Obowiązek podatkowy i przychód w sytuacji, gdy kontrahent dostarcza rozliczenia z opóźnieniem

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Dodano: 9 marca 2018
Pytanie:  Jako agencja pośrednictwa pracy, często na zlecenie naszych kontrahentów organizujemy przeloty dla zatrudnianych przez nich pracowników. Podpisaliśmy ostatnio umowę o współpracy z polskim pośrednikiem sprzedaży biletów lotniczych firma X. Umowa powyższa przewiduje prowizję dla naszej firmy tytułem pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych. Zgodnie z zapisami powyższej umowy, które mówią, że wypłata prowizji następować będzie w cyklach miesięcznych na podstawie zestawienia zapłaconych faktur przygotowanego przez firmę X i zatwierdzonego przez naszą spółkę, która zobligowana jest do wystawienia faktury na powyższą prowizję. Termin płatności za fakturę wynosi 45 dni, wszystkie faktury opłacane są w terminie. Kiedy powstanie przychód w podatku dochodowym oraz kiedy powstanie obowiązek podatkowy w powyżej opisanej sytuacji, gdy firma X nie wywiązuje się ze swoich obowiązków i zestawienia przesyła nie w cyklach miesięcznych, ale dwu-trzymiesięcznych?
Odpowiedź: 

Zasady powstawania obowiązku podatkowego regulują przede wszystkim przepisy art. 19a ustawy o VAT. Zasadą wynikającą z tych przepisów jest, że obowiązek podatkowy z tytułu świadczenia usług powstaje z chwilą wykonania usługi (art. 19a ust. 1 ustawy o VAT). Zasada ta obowiązuje również we wskazanym przypadku.

Wskazać jednocześnie pragnę, że art. 19a ust. 3 zdanie pierwsze ustawy o VAT stanowi, iż usługę, dla której w związku z jej świadczeniem ustalane są następujące po sobie terminy płatności lub rozliczeń, uznaje się za wykonaną z upływem każdego okresu, do którego odnoszą się te płatności lub rozliczenia, do momentu zakończenia świadczenia tej usługi. Powoduje to, że wskazane usługi pośrednictwa w sprzedaży biletów lotniczych uznaje się za wykonane w ostatnim dniu danego miesiąca (tj. ustalonego okresu rozliczeniowego). W tym też dniu powstaje obowiązek podatkowy w podatku VAT.

Również w ostatnim dniu danego miesiąca powstają w przedstawionej sytuacji przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jak bowiem stanowi art. 14 ust. 1e ustawy o PIT, jeżeli strony ustalą, że usługa jest rozliczana w okresach rozliczeniowych, za datę powstania przychodu uznaje się ostatni dzień okresu rozliczeniowego określonego w umowie lub na wystawionej fakturze, nie rzadziej niż raz w roku.

Na powyższe nie wpływa okoliczność, że kontrahent nie wywiązuje się ze swoich obowiązków i zestawienia przesyła z opóźnieniem. Przepisy nie przewidują, aby była to okoliczność opóźniająca powstawanie obowiązku podatkowego w podatku VAT lub powstawanie przychodów.

A zatem w przedstawionej sytuacji jesteście Państwo zobowiązani rozpoznawać obowiązek podatkowy w podatku VAT oraz przychody przed uzyskaniem zestawień od kontrahenta, a więc szacując wysokość podstawy opodatkowania i podatku VAT oraz przychodów. Siłą rzeczy będzie się to wiązało z koniecznością dokonywania korekt po otrzymaniu zestawień. Z tego względu wskazane jest przeszacowywanie tych kwot, gdyż wykazywanie ich w zaniżonej wysokości skutkować będzie powstawaniem zaległości podatkowych.

okresy rozliczeniowe stosowane w przedstawionej sytuacji nie muszą być miesiącami kalendarzowymi. Być może rozwiązaniem wskazanego problemu będzie ustalenie z kontrahentem dłuższych okresów rozliczeniowych, np. dwumiesięcznych czy kwartalnych.

Tomasz Krywan

Autor: Tomasz Krywan

Tomasz Krywan - ekspert Portalu FK i doradca podatkowy, specjalista od podatku VAT. Stały współpracownik największych redakcji podatkowych w Polsce.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz