W sytuacji gdy zamówione przez spółkę usługi reklamowe w rzeczywistości nie zostały wykonane, to nie ma ona prawa do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z tych faktur – orzekł WSA w Rzeszowie.
Sprawa dotyczyła przedsiębiorcy, który prowadził trzy restauracje na podstawie umów franchisowych. Umowy zawierały postanowienia odnośnie prowadzenia kampanii reklamowych, na podstawie których franczyzobiorca miał obowiązek wpłacać minimum 4,5% wartości sprzedaży brutto do wykorzystania w krajowej działalności reklamowej i promocyjnej. Spółka musiała też prowadzić własną działalność promocyjno-reklamową o wartości minimum 1% rocznej sprzedaży restauracji brutto.
Kontrola skarbowa ujawniła, że spółka zaewidencjonowała 20 faktur VAT wystawionych przez klub rajdowy za usługi reklamowe. Organy zakwestionowały jednak prawo do odliczenia podatku należnego z kilku faktur.
Faktury wystawione na firmę osoby fizycznej po dniu aportu nie odzwierciedlają w sposób prawidłowy zdarzenia gospodarczego. W konsekwencji, aby spółka, do której wniesiono aportem przedsiębiorstwo, mogła odliczyć VAT z otrzymanych dokumentów, wcześniej musi skorygować nabywcę.
Sprawa dotyczyła spółki, do której zostało wniesione w formie aportu przedsiębiorstwo prowadzone przez osobę fizyczną. Po dniu aportu wpływają faktury obejmujące dane przedsiębiorstwa osoby fizycznej, których wcześniej nie rozliczono. Spór dotyczył tego, w którym momencie może odliczyć VAT z tych faktur. Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie (sygn. akt I SA/Kr 2096/13) wyjaśnił, że po dniu aportu nabywcą faktycznym staje się spółka, do której został wniesiony aport. W konsekwencji faktury zostały wystawione na podmiot już nieistniejący, ponieważ faktycznym nabywcą jest już spółka.
- Z taki stanowiskiem wypada się zgodzić, tym bardziej że jego praktyczne konsekwencje nie wiążą się z dużymi utrudnieniami dla podatników – stwierdza Piotr Litwin, doradca podatkowy, partner w Enodo Advisors.
Podatnik ma on prawo do odliczenia VAT naliczonego wykazanego na fakturach dotyczących organizacji spotkań integracyjnych, np. wigilii, jeżeli imprezy mają związek z działalnością opodatkowaną przedsiębiorcy.
Wydanie towarów w ramach usługi marketingowej, nie jest celem samym w sobie. Stanowi ono integralną część usługi marketingowej.
Sprawa dotyczyła spółki, która w ramach prowadzonej działalności nabywa kompleksowe usługi marketingowe od podmiotu powiązanego.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.
/WiedzaiPraktyka
/wip