rabat

Rabat otrzymywany za pośrednictwem spółki-matki a import usług

Pytanie: Współpracujemy z dostawcą materiałów z Niemiec. Na bazie m.in. tych materiałów budujemy maszyny/obrabiarki, które są sprzedawane klientom w różnych krajach świata. Zdarzają się przypadki, że maszyna ulega awarii i przyczyną są np. zamontowane części od tego dostawcy. Felerna część jest demontowana i wymieniana na nową, a wadliwa jest reklamowana u dostawcy. Ale zawsze po zakończeniu roku odbywają się negocjacje na poziomie koncernu (nasza spółka należy do koncernu niemiecko-japońskiego) z dostawcą i spółka-matka otrzymuje rabat z tytułu kosztów jakości od dostawcy tzw. rabat z tytułu kosztów jakości (bo nie tylko chodzi o wadliwe części, które były reklamowane i dostawca bądź wymienił część na nową, lub skorygował fakturę za dostawę), ale chodzi też o koszty jakie spółki w koncernie ponoszą w związku z wyjazdami serwisu do tych maszyn - koszty dojazdu, pracy itd.). W związku z tym dostawca udziela rabatu naszej matce, a ta rozdziela ten rabat między spółki. Nasza firma otrzymała Credit Note wystawioną 27.05.2019 od "matki" z Niemiec tytułem: dostawca - spółka X - podział kosztów jakości za 2018 i kwota "in" -. W treści noty mamy informację, że podlega procedurze reverse charge. Moje pytanie do opisanej sytuacji: czy nasza spółka winna rozpoznać import usług, jeśli tak to kiedy winniśmy rozpoznać obowiązek w VAT należnym, a kiedy w podatku naliczonym. Czy w ogóle ta sytuacja podlega importowi usług, gdyż spółka matka nie jest dla nas partnerem handlowym?