Sporządzając sprawozdanie finansowe, jednostka stosuje zasady określone w ustawie o rachunkowości. Sprawdź, o jakich obowiązkach warto pamiętać w trakcie pracy nad bilansem, oraz z jakich uproszczeń można skorzystać.
Zakończenie roku budżetowego powoduje konieczność odpowiedniej ewidencji zdarzeń i operacji gospodarczych na kontach księgowych oraz właściwego dokonania przeksięgowania sald kont księgowych w związku z końcem roku budżetowego.
Podstawą do sporządzenia rzetelnego sprawozdania finansowego jest prawidłowo przeprowadzona inwentaryzacja. Sprawdź, jak poprawnie przeprowadzić spis z natury, aby jego wynik odzwierciedlał rzeczywisty stan aktywów i pasywów jednostki.
Spółki zaliczone do kategorii małych lub mikro mają prawo do skorzystania z wielu uproszczeń w rocznym sprawozdaniu finansowym. Kiedy jest to możliwe i o jakich terminach związanych z zamknięciem roku trzeba pamiętać? Sprawdź w tekście.
Zanim jednostka, której rok kalendarzowy pokrywa się z rokiem obrachunkowym dokona wstępnego zamknięcia ksiąg rachunkowych, do 31 marca 2016 r. musi sprawdzić kompletność i poprawność ewidencji księgowej, dokonać inwentaryzacji aktywów i pasywów oraz wycenić aktywa i pasywa. Poznaj obowiązki związane z zamknięciem roku, skorzystaj z praktycznych przykładów i wzorów.
Uwieńczeniem dwunastomiesięcznej pracy osób zatrudnionych w dziale księgowości jest obligatoryjne wykonanie wszystkich czynności określonych w ustawie o rachunkowości gwarantujących przedstawienie w sposób rzetelny i prawdziwy z zachowaniem fundamentalnej zasady true and fair view sytuacji finansowej jednostki gospodarczej.
Koniec roku kalendarzowego to czas, kiedy należy przygotować się do tzw. zamknięcia roku. UWAGA: Jeśli jednostka od nowego roku będzie zobowiązana do przejścia na pełne księgi rachunkowe to należy już teraz przygotować się do tego. Czasu jest mało, ponieważ pełne księgi powinny być otwarte nie później niż do 15 stycznia 2016 r. A kierownik jednostki jest odpowiedzialny za sporządzenie polityki rachunkowości, inwentarza, wybór systemu FK, a tu jeszcze zaczyna obowiązywać nowelizacja ustawy o rachunkowości. Jak sobie z tym poradzić? Zapraszamy do wzięcia udziału w dzisiejszym szkoleniu.
Jednym z pierwszych obowiązków związanych z zamknięciem roku jest przygotowanie spisu z natury na 31 grudnia. Ujmuje się go w ostatniej pozycji podatkowej księgi przychodów i rozchodów, czyli za rocznym podsumowaniem poszczególnych kolumn księgi.
Spis z natury musi być przeprowadzony w sposób staranny i trwały. Wycena powinna nastąpić nie później niż w terminie 14 dni od dnia zakończenia spisu z natury.
Osoba odpowiedzialna za prowadzenie ksiąg rachunkowych w firmie powinna nadzorować zbieranie dokumentów potrzebnych do zamknięcia roku. W przypadku zagubienia faktur, paragonów i innych dokumentów obcych należy wystąpić o ich duplikaty.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip