Jednym z warunków, aby mieć w Polsce miejsce zamieszkania do celów podatkowych, jest pobyt w Polsce dłużej niż 183 dni w roku. Za osobę mającą miejsce zamieszkania na terytorium Polski uważa się bowiem osobę fizyczną, która posiada na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodek interesów życiowych) lub przebywa na terytorium Polski dłużej niż 183 dni w roku podatkowym. W praktyce najlepiej byłoby pobrać od cudzoziemca oświadczenie, że przeniósł do Polski ośrodek interesów życiowych, wskazujący adres zamieszkania w Polsce i opodatkować go według skali podatkowej, dokumentując to PIT-11. Złożenie przez cudzoziemca oświadczenia o polskim miejscu zamieszkania będzie bowiem wystarczające dla prawidłowego wykonania obowiązków płatnika.
Podatnik (obywatel Ukrainy) może potwierdzić przeniesienie na terytorium Polski centrum interesów osobistych lub gospodarczych (ośrodka interesów życiowych) poprzez złożenie oświadczenia. Złożenie oświadczenia pracodawcy lub innemu płatnikowi powoduje, że od pierwszego dnia przybycia do Polski podatnik zostanie uznany za polskiego rezydenta podatkowego.
Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe dotyczące rezydencji podatkowej oraz zakresu obowiązku podatkowego od osób fizycznych w Polsce. Niestety termin ich wydania zbiegł się z terminem złożenia zeznań podatkowych. Teraz możemy jedynie sprawdzić, czy zrobiliśmy to prawidłowo.
Ministerstwo Finansów wydało objaśnienia podatkowe dotyczące zasad ustalania miejsca zamieszkania do celów podatkowych (rezydencji podatkowej) osób fizycznych w Polsce.
Ministerstwo Finansów dzień przed upływem terminu do rozliczenia PIT za 2020 rok postanowiło wydać objaśnienia podatkowe dotyczące rezydencji podatkowej. Wielu podatników objaśnienia zobaczyło dopiero po majówce. Na czym polega ograniczony i nieograniczony obowiązek podatkowy w Polsce, na czym polegają kryteria ustalania rezydencji podatkowej i na czym one polegają? Sprawdźmy.
Sytuacja spowodowana pandemią utrudniła pozyskiwanie certyfikatów rezydencji od zagranicznych kontrahentów. Można jednak liczyć na ułatwienia, które wprowadziła tarcza 4.0.
Sytuacja spowodowana pandemią utrudniła pozyskiwanie certyfikatów rezydencji od zagranicznych kontrahentów. Można jednak liczyć na ułatwienia, które wprowadziła tarcza 4.0. Sprawdź więcej.
Polscy płatnicy mogą od tego roku skutecznie posługiwać się także kopiami certyfikatów rezydencji wystawionych na rzecz podatników z zagranicy.
Przepisy nie regulują tego, jak długo certyfikat rezydencji zachowuje swoją aktualność. W konsekwencji dokument ten jest ważny do czasu, aż nie ulega zmianie potwierdzony w nim stan faktyczny – potwierdził dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu.
Pytanie podatnika
Na podstawie certyfikatów rezydencji podatkowej bank przy poborze podatków stosuje stawki przewidziane przez właściwe umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub przewidziane tam zwolnienia.
Pojawiła się wątpliwość, czy certyfikat rezydencji niewskazujący daty, do której obowiązuje, stanowiący zaświadczenie o miejscu zamieszkania lub siedziby podatnika do celów podatkowych zachowuje swoją aktualność do czasu, aż nie ulegnie zmianie wskazany w nim stan faktyczny.
Bank uważał, że certyfikat jest ważny dopóty, dopóki nie zmieni się rezydencja podatkowa podatnika zagranicznego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip