Od 1 stycznia 2016 r. uproszczone zostały zasady rozliczania faktur korygujących w odniesieniu do przychodów i kosztów w miesiącu, w którym udzielony został upust bądź rabat. Obecnie przedsiębiorstwa są uprawnione do obniżenia podstawy opodatkowania dla potrzeb VAT za okres rozliczeniowy, w którym rabat został faktycznie wypłacony.
Karta rabatowa nie jest ani „innym papierem wartościowym” ani też „innym papierem handlowym” – w rozumieniu dyrektywy. Dlatego też sprzedaż tego typu towaru jest opodatkowana. To nioski z wyroku Trybunały Sprawiedliwości UE z 12 czerwca 2014 r. (sprawa Granton Advertising BV przeciwko Inspecteur van de Belastingdienst Haaglanden/kantoor Den Haag, sygn. akt C-461/12).
W sprawie chodziło o holenderską spółkę Granton Advertising, która sprzedawała karty rabatowe. Przedsiębiorstwa, u których można było kupować towary lub usługi po rabatowej cenie nie uzyskiwały żadnego wynagrodzenia. Karty rabatowe były na okaziciela. Ich posiadacze mogli korzystać ze zniżek lub np. nabyć dwa produkty w cenie jednego. Spółka stosowała do sprzedaży kart zwolnienie z VAT, co zakwestionowały organy podatkowe.
Korekta przychodów wynikająca z udzielonego rabatu lub skonta może być sporządzona na bieżąco tj. w okresie, w którym będzie wystawiona faktura korygująca przyznająca upust.
Na podstawie ustawy o VAT Twoja spółka w ramach prowadzonej działalności gospodarczej może udzielać kontrahentom rabatu. W takim przypadku podstawę opodatkowania VAT zmniejsza się m.in. o kwoty udokumentowanych, prawnie dopuszczalnych i obowiązkowych rabatów (bonifikat, opustów, uznanych reklamacji i skont). Abyś mógł skutecznie obniżyć podstawę opodatkowania o udzielony rabat musi on być udokumentowany.
Możesz motywować swoich kontrahentów do zakupów, w zależności od przyjętego systemu motywacyjnego bądź premią pieniężną, bądź rabatem.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip