nabywanych usług niematerialnych tak, aby w przypadku usług wskazanych przez ustawodawcę monitorować wysokość poniesionych kosztów w relacji do limitu 3 mln PLN, uprawniającego do zaliczenia wydatków na nabycie takich usług w całości do kosztów podatkowych. Do kosztów uzyskania przychodów nie można bowiem zaliczyć wydatków poniesionych na nabycie usług wskazanych w przepisie art. 15e ustawy o CIT ponad 3 mln złotych, w części w jakiej ta nadwyżka przekracza 5% podatkowej EBITDA.

Polecamy w Portalu FK:

Interpretacja dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 5 marca 2018 r., nr  0111-KDIB2-1.4010.357.2017.2.MJ

Katarzyna Knapik-Pacyga

Autor: Katarzyna Knapik-Pacyga

doradca podatkowy w Kancelarii KSP Legal & Tax Advice w Katowicach
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz