Jak zwracać koszty pracy zdalnej od 7 kwietnia 2023 r. – na przykładach liczbowych

Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Dodano: 6 kwietnia 2023
koszty pracy zdalnej

Z dniem 7 kwietnia 2023 r.  do Kodeksu pracy zostają wprowadzone przepisy regulujące organizację i wykonywanie pracy zdalnej. Na ich podstawie pracodawcy będą mieli obowiązek rekompensowania pracownikom poniesione koszty pracy zdalnej. Niestety, z powodu stosunkowo lakonicznych kodeksowych zapisów w tym zakresie wielu pracodawców może mieć problemy z ustaleniem wysokości takich świadczeń. Dlatego też warto sprawdzić na przykładach liczbowych, jak rozliczać ryczałt, a jak ekwiwalent.

Nowelizacja Kodeksu pracy ustanowiła wyraźny obowiązek pokrywania przez pracodawcę określonych wydatków związanych z pracą zdalną. Jak bowiem wskazano w art. art. 6724 § 1 tej ustawy w nowym brzmieniu, pracodawca będzie m.in. zobligowany:

  • zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną materiały i narzędzia pracy, w tym urządzenia techniczne niezbędne do wykonywania pracy zdalnej,
  • pokryć koszty związane z instalacją, serwisem, eksploatacją i konserwacją narzędzi pracy, w tym urządzeń technicznych, niezbędnych do wykonywania pracy zdalnej, koszty energii elektrycznej oraz niezbędnych usług telekomunikacyjnych,
  • pokryć inne koszty bezpośrednio związane z wykonywaniem pracy zdalnej – jeśli taki obowiązek zostanie określony w porozumieniu określającym zasady wykonywania pracy zdalnej zawartym z zakładową organizacją związkową, w stosownym regulaminie, względnie w poleceniu wykonywania pracy zdalnej, albo w odpowiednim porozumieniu z pracownikami.    
  • zapewnić pracownikowi wykonującemu pracę zdalną szkolenia i pomoc techniczną, niezbędne do wykonywania tej pracy.
Korzyści 

Z komentarza eksperta dowiesz się:

  • Czy zwrot kosztów pracy zdalnej jest obowiązkiem pracodawcy 
  • Zwrot kosztów pracy zdalnej - jakie są różnice między ryczałtem a ekwiwalentem
  • Jak zwracać koszty energii – ekwiwalent czy ryczał  
  • Jak rozliczać opłaty za Internet w domu pracownika  
  • jak rozliczać wydatki na rozmowy telefoniczne
  • Jak rozliczać koszty używania prywatnego komputera
  • Czy można ustalić taki sam ryczałt dla większej liczby zatrudnionych
  • Co z nieobecnościami pracowników
  • Jak zwracać koszty pracy zdalnej a praca świadczona w systemie hybrydowym 

Pobierz wzór dokumentu:

Regulamin pracy zdalnej z Kodeksu pracy od 7 kwietnia 2023 r.

Obejrzyj praktyczne szkolenia:

Ryczałt czy ekwiwalent: czyli jak rozliczać koszty pracy zdalnej od 7 kwietnia 2023 r. – cz. 1

Ryczałt czy ekwiwalent: czyli jak rozliczać koszty pracy zdalnej od 7 kwietnia 2023 r. – cz. 2

Na temat pracy zdalnej przeczytasz także tutaj:

Jak rozliczać koszty pracy zdalnej od 7 kwietnia 2023 r. – przychody i podatek PIT

Praca zdalna od 7 kwietnia 2023 r. i regulamin pracy zdalnej – odpowiedzi na pytania pracodawców

Praca zdalna okazjonalna a regulamin pracy zdalnej 2023 (wzór)

Praca zdalna w Kodeksie pracy od 7 kwietnia 2023 r. – jak wdrożyć nowe przepisy

Okazjonalna praca zdalna – przygotuj się na nowość w Kodeksie pracy

Nowelizacja Kodeksu pracy - koszty świadczenia pracy zdalnej bez PIT

Już 21 marca 2023 r. wchodzą w życie zmiany w aktach osobowych

Wsparcie dla firm z sektora MŚP na rozwój pracy zdalnej

Praca zdalna okazjonalna a regulamin pracy zdalnej 2023 (wzór)

Czy każdy pracodawca musi przygotować regulamin pracy zdalnej

Pozostało jeszcze 86% treści

Aby zobaczyć cały artykuł, zaloguj się lub zamów dostęp.

Uzyskaj dostęp do Portalu FK a wraz z nim:

  • Aktualne informacje o zmianach w prawie (24/dobę)
  • Indywidualne konsultacje z ekspertami (odpowiedź w 48 h)
  • Codziennie aktualizowana baza ponad 40 500 porad z zakresu podatków dochodowych, VAT, rachunkowości, ZUS oraz prawa pracy
  • Ponad 3 000 narzędzi: kalkulatorów, wzorów dokumentów, formularzy, szkoleń i porad wideo

Jeśli posiadasz konto - zaloguj się

Adres e-mail:

Hasło

Nie pamiętam hasła
Nie pamiętam hasła »
Jeśli nie posiadasz pełnego dostępu do portalu, możesz wykupić dostęp jednorazowy do wybranego dokumentu.
PayU » 49.90 zł netto (61.38 zł brutto)
Mariusz Olech

Autor: Mariusz Olech

Prawnik z doświadczeniem w administracji skarbowej, dziennikarz. Ukończył studia magisterskie na Wydziale Prawa i Administracji Uniwersytetu Marii Curie Skłodowskiej w Lublinie oraz na Wydziale Dziennikarstwa i Nauk Politycznych Uniwersytetu Warszawskiego. Jest także absolwentem podyplomowych studiów w zakresie Master of Business Administration. Wykładowca akademicki. Autor licznych publikacji z dziedziny podatków, prawa pracy i szeroko rozumianego prawa gospodarczego w czołowych polskich wydawnictwach.
Nie ma jeszcze komentarzy do tego dokumentu.
Zaloguj się aby dodać komentarz