reklama

Wydatki na szkolenie związane ze sprzedażą produktów – czy zaliczysz w koszty podatkowe

Pytanie: Spółka organizuje szkolenia dla kontrahentów i osób odpowiedzialnych i mających wpływ na sprzedaż marek własnych niebędących pracownikami spółki. Szkolenia mają na celu przekazanie stosownej wiedzy na temat produktów przez nią sprzedawanych, ich cech jakościowych, użytkowych czy technicznych. Szkolenie składa się z dwóch części: wykładowej i warsztatowej. Szkolenie jest dwudniowe i organizowane jest w hotelu, który udostępnia salę konferencyjną, zapewnia wyżywienie i nocleg. Następnie hotel wystawia fakturę o treści „organizacja konferencji”. Czy w związku z tym taką fakturę można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu.

Wydatek można zaliczyć do kosztów podatkowych, jeżeli:

  • jest definitywny (rzeczywisty), tj. wartość poniesionego wydatku nie została podatnikowi w jakikolwiek sposób zwrócona,
  • pozostaje w związku z prowadzoną przez podatnika działalnością gospodarczą,
  • poniesiony został w celu uzyskania, zachowania lub zabezpieczenia przychodów lub może mieć wpływ na wielkość osiągniętych przychodów,
  • został właściwie udokumentowany,
  • nie może znajdować się w grupie wydatków, których nie uważa się za koszty uzyskania przychodów.

Nie uważa się za koszty uzyskania przychodu kosztów reprezentacji, w szczególności poniesionych na usługi gastronomiczne, zakup żywności oraz napojów, w tym alkoholowych.

Czym jest reklama

Reklamą jest „działanie polegające na zachęcaniu potencjalnych klientów do zakupu określonych towarów i usług”. Reklamą jest też „napis, rysunek, plakat, film itp. służące temu celowi”. Za reklamę należy więc uznać rozpowszechnianie informacji o danym towarze, w celu zwrócenia na niego uwagi i zachęcenia do zakupu.

Czytaj też:

Festyn z okazji jubileuszu banku – czy wydatki na organizację imprezy można zaliczyć do kosztów

Reklama polega na rozpowszechnianiu informacji o zaletach i wartościach towarów, miejscach ich nabycia, chwaleniu kogoś i zalecaniu czegoś, prezentowaniu danego towaru, danej usługi, marki, cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu lub korzystania z usługi.

Kiedy mówimy o reprezentacji

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych nie definiuje również terminu „reprezentacja”, dlatego też ponownie należy posłużyć się wykładnią językową. I tak ,,reprezentacja to występowanie w imieniu firmy, wiążące się z okazałością, w celu wywołania dobrego wrażenia. Obejmuje ona swym pojęciem działania polegające na kontaktach oficjalnych i handlowych pomiędzy podmiotami gospodarczymi. W określeniu »reprezentacja« mieści się więc takie działanie podatnika, które ma na celu stworzenie (utrwalenie) właściwego wizerunku firmy” (por. dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie w interpretacji indywidualnej z 10 lutego 2010 r., nr IPPB5/423-771/09-4/JC).

Korzyści 

Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:

Czy wydatki związane z organizacją szkolenia dla kontrahentów i osób odpowiedzialnych mających wpływ na sprzedaż można zaliczyć w koszty prowadzonego biznesu.

Polecamy też:

Jak rozliczyć koszty szkolenia przedsiębiorcy

Koszty szkolenia członka zarządu jako koszty uzyskania przychodów

Częściowy zwrot kosztów szkolenia – jakie skutki w VAT

Festyn z okazji jubileuszu banku – czy wydatki na organizację imprezy można zaliczyć do kosztów

Pytanie: Bank w 2023 roku obchodzi jubileusz 75-lecia istnienia, z tej okazji postanowił zorganizować festyn z okazji jubileuszu, impreza była otwarta dla wszystkich obecnych i przyszłych klientów. Festyn był organizowany przez profesjonalne studio muzyczne (zawarta umowa z agencją), wątpiły dwa znane zespoły muzyczne. Impreza była poprzedzona reklamą w środka masowego przekazu, celem tej imprezy była promocja i reklama produktów bankowych. Oprócz występów artystycznych skierowanych do uczestników, były także atrakcje organizowane we własnym zakresie: np. dla dzieci wynajem i obsługa dmuchańców, karuzeli, wata, popcorn oraz akcesoria do malowania twarzy itp. Uważamy takie działania za zasadne do organizacji festynu w celu promocji i reklamy naszych produktów, a w szczególności przyszłości do pozyskania nowych klientów i zachowania relacji z obecnymi - pozostają w związku przyczynowo-skutkowym z osiąganymi przychodami. Oprócz tych działań bank zamówił firmę, której zadaniem było wydawanie poczęstunków: zakupionego kołacza oraz kiełbasek i innych mięs grillowanych dla uczestników imprezy. Czy zakup ten należy kwalifikować jako koszty reprezentacji?